Historia teatru polskiego 20-HTP-21WDL
Treści programowe dla przedmiotu:
- formy średniowiecznych widowisk polskich w świetla zachowanych świadectw,
- wokół poetyki misterium,
- kronika jako nieznany gatunek dramatyczny (na przykładzie "Kroniki polskiej" Anonima zwanego Gallem),
- teatr dworski okresu renesansu - przestrzeń i formy dramatyczne,
- teatr jezuicki - formy widowisk i ich związki z życiem miast,
- twórczość sowizdrzalska - konteksty społeczne i artystyczne,
- wizyty zespołów angielskich w Gdańsku w XVI i XVII wieku,
- dramma per musica na dworze Wazów,
- widowiska czasów saskich,
- początki działalności i rozwój Teatru Narodowego,
- główne nurty dramaturgii polskiego oświecenia i ich związk z życiem społeczno-politycznym,
- wokół biografii artystycznej Wojciecha Bogusławskiego,
- źródła i konteksty myśli teatralnej polskiego romantyzmu,
- polski dramat romantyczny wobec przemian teatru europejskiego,
- najważniejsze ośrodki życia teatralnego na ziemiach polskich w XIX wieku – idee i twórcy,
- dramat realistyczny oraz naturalistyczny II połowy XIX wieku (związki ze sceną; najwybitniejsi twórcy),
- scena krakowska w II połowie XIX wieku,
- epoka gwiazd w teatrze polskim,
- przemiany sztuki aktorskiej w XVIII i XIX wieku.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się osoba studiująca:
- zna i rozumie najważniejsze zjawiska w dziejach teatru polskiego od średniowiecza do lat 90. XIX wieku (tj. kluczowe dla omawianych epok formy dramatyczno-teatralne, modele teatralnej przestrzeni, dokonania najwybitniejszych twórców, przemiany sztuki aktorskiej, dzieje scen w wybranych ośrodkach miejskich oraz wydarzenia związane z rozwojem instytucjonalnego szkolnictwa teatralnego w Polsce) oraz specyfikę dotyczących ich badań,
- potrafi rozpoznać najważniejsze zjawiska w dziejach teatru polskiego od średniowiecza do lat 90. XIX wieku, analizować je i interpretować oraz omawiać poszczególne zagadnienia z zastosowaniem adekwatnej terminologii i metod opisu,
- potrafi zbudować wypowiedź pisemną na wybrany temat dotyczący historii teatru polskiego, syntetyzując w tym celu informacje z różnych źródeł,
- jest gotowa do podejmowania działań na rzecz zachowania i popularyzowania lokalnego dziedzictwa dokonań teatralnych w poszczególnych ośrodkach miejskich w oparciu o zdobytą wiedzę.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobry poziom merytoryczny wiedzy dotyczącej najważniejszych zjawisk w dziejach teatru polskiego od średniowiecza do lat 90. XIX wieku (popartej bardzo dobrą znajomością kontekstów, dramatów i literatury przedmiotowej) i umiejętności analitycznych prezentowanych w odpowiedziach udzielanych podczas kolokwium/egzaminu.
dobry plus (db+; 4,5): jak wyżej, ale z możliwymi drobnymi niedociągnięciami i usterkami.
dobry (db; 4,0): dobry poziom merytoryczny wiedzy dotyczącej najważniejszych zjawisk w dziejach teatru polskiego od średniowiecza do lat 90. XIX wieku (popartej dobrą znajomością kontekstów, dramatów i literatury przedmiotowej) i umiejętności analitycznych prezentowanych w odpowiedziach udzielanych podczas kolokwium/egzaminu (możliwy szerszy zakres niedociągnięć).
dostateczny plus (dst+;3,5): zadowalający poziom merytoryczny wiedzy dotyczącej najważniejszych zjawisk w dziejach teatru polskiego od średniowiecza do lat 90. XIX wieku i umiejętności analitycznych prezentowanych podczas kolokwium/egzaminu; pojawiające się sporadyczne, ale istotne błędy wynikające ze słabszego opanowania wiedzy dotyczącej omawianych zagadnień i istotnych kontekstów, niepełnej znajomości dramatów i literatury przedmiotowej.
dostateczny (dst; 3,0): jak wyżej, przy czym istotne błędy wynikające ze słabej wiedzy dotyczącej najważniejszych zjawisk w dziejach teatru polskiego od średniowiecza do lat 90. XIX wieku i częściowego opanowania umiejętności analitycznych pojawiają się podczas kolokwium/egzaminu w większej liczbie.
niedostateczny (ndst; 2,0): niewystarczający poziom merytoryczny wiedzy dotyczącej najważniejszych zjawisk w dziejach teatru polskiego od średniowiecza do lat 90. XIX wieku i niezadowalająca jakość analizy prezentowanej podczas kolokwium/egzaminu; obecność rażących błędów, niewystarczająca znajomość literatury przedmiotowej i dramatów.
Literatura
Zalecana literatura (pozycje obowiązkowe):
Z. Raszewski, Krótka historia teatru polskiego (wyd. dowolne; obowiązują wskazane przez prowadzącego fragmenty).
D. Kosiński, Teatra polskie: historie, Warszawa 2010 (fragmenty).
J. Lewański, Dramat i teatr średniowiecza i renesansu w Polsce, Warszawa 1981 (fragmenty).
K. Targosz, Gesta principium recitata. „Teatr czynów polskich władców” Galla Anonima, „Pamiętnik Teatralny” 1980, z. 2, s. 141-178.
W. Tomkiewicz, Widowiska dworskie w okresie renesansu, „Pamiętnik Teatralny” 1953, z. 3.
J. Okoń, Dramat i teatr szkolny. Sceny jezuickie XVII wieku, Wrocław 1970 (fragmenty).
J. Limon, Gdański teatr „elżbietański”, Wrocław 1989 (fragmenty).
A. Szweykowska, Dramma per musica w teatrze Wazów 1635-1648, Kraków 1976 (fragmenty).
P. Morawski, Oświecenie. Przedstawienia, Warszawa 2017 (fragmenty).
Z. Raszewski, Bogusławski (wyd. dowolne; fragmenty).
Teatr Narodowy w dobie Oświecenia. Księga pamiątkowa sesji poświęconej 200-leciu Teatru Narodowego, red. E. Heise, K. Wierzbicka-Michalska, Wrocław 1967 (tu teksty: T. Sivert, Nad tekstem „Mimiki” Wojciecha Bogusławskiego; J. Lipiński, O grze aktorów polskich w XVIII wieku).
A. Kowalczykowa, Dramat i teatr romantyczny, Warszawa 1997 (fragmenty).
J. Got, Gwiazdorstwo i aktoromania w teatrze polskim w XIX wieku, [w:] tegoż, Teatr i teatrologia, wybór tekstów E. Orzechowski, Kraków 1994, s. 253-269.
Teatr polski od 1863 roku do schyłku XIX wieku, red. T. Sivert, E. Heise, Warszawa 1982 (fragmenty).
E. Partyga, Wiek XIX. Przedstawienia, Warszawa 2016 (fragmenty).
D. Jarząbek-Wasyl, Za kulisami. Narodziny przedstawienia w teatrze polskim XIX wieku, Kraków 2016 (fragmenty).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: