Historia teatru i dramatu (XIX w.) 20-HTiD-31WDL-E
Cykl wykladów ma na celu zaznajomienie studentów z teatrem i dramatem i wieku XIX. Przeprowadzona zostanie wnikliwa analiza wybranych dzieł w szerokim kontekście (m.in. liczne odwołania do historii teatru, przemian kultur., wydarzeń politycznych i społecznych).
Wśród omówionych zagadnień m.in. teorie i manifesty teatralne (Francja/Niemcy; Hugo, Schlegel); teatr dla mas; teatr w. XIX a kultura masowa; związek teatru z operą; różnorodność form i konwencji m.in. dramat romantyczny; drama; lesedrama; Pie’ce bien faite; melodramt; komedia, jednoaktówka); ironia romantyczna; dramat a biedermeier; ; aktoromania; ośrodki teatr. (zwłaszcza Paryż, Wiedeń; teatry bulwarowe/przedmieść); dramatopisarze (m.in.: A. Dumasa-ojca, V. Hugo, A. de Musseta, E. Scribe’a, E. Augier, A. Dumasa-syna, V. Sardou, H. Becque’a); inscenizacje romantyczne.
do każdego tematu – obowiązkowo – 2 artyk.
do egzaminu – obowiązuje znajomość:
1) wykładów;
2) ćwiczeń
2) kanonu lektur
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) student potrafi:
- rozpoznawać najistotniejsze procesy teatru XIX w. (przemiany estetyczne, ideowe i wykonawczymi).
- potrafi określać typy/modele teatrów charakterystycznych dla w.XIX.
– potrafi scharakteryzować ewolucję form gatunkowych (np. jednoaktówka; komedia; sztuki ludowe).
- wskazać i omówić twórczość najważniejsze dramaty europejskie w. XIX.
-- omówić najważniejsze tendencje repertuarowe teatrów europejskich.
- Potrafi umiejętnie posługiwać się terminami m.in. ironia, groteska, pièce bien faite, biedermeier.
- wskazać szeroki kontekst analityczny (historyczny, literacki, socjologiczny, antropologicznego),
- Rozpoznać kontynuacje, inspiracje i tradycje XIX wieku w działaniach teatru XX i XXI w.
Kryteria oceniania
Egzamin z listy lektur (zob. kanon) oraz z tematów wykładów.
Metody podające - prezentacja multimedialna
Metody problemowe - wykład problemowy
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: obecność na zajęciach, aktywność, znajomość omawianej literatury i wykładów.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
KANON:
V semestr, XIX wiek
11. Büchner G., Woyzeck, przeł. S. Napierski, w: tegoż: Utwory zebrane, Warszawa 1956,
https://wolnelektury.pl/media/book/pdf/woyzeck.pdf
2. G. Byron, Kain, tłum. Świderska A., BN II 54.
3. Goethe J.W., Faust, cz. 1 i 2, przeł. F. Konopka, Warszawa 1968.
4. Gogol M., Rewizor. Przeł. J. Tuwim, oprac. A. Wolicki, Wrocław 1966 (BN II 78);
5. Hugo W., Hernani. Przeł. K. Wągrowska. Oprac. L. Łopatyńska. Wrocław 1953 (BN II 84);
6. Kleist H. von, Książę Homburg, w: tegoż: Dramaty wybrane. Przeł. J. St. Buras. Posłowiem opatrzyła M. Janion. Kraków 2000 (lub wyd. BN II 158);
7. Lermontow M., Maskarada. Przełożył J. Zagórski, wstępem i objaśnieniami opatrzył W. Jakubowski, Wrocław 1963 (BN II 141);
8. Musset A. de, Nie igra się z miłością. przeł. i wstępem opatrzył T. Żeleński-Boy (BN II 74);
lub wyd. BN II 158);
9. Tieck L., Kot w butach, z niemieckiego przełożył, objaśnieniami i posłowiem opatrzył L. Libera, Zielona Góra 2007;
lektury uzupełniające:
1. Byron G., Manfred, przeł.. Z. Reutt-Witkowska (BN II 54);
2. Grillparzer F., Matka rodu Dobratyńskich, przeł. St. Starzyński, Lwów 1850;
http://reader.digitale-sammlungen.de/en/fs1/object/display/bsb10130064_00008.html
3. Labiche E., Kapelusz słomkowy, – ksero.
4. jedna do wyboru:
* Musset A. de, Lorenzaccio, Warszawa, 1972;
* lub: Musset A. de, Kaprysy Marianny, w: tegoż, Komedie, przeł. i wstępem opatrzył Tadeusz Żeleński - Boy, Warszawa 1949;
* lub: Musset A. de, Trzeba aby drzwi były otwarte lub zamknięte, w: tegoż, Dwie komedie i jedno przysłowie, Warszawa;
5. Raimund F., Chłop milionowy czyli Dziewczyna z swiata czarownego,
http://ebuw.uw.edu.pl/dlibra/docmetadata?id=137399&from=publication
6. Sardou V., Madame Sans-Gene, ksero;
OPRACOWANIA I WYKAZ ŹRÓDEŁ:
O dramacie. Od Hugo do Witkiewicza, red. E. Udalska, Warszawa 1993:
- Schlegel A.W., O dramatyczności i teatralności
- Schopenhauer A., O tragedii
- Coleridge S.T., Rozwój dramatu; O cechach dramatów Szekspira
- Hugo V., Przedmowa do dramatu „Cromwell”; Przedmowa do „Ruy Blasa”
- Lessing G.E., Dramaturgia hamburska, opr. O. Dobijanka, Kraków 1994;
- Wagner R., Opera i dramat,
* Leyko M., Ludwika Tiecka projekt reformy teatru, w: Dramat i teatr postanisławowski, red. D. Ratajczak, Wrocław 1992.
Lektury obowiązkowe:
- Berthold M., Historia teatru, Wraszawa 1980.
- Historia teatru, pod red. J. R. Browna, Warszawa 1999.
.Kowalczykowa A., Dramat i teatr romantyczny, Wraszawa 1998.
- Dramat i teatr romantyczny, red. naukowy D. Ratajczak. Dramat w teatrze. Teatr w dramacie. Studia - Rozprawy – Artykuły, rod red. J. Błońskiego, J. Deglera, J. Popiela, D. Ratajczak. Wrocław 1992.
- Dramat i teatr pozytywistyczny, red. naukowy D. Ratajczak. Dramat w teatrze. Teatr w dramacie. Studia - Rozprawy - Artykuły. Pod red. J. Błońskiego, J. Deglera, J. Popiela, D. Ratajczak. Wrocław 1992.
- Allevy-Viala Marie-Antoinette, Inscenizacje romantyczne we Francji, wstęp Z. Raszewski, Warszawa 1959.
- Kowalczykowa A., Dramat i teatr romantyczny, Wraszawa 1998.
- Nicole A., Dzieje dramatu, t. 1-2, Warszawa 1959.
- Nicoll A., Dzieje teatru, Warszawa 1980.
- Nowicka E., Omamienie - cudowność - afekt. Dramat w kręgu dziewietnastowiecznych wyobrazeń i pojęć, Poznań 2003.
- Szturc W., Teoria dramatu romantycznego w Europie XIX w., Warszawa 1999.
- Hasła z: Słownika literatury polskiej XIX wieku pod. red. J. Bachórza i A. Kowalczykowej, Wrocław 1991 (m.in. biedermeier, dramat niesceniczny, fizjonomika, groteska, Hamlet, mit, prometeizm, tragikomedia, ironia);
+ Hasła z Elektronicznej Encyklopedii Teatru Polskiego
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: