Ciało w kulturze 20-CK-11WDL
Treści programowe dla przedmiotu:
- konteksty filozoficzne, obyczajowe i estetyczne historii ciała w kulturze europejskiej; dualizm duszy i ciała i jego konsekwencje,
- świadectwa kultury: ustalone w tradycji sposoby przedstawiania ciała w sztuce (malarstwo, rzeźba, literatura, taniec, teatr),
- współczesne filozoficzne koncepcje podmiotowości i "ucieleśnienia" (od fenomenologii do somaestetyki),
- miłość - mit metafizyczny i mit kulturowy; Androgyne, Tristan, Don Juan,
- aktor i jego ciało,
- ciało w kulturze konsumpcyjnej - ciało ponowoczesne; mity związane z ciałem,
- poza ciałem; czy podmiotowośc jest możliwa poza ciałem?; człowiek i technologia.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się osoba studiująca:
- zna i rozumie związki teatrologii z innymi dyscyplinami nauk o kulturze i religii, potrafi odnajdywać odniesienia pomiędzy nimi i wykorzystywać podstawową wiedzę i terminologię z zakresu kulturoznawstwa i antropologii ciała do celów analitycznych i interpretacyjnych,
- zna i rozumie zagadnienia dotyczące przemian roli ciała w kulturze, związane z tą problematyką współczesne dylematy i ich odzwierciedlenie w różnego rodzaju tekstach kultury,
- potrafi referować i krytycznie oceniać różne opinie oraz stanowiska związane z rolą ciała w dawnej i współczesnej kulturze, a także samodzielnie dyskutować i formułować wnioski na ten temat,
- jest gotowa do prowadzenia dyskusji na tematy związane z rolą ciała we współczesnej kulturze w duchu poszanowania zasad pluralizmu kulturowego.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobry poziom merytoryczny wiedzy dotyczącej przemian roli ciała w kulturze, bardzo dobre opanowanie podstawowej wiedzy i terminologii z zakresu antropologii ciała i kulturoznawstwa, bardzo dobre umiejętności wykorzystania wiedzy w analizie współczesnych zjawisk i tekstów związanych z problematyką ciała i postrzegania ich w perspektywie pluralizmu kulturowego.
dobry plus (db+; 4,5): jak wyżej, ale z możliwymi drobnymi niedociągnięciami i usterkami.
dobry (db; 4,0): dobry poziom merytoryczny wiedzy dotyczącej przemian roli ciała w kulturze, dobre opanowanie podstawowej wiedzy i terminologii z zakresu antropologii ciała i kulturoznawstwa, dobre umiejętności wykorzystania wiedzy w analizie współczesnych zjawisk i tekstów związanych z problematyką ciała i postrzegania ich w perspektywie pluralizmu kulturowego (możliwy szerszy zakres niedociągnięć).
dostateczny plus (dst+;3,5): zadowalający poziom merytoryczny wiedzy dotyczącej przemian roli ciała w kulturze, zadowalające opanowanie podstawowej wiedzy i terminologii z zakresu antropologii ciała i kulturoznawstwa oraz umiejętności wykorzystania wiedzy w analizie współczesnych zjawisk i tekstów związanych z problematyką ciała i postrzegania ich w perspektywie pluralizmu kulturowego; pojawiające się sporadyczne, ale istotne błędy wynikające ze słabszego opanowania wiedzy dotyczącej omawianych zagadnień i istotnych kontekstów.
dostateczny (dst; 3,0): jak wyżej, przy czym istotne błędy wynikające ze słabej wiedzy dotyczącej przemian roli ciała w kulturze lub niepełnego opanowania podstawowej wiedzy i terminologii z zakresu antropologii ciała i kulturoznawstwa oraz umiejętności wykorzystania wiedzy w analizie współczesnych zjawisk i tekstów związanych z problematyką ciała i postrzegania ich w perspektywie pluralizmu kulturowego pojawiają się w większej liczbie.
niedostateczny (ndst; 2,0): niewystarczający poziom merytoryczny wiedzy dotyczącej przemian roli ciała w kulturze, niewystarczające opanowanie podstawowej wiedzy i terminologii z zakresu antropologii ciała i kulturoznawstwa, znikome umiejętności wykorzystania wiedzy w analizie współczesnych zjawisk i tekstów związanych z problematyką ciała i brak umiejętności postrzegania ich w perspektywie pluralizmu kulturowego.
Literatura
Zalecana literatura:
Antropologia ciała. Zagadnienia i wybór tekstów, wstęp i redakcja M. Szpakowska, Warszawa 2008
Z. Bauman, Ciało i przemoc w obliczu ponowoczesności, Toruń 1995.
K. Duniec, Ciało w teatrze. Perspektywa antropologiczna, Warszawa 2012.
Historia ciała, red. G. Vigarello et al., t.1-3, Gdańsk 2020.
M. Mauss, Sposoby posługiwania się ciałem, w: Antropologia kultury, red. A.Mencwel, Warszawa 2005.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: