Kuratorstwo sztuk performatywnych 20-KSP-12WDL
Treści programowe dla przedmiotu:
- historia i praktyka kuratorska sztuk performatywnych,
- zasady tworzenia projektów kuratorskich z zakresu sztuk performatywnych: analiza przypadków,
- proces badawczy jako podstawa praktyki kuratorskiej: stworzenie portfolio badań,
- przestrzenie tematyczne projektów: sztuka, nauka, społeczności lokalne, życie codzienne,
- praktyka kuratorska jako sztuka tworzenia nowych perspektyw estetycznych i społeczno-kulturowych,
- budowanie dramaturgii i kontekstualizacja projektu kuratorskiego,
- zasady pisania i komunikowania tekstu kuratorskiego.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się osoba studiująca:
- zna podstawowe uwarunkowania pracy oraz pola działań kuratora/kuratorki projektów performatywnych i ma świadomość związanej z nimi odpowiedzialności zawodowej,
- zna podstawowe zasady programowania projektów performatywnych i potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu zaprogramowania takiego projektu (np. festiwalu, sezonu teatralnego, cyklu edukacyjnego,
- potrafi wyszukiwać, selekcjonować, analizować i prezentować dzieła artystyczne, teksty naukowe i zjawiska społeczne dotyczące wybranego przez siebie lub zadanego tematu, mając na uwadze możliwość wykorzystania tych umiejętności w tworzeniu własnych projektów,
- potrafi wpisać projekt kuratorski w konkretny kontekst społeczno-kulturowy,
- potrafi napisać tekst kuratorski i wykorzystać go do promocji wydarzenia i budowania relacji z publicznością.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): wysoka jakość badawcza przygotowanego portfolio; bardzo dobrze napisany tekst kuratorski; znakomita znajomość historii i teorii kuratorstwa z zakresu sztuk performatywnych.
dobry plus (+db; 4,5): jak wyżej z nieznacznymi niedociągnięciami.
dobry (db; 4,0): możliwy szerszy zakres niedociągnięć.
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca jakość badawcza przygotowanego portfolio i tekstu kuratorskiego; zadowalająca znajomość historii i teorii kuratorstwa z zakresu sztuk performatywnych.
dostateczny (dst; 3,0): jakość badawcza przygotowanego portfolio i tekst kuratorski na podstawowym poziomie; zadowalająca znajomość historii i teorii kuratorstwa z zakresu sztuk performatywnych.
niedostateczny (ndst; 2,0): jakość badawcza przygotowanego portfolio i tekst kuratorski na bardzo niskim poziomie; niezadowalająca znajomość historii i teorii kuratorstwa z zakresu sztuk performatywnych.
Literatura
Zalecana literatura:
Brenson M., The Curator’s Moment, “Art Journal”, vol. 57, No 4, 1998, s. 16-27, dostęp: http://www.mjfdesign.net/terri/4ccuratorsmoment.pdf
Keil M., Artysta – kurator – producent kultury, „Didaskalia. Gazeta Teatralna” nr 121, czerwiec-sierpień 2014.
Klaić D., Gra w nowych dekoracjach. Teatr publiczny pomiędzy rynkiem a demokracją, przeł.: E. Kubikowska, Wydawnictwo: Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, Konfrontacje Teatralne / Centrum Kultury w Lublinie, Warszawa-Lublin 2014.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: