Filozofia 20-F-12WDL
Treści programowe dla przedmiotu:
- wprowadzenie do źródeł filozofowania i podstawowych pytań filozoficznych,
- starożytne pytania filozoficzne i próby odpowiedzi na nie (wybrane przykłady),
- elementy teorii poznania,
- elementy ontologii,
- elementy etyki filozoficznej,
- główne nurty filozofii współczesnej,
- krytyczna lektura tekstów filozoficznych.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się osoba studiująca:
- zna wybrane zagadnienia dotyczące przedmiotu badań poszczególnych działów refleksji filozoficznej, ma podstawową wiedzę ogólną na temat terminologii, metod i teorii stosowanych w filozofii,
- zna podstawowe pytania stawiane w europejskiej refleksji filozoficznej historycznie i współcześnie; dostrzega ciągłość podejmowanej problematyki, jej wewnętrzne zróżnicowanie oraz jej związki ze współczesnymi dylematami cywilizacyjnymi i potrafi zająć stanowisko w ich sprawie, tworząc argumentację bazującą na cudzych i własnych poglądach,
- potrafi wskazywać odniesienia łączące problematykę filozoficzną z przedmiotem swoich studiów i wykorzystywać wiedzę z zakresu filozofii w interpretacji dzieł teatralnych i dramatycznych,
- jest gotowa do krytycznej oceny odbieranych treści, kwestionowania obiegowych opinii oraz uznawania znaczenia rzetelnej, weryfikowalnej wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobra znajomość problematyki poruszanej podczas wykładu, bardzo dobra umiejętność krytycznego odwoływania się do poszczególnych koncepcji, tworzenia argumentacji z ich wykorzystaniem oraz formułowania samodzielnych i pogłębionych opinii.
dobry plus (db+; 4,5): jak wyżej, ale z możliwymi drobnymi niedociągnięciami i usterkami.
dobry (db; 4,0): możliwy szerszy zakres niedociągnięć: dobra znajomość problematyki poruszanej podczas wykładu, dobra umiejętność krytycznego odwoływania się do poszczególnych koncepcji, tworzenia argumentacji z ich wykorzystaniem oraz formułowania samodzielnych, choć nie do końca pogłębionych opinii.
dostateczny plus (dst+;3,5): zadowalający poziom znajomości problematyki poruszanej podczas wykładu, zadowalająca umiejętność odwoływania się do poszczególnych koncepcji, tworzenia argumentacji z ich wykorzystaniem oraz formułowania na ich podstawie opinii, które jednak są raczej odtwórcze; mogą pojawiać się sporadyczne, ale znaczące błędy merytoryczne.
dostateczny (dst; 3,0): jak wyżej, przy czym w większej liczbie pojawiają się istotne błędy wynikające ze słabej znajomości problematyki poruszanej podczas wykładu lub ograniczonych umiejętności odwoływania się do poszczególnych koncepcji, tworzenia argumentacji z ich wykorzystaniem oraz formułowania na ich podstawie opinii, choćby odtwórczych.
niedostateczny (ndst; 2,0): niewystarczający poziom znajomości problematyki poruszanej podczas wykładu, nikłe umiejętności odwoływania się do poszczególnych koncepcji, tworzenia argumentacji z ich wykorzystaniem oraz formułowania na ich podstawie opinii; daleko posuniętej odtwórczości towarzyszą rażące błędy merytoryczne.
Literatura
Zalecana literatura:
Jenny Teichman, Katherine C. Evans, Filozofia. Przewodnik dla początkujących, Wyd. Nauk. PWN 1994.
Nigel Warburton, Filozofia od podstaw, przeł. M. Hernik, Aletheia 1999.
Jacek Wojtysiak, Filozofia. Pochwała ciekawości, Znak 2004.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: