Kulturowe metamorfozy ciała 20-KMC-31WDL
Treści programowe dla przedmiotu:
- konteksty filozoficzne, obyczajowe, estetyczne historii ciała w kulturze europejskiej; dualizm duszy i ciała i jego konsekwencje; Platon, filozofia scholastyczna, Kartezjusz,
- ciało człowieka w świadomości epok dawnych; świadectwa kultury: ustalone w tradycji sposoby przedstawiania ciała w sztuce (malarstwo, rzeźba, literatura, taniec, teatr); idea „ciała” i idea „przedstawienia”,
- natura ciała, ruchu i tożsamości w kontekście zagadnień „ciała przedstawiającego”; aktor i jego ciało,
- współczesne filozoficzne koncepcje podmiotowości i „ucieleśnienia” (od fenomenologii do somaestetyki),
- stylistyka i estetyka ciała w analizie tańca; ciało w teatrze tańca i teatrze fizycznym,
- miłość – mit metafizyczny i mit kulturowy; Androgyne, Tristan, Don Juan,
- ciało w kulturze konsumpcyjnej – ciało ponowoczesne; mity związane z ciałem,
- poza ciałem; czy podmiotowość możliwa jest poza ciałem; człowiek i technologia.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się osoba studiująca potrafi:
- wskazać podstawowe obszary reorientacji poglądów na formacyjną rolę ciała w tworzeniu i ocenie sztuki,
- wymienić i scharakteryzować główne koncepcje cielesności i podmiotowości,
- zastosować kategorie związane z ciałem do estetyki teatru współczesnego,
- wskazać charakterystyczne dla kultury masowej procesy zarządzania ciałem; rozpoznać obszary wykluczeń,
- rozpoznawać w dyskursach „cielesnych” różne porządki refleksji nad człowiekiem współczesnym.
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania:
- ocena aktywności na zajęciach, przygotowania, umiejętności formułowania wniosków,
- ocena umiejętności pracy z tekstem,
- ocena orientacji w kulturze teatralnej i umiejętności analizy spektaklu,
- umiejętność doboru lektur i oceny zjawisk rzeczywistości kulturowej.
Literatura
Zalecana literatura:
Antropologia ciała. Zagadnienia i wybór tekstów. Wstęp i redakcja M. Szpakowska, UW Warszawa 2008.
M. Mauss: Sposoby posługiwania się ciałem. W: Antropologia kultury, red. A. Mencwel, Warszawa 2005.
Z. Bauman, Ciało i przemoc w obliczu ponowoczesności, UMK, Toruń 1995.
E. Barba, N. Savarese, Sekretna sztuka aktora, Wrocław 2000.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: