Wstęp do retoryki 16-WDR-11
Wykład obejmuje zagadnienia z historii retoryki, a także współczesne odsłóny retorycnej tradycji i retorycznych strategii.
Tematyka wykładów obejmuje nastepujące zagadnienia szczegółowe:
Retoryka i jej działy.
Miejsce retoryki wśród teorii komunikowania się.
Kim jest retor?
Z dziejów retoryki (Grecja i Rzym; Platon vs. sofiści; Arystoteles; retoryka w Rzymie; retoryka w okresie średniowiecza i renesansu; nowożytna retoryka i nowoczesna retoryczność).
Genera dicendi; pojęcie stylu dawniej i dziś.
Etyka retora (od greckiego dziedzictwa po współczesny spór o manipulację). Retor jako członek wspólnoty.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Kod ECTS
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu student potrafi określić, czym jest retoryka, zna jej działy oraz miejsce w ramach nauki o komunikowaniu. Dysponuje podstawową wiedzą na temat historii sztuki retorycznej (pochodzenie, przedstawiciele, rozwój, współczesne odsłony). Rozumie związek między retoryką a zjawiskami społecznymi (m.in. demagogia, manipulacja słowna, przemoc słowna), dostrzega rangę zabiegów retorycznych w kreowaniu życia społecznego (tworzenie nowych i wykorzystywanie istniejących więzi wspólnotowych) w wymiarze historycznym i współczesnym. Rozumie konieczność etycznego kształcenia retora. Ma wiedzę o strategiach komunikacyjnych, stylach komunikacji i ich pragmatycznym wymiarze.
Kryteria oceniania
Kolokwium ustne.
bardzo dobry (bdb; 5,0): student bardzo dobrze zna i stosuje poznaną terminologię, sprawnie posługuje się poznanymi pojęciami w sposób wskazujący na samodzielną lekturę wskazanych pozycji bibliograficznych, samodzielnie i twórczo rozważa podane przykłady zjawisk z zakresu retoryki, wykazuje się umiejętnością pogłębionej oceny etycznej tychże zjawisk, formułując jasną, precyzyjną i dobrze skomponowaną wypowiedź.
dobry plus (+db; 4,5): student dobrze zna i stosuje poznaną terminologię, sprawnie posługuje się poznanymi pojęciami, samodzielnie i twórczo rozważa podane przykłady zjawisk z zakresu retoryki, wykazuje się umiejętnością pogłębionej oceny etycznej tychże zjawisk, formułując jasną i precyzyjną wypowiedź.
dobry (db; 4,0): student dobrze zna i stosuje poznaną terminologię, sprawnie posługuje się poznanymi pojęciami, samodzielnie rozważa podane przykłady zjawisk z zakresu retoryki, wykazuje się umiejętnością oceny etycznej tychże zjawisk, formułując wypowiedź w sposób jasny i precyzyjny.
dostateczny plus (+dst; 3,5): student zna i stosuje poznaną terminologię, posługuje się poznanymi pojęciami odtwarzając tok rozumowania przyjęty w poznanych lekturach, potrafi skomentować podane przykłady zjawisk z zakresu retoryki, wykazuje się niepogłębioną umiejętnością oceny etycznej tychże zjawisk, formułując swoją wypowiedź w sposób dokładny i konkretny.
dostateczny (dst; 3,0): student opanował w stopniu podstawowym wprowadzoną na zajęciach terminologię, potrafi w stopniu niepogłębionym analizować podane przykłady zjawisk z zakresu retoryki, rozumie na poziomie teoretycznym związek retoryki i etyki, formułując jasną wypowiedź.
niedostateczny (ndst; 2,0): student nie zna wprowadzonej na wykładach i stosowanej w lekturach terminologii z zakresu przedmiotu, nie potrafi skomentować istoty podanych przykładów działań retorycznych, nie rozumie związku retoryki i etyki.
Literatura
Korolko M., Sztuka retoryki, Warszawa 1990 (wybrane hasła).
Rusinek M., Załazińska A., Retoryka podręczna czyli jak wnikliwie słuchać i przekonująco mówić, Kraków 2005.
Ziomek J., Retoryka opisowa, wyd. II poprawione, Wrocław 2000.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: