Wiedza o filmie 16-WOF-11
W trakcie zajęć studenci będą mogli się zapoznać z podstawowymi wiadomościami związanymi z kinematografią. Spotkania rozpoczną się od wprowadzenia do języka poetyki filmowej, by następnie omówić historię filmu. W trakcie kolejnych zajęć studenci dowiedzą się jak analizować i interpretować poszczególne efekty zastosowane w dziele filmowym, m.in. światło, dźwięk, scenografia czy kostiumy. Dowiedzą się jaka jest rola scenariusza i muzyki w tworzeniu dzieła filmowego. Ponadto przedstawione im zostaną sylwetki najważniejszych twórców i Autorów kina z Polski, Europy i świata. Studenci dowiedzą się również o najważniejszych nagrodach czy festiwalach filmowych. Na zakończenie omówiona zostanie rola kina we współczesnej kulturze. Zajęcia mają przygotować studentów do bardziej świadomego uczestnictwa w kulturze oraz do samodzielnej interpretacji filmów.
W cyklu 2022/SZ:
W trakcie zajęć studenci będą mogli się zapoznać z podstawowymi wiadomościami związanymi z kinematografią. Spotkania rozpoczną się od wprowadzenia do historii filmu. W trakcie kolejnych zajęć studenci dowiedzą się jak analizować i interpretować poszczególne efekty zastosowane w dziele filmowym, m.in. światło, dźwięk, scenografia czy kostiumy. Dowiedzą się jaka jest rola scenariusza i muzyki w tworzeniu dzieła filmowego. Ponadto przedstawione im zostaną sylwetki najważniejszych twórców i Autorów kina z Polski, Europy i świata. Studenci dowiedzą się również o najważniejszych nagrodach czy festiwalach filmowych. Na zakończenie omówiona zostanie rola kina we współczesnej kulturze. Zajęcia mają przygotować studentów do bardziej świadomego uczestnictwa w kulturze oraz do samodzielnej interpretacji filmów. |
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Liczba godzin przedmiotu
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2018/SZ: | W cyklu 2020/SL: | W cyklu 2018/SL: | W cyklu 2021/SL: | W cyklu 2022/SZ: |
Cele kształcenia przedmiotu cyklu
Efekty kształcenia
Po zakończonych zajęciach student/ka:
- potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami z zakresu poetyki filmowej. K_W05, K_U01
- zna historię filmu. K_W03, K_W05
- wyjaśnia cel zastosowanych w filmie efektów. K_U01 K_U06
- poddaje analizie i samodzielnie interpretuje dzieło filmowe. K_W05, K_U06, K_K03, K_K09
- krytycznie odnosi się do koncepcji teoretycznych rozumiejąc różnice pomiędzy teorią a praktyką. K_W05, K_U01, K_U02, K_U06, K_K02, K_K03, K_K09
- zna wybitnych przedstawicieli kina polskiego i europejskiego. K_W05
- jest gotów/gotowa do samodzielnego pogłębiania wiedzy. K_W05, K_U01, K_U02, K_U06, K_K02, K_K03, K_K07, K_K08
Kryteria oceniania
Zaliczenie zajęć na podstawie obecności i pracy pisemnej – recenzji.
bardzo dobry (bdb; 5,0): przesłanie w terminie poprawnie napisanej według wytycznych recenzji, aktywna obecność na zajęciach
dobry plus (+db; 4,5): przesłanie po terminie poprawnie napisanej według wytycznych recenzji, aktywna obecność na zajęciach
dobry (db; 4,0): przesłanie w terminie napisanej według wytycznych recenzji, dopuszczalne nieliczne błędy, aktywna obecność na zajęciach
dostateczny plus (+dst; 3,5): przesłanie w terminie napisanej według wytycznych recenzji, dopuszczalne błędy lub przesłanie po terminie recenzji, obecność na zajęciach
dostateczny (dst; 3,0): przesłanie w terminie recenzji z licznymi błędami lub przesłanie jej po terminie, liczne nieobecności na zajęciach
niedostateczny (ndst; 2,0): nieprzesłanie recenzji lub przesłanie plagiatu, brak obecności na zajęciach
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
Adamczak M., Globalne Hollywood, filmowa Europa i polskie kino po 1989 roku, Gdańsk 2010
Autorzy kina europejskiego, tom I, red. G. Stachówna, J. Wojnacka, Kraków 2003
Autorzy kina europejskiego, tom II, red. A. Helman i A. Pitrusa, Kraków 2005.
Autorzy kina europejskiego, tom III, red. A. Helman i A. Pitrusa, Kraków 2007.
Europejskie manifesty kina: od Matuszewskiego do Dogmy, antologia / wybór, wstęp i oprac. Andrzej Gwóźdź, Warszawa 2002
Kino Europy, red. P. Sitarski, Kraków 2001
Kino nieme, red. Tadeusz Lubelski, Iwona Sowińska, Rafał Syska, Kraków 2009
Kino klasyczne, red. Tadeusz Lubelski, Iwona Sowińska, Rafał Syska, Kraków 2011
Kino epoki nowofalowej, red. Tadeusz Lubelski, Iwona Sowińska, Rafał Syska, Kraków 2015
Kino, wehikuł magiczny: przewodnik osiągnięć filmu fabularnego. [Cz. 1], Podróż pierwsza 1913-1949 / red. Adam Garbicz, Jacek Klinowski. Kraków 1981.
Kino, wehikuł magiczny: przewodnik osiągnięć filmu fabularnego. [Cz. 2], Podróż druga 1950-1959 / red. Adam Garbicz, Jacek Klinowski, Kraków 1987.
Kino, wehikuł magiczny: przewodnik osiągnięć filmu fabularnego. [Cz. 3], Podróż trzecia 1960-1966 / red. Adam Garbicz, Kraków 1996.
Kino, wehikuł magiczny: przewodnik osiągnięć filmu fabularnego. [Cz. 4], Podróż czwarta 1967-1973 / red. Adam Garbicz, Kraków 2000.
Kino, wehikuł magiczny: przewodnik osiągnięć filmu fabularnego. [Cz. 5], Podróż piąta 1974-1980 / red. Adam Garbicz, Kraków 2009.
Mielcarek M., Pawlak E., Ilustrowany leksykon filmu europejskiego, Poznań 2003
Mistrzowie kina europejskiego, red. K. Sobotka, Łódź 1996
Płażewski J., Język filmu, Warszawa 2008
Przestrzenie tożsamości we współczesnym kinie europejskim, red. B. Kita, Kraków 2006
Analizy i interpretacje. Film polski, red. A. Helman, T. Miczka
Autorzy kina polskiego, red. G. Stachówna, J. Wojnicka, Kraków 2004
Autorzy kina polskiego, tom 2, red. G. Stachówna, B. Zmudziński, Kraków 2007
Autorzy kina polskiego, tom 3, red. G. Stachówna, B. Zmudziński, Kraków 2007
Dabert D., Kino moralnego niepokoju, Poznań 2003
Hendrykowska M., Kronika kinematografii polskiej 1895-2011, Poznań 2012
Historia kina polskiego, red. T. Lubelski, K.J. Zarębski, Warszawa 2007
Kino epoki nowofalowej, red. Tadeusz Lubelski, Iwona Sowińska, Rafał Syska, Kraków 2015
Kino polskie jako kino narodowe, red. T. Lubelski, M. Stroiński, Kraków 2009
Kino polskie w trzynastu sekwencjach, red. E. Nurczyńska-Fidelska, Kraków 2005
Block B., Opowiadanie obrazem. Tworzenie wizualnej struktury w filmie, telewizji i mediach cyfrowych, Warszawa 2014
Hendrykowski M., Język ruchomych obrazów, Poznań 1999
W cyklu 2021/SL:
‒ Adamczak M., Globalne Hollywood, filmowa Europa i polskie kino po 1989 roku, Gdańsk 2010 |
W cyklu 2022/SZ:
‒ Adamczak M., Globalne Hollywood, filmowa Europa i polskie kino po 1989 roku, Gdańsk 2010 |
Uwagi
W cyklu 2021/SL:
brak |
W cyklu 2022/SZ:
brak |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: