Warsztat do wyboru: Film w systemach kultury zachodniej 16-WWFSKZ-11
Poznanie źródeł europejskiej cywilizacji poprzez semiotyzację najważniejszych faktów i dzieł kultury filmowej w kulturze zachodniej, oraz historycznie uwarunkowanego rozwoju tożsamości europejskiej poprzez sztukę filmową; porównanie dorobku sztuki filmowej w kulturze zachodniej; porównanie filmu zachodniego i orientalnego.
Treści programowe zajęć:
Film jako „sztuka jarmarczna
Narodziny sztuki filmowej; najważniejsze etapy rozwoju sztuki filmowej;
Ekspresjonizm w filmie niemieckim
Sztuka filmowa w państwie totalitarnym;, analiza treści); najważniejsi twórcy filmu zachodniego; film jako fakt kulturowy.
Film amerykański
Treść i zakres pojęć: semiotyka kultury filmowej, język filmu; kultura Europy Zachodniej, etc.;
Etapy historycznego i socjologicznego rozwoju kultury zachodniej w filmie europejskim i amerykańskim (przykłady, analiza semiotyczna, etc.);
Film w poszczególnych systemach kultury (nauka, religia, sztuka, język – komunikacja – przykłady dzieł filmowych);
Najważniejsze dzieła kina zachodniego (wybrane przykłady
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Liczba godzin przedmiotu
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WAR2_01 wszechstronnie i dogłębnie rozumieć wpływ sztuki filmowej na kształtowanie i funkcjonowanie systemów państw K_W11, K_U01
WAR2_02 wykorzystywać zdobytą wiedzę w celu poszerzania własnych horyzontów poznawczych K_W03, K_U02
WAR2_03 wykorzystywać teorie oraz terminologię z zakresu filmoznawstwa i mediów, a także różnych dziedzin wiedzy związanych z poruszaną problematyką K_W04, K_K08
WAR2_04 w pogłębionym stopniu rolę filmu w kształtowaniu kultury i życia politycznego K_W05, K_K_U06
WAR2_05 opisywać i wyjaśniać złożone kwestie kulturowe i etyczne K_W11, K_K05
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:
bardzo dobry (bdb; 5,0):
dobry plus (+db; 4,5):
dobry (db; 4,0):
dostateczny plus (+dst; 3,5):
dostateczny (dst; 3,0):
niedostateczny (ndst; 2,0):
Praktyki zawodowe
-
Literatura
1. Artur Hutnkiwicz,, Ekspresjonizm, [w:] Od literatury faktu do czystej formy, Warszawa 1988
2. Jerzy Płażewski, Historia filmu, Warszawa 2007.
3. J. Gajda, Antropologia kulturowa, Toruń 2004.
4. Adam Garbicz, Jacek Klinowski: Kino, wehikuł magiczny. Przewodnik osiągnięć filmu fabularnego. T. 1: Podróż pierwsza 1913–1949. Kraków 1981.
5. Adam Garbicz, Jacek Klinowski: Kino, wehikuł magiczny. Przewodnik osiągnięć filmu fabularnego. T. 2: Podróż druga 1950–1959. Kraków 1987.
6. Joanna Wojnicka, Olga Katafiasz: Słownik wiedzy o filmie. Bielsko-Biała 2005.
7. Kino gatunków: wczoraj i dziś. Krzysztof Loska (red.). Kraków: 1998.
8. David Bordwell, Kristin Thompson, Sztuka filmowa. Wprowadzenie, tł. Bogna Rosińska, Warszawa 2010.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: