Blok: Krytyczne studia nad dziedzictwem (KSD): Zarządzanie lokalnym dziedzictwem kulturowym 20-BL-KSD-11-EtnU
1. Od społeczności lokalnej do ekosystemu społecznego
2. Uczestnictwo w kulturze i kształtowanie oferty kulturalnej
3. Animacja i aktywizacja społeczności lokalnych
4. Instytucje kultury: muzea
5. Instytucje kultury: domy kultury i biblioteki
6. Amatorski ruch regionalny
7. Idea regionalizmu historycznego
8. Idea regionalizmu współczesnego
9. Edukacja kulturowa i kulturalna
10. Formy i metody edukacji dorosłych: edukacja formalna
11. Formy i metody edukacji dorosłych: edukacja nieformalna
12. Kształtowanie marki regionalnej
13. Strategie promocyjne regionów, a lokalne zasoby dziedzictwa kulturowego
14. Prezentacja projektów aktywizacyjnych
15. Wizyta studyjna (Wydział Kultury Miasta Poznania)
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Poziom przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Zna i stosuje podstawowe pojęcia i terminy
Orientuje się w podstawowych koncepcjach z zakresu pracy kulturalnooświatowej
Zna podstawowe metody pracy z różnymi grupami wiekowymi
Projektuje działalność edukacyjną
Prawidłowo wskazuje na związki pomiędzy teoretycznymi podstawami pracy edukacyjnej, a możliwościami praktycznego ich zastosowania
Jest świadomy roli etnologa jako animatora kultury lokalnej
Prawidłowo diagnozuje zasoby i deficyty środowiska lokalnego w odniesieniu do dziedzictwa kulturowego
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny
Projekt przygotowany zespołowo
Literatura
Barańska, K. (2004). Muzeum etnograficzne. Misje, struktury, strategie. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellonskiego.
Bednarek, S. (1999). Edukacja regionalna. Dziedzictwo kulturowe w zreformowanej szkole. Wrocław: Wydawnictwo DTSK Silesia.
Bratkowski J. (2005). Przestrzenne zróżnicowanie uczestnictwa w kulturze. Warszawa: Narodowe Centrum Kultury.
Brzezińska, A. W., Hulewska, A., Słomska, J. (2006). Edukacja regionalna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Brzezińska, A. W., Hulewska, A., Słomska, J. (2009). Edukacja kulturowa. Przestrzeń – kultura – przekaz. Wrocław: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Zarządzania.
Brzezińska, A. W., Hulewska, A., Słomska, J. (2010). Edukacja kulturowa. Społecznośc – aktywizacja – uczenie się. Wrocław: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Zarządzania.
Brzezińska, A., Potok, A. (red.) (1996). Kształcenie liderów w społecznościach wiejskich. Poznań: Fundusz Współpracy.
Burszta, W. J, i in. (2010). Kultura miejska w Polsce z perspektywy interdyscyplinarnych badań jakościowych. Warszawa: Narodowe Centrum Kultury.
Burtsza, W. J., Bukraba-Rylska, I. (red.) (2011). Stan i zróżnicowanie kultury wsi i małych miast w Polsce. Warszawa: Narodowe Centrum Kultury.
Dziedzictwo kulturowe w regionie. Założenia programowe (1995). Warszawa. Ministerstwo Edukacji Narodowej.
Grad, J., Kaczmarek, U. (2005). Organizacja i upowszechnianie kultury w Polsce. Zmiany modelu. Poznań: Wydawnictwo naukowe UAM.
Idziak, W. (2004). O odnowie wsi. Poradnik. Warszawa: Fundacja Wspomagania Wsi.
Każde miejsce opowiada swoją historię czyli rzecz o dziedzictwie wiejskim. (2001). Poznań: Fundacja Fundusz Współpracy Program AGROLINIA 2000.
Konieczka-Śliwińska, D. (2011). Edukacyjny nurt regionalizmu historycznego w Polsce po 1918 roku. Konteksty – koncepcje – realia. Poznań: Instytut Historii UAM.
Proctor, T. (1998). Twórcze rozwiązywanie problemów. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Skórzyńska, A. (2018). Kultura relacji. Mapa idei. Poznański Program dla Kultury 2019-2023. Poznań: Urząd Miasta.
Słaby, T. (2005). Rynek pracy w kulturze. Warszawa: Narodowe Centrum Kultury, on-line:
Sójka, J. i in. (2009). Instytucje upowszechniania kultury w XXI wieku. Przeżytek czy nowa jakość? Poznań: Bogucki Wydawnictwo Naukowe.
Tomczyk, E. (2010). W sieci kultury. Warszawa: narodowe Centrum Kultury.
Zimbardo P., Leippe M., (2004). Psychologia zmiany postaw i wpływu społecznego. Poznań: Zysk i S-ka.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: