Unia Europejska a komunikacja międzykulturowa 16-UEAKM-11
Rozwój strukturalny procesu integracji europejskiej
Zasady działania UE
Rada Europejska, Parlament Europejski, Rada, Komisja, Trybunał sprawiedliwości UE.
System instytucjonalny wspólnej polityki zagranicznej i bezpieczeństwa
Edukacja Europejska. Edukacja międzykulturowa
Czym jest dialog międzykulturowy? Możliwości i ograniczenia. Poznanie kulturowe.
Tożsamość: w kulturze tradycyjnej i w ujęciu postmodernistycznym
Reprezentacja różnic kulturowych i kulturowego doświadczenia państw UE
Porozumienie i konflikt międzykulturowy
Kultura a zachowanie, uczenie się kulturowe, dziedzictwo biologiczne i kulturowe, wpływ osobowości i sytuacji na zachowanie społeczne
Dialog międzykulturowy w praktyce: cudzoziemcy, uchodźcy, uchodźcy a mniejszości etniczne w Polsce. Postawy Polaków wobec „obcych”.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Symbol Efekty kształcenia dla kierunku studiów komunikacja europejska
Po ukończeniu studiów drugiego stopnia na kierunku studiów komunikacja europejska absolwent: Odniesienie do efektów kształcenia w obszarze kształcenia w zakresie
nauk humanistycznych
WIEDZA
K_W01 ma wszechstronną znajomość i dogłębne rozumienie roli komunikacji w kształtowaniu kultury H2A_W01
K_W02 ma rozszerzoną wiedzę o komunikacji i kulturze europejskiej w relacji do różnych kultur i cywilizacji oraz o specyfice przedmiotowej
i metodologicznej komunikacji H2A_W01
H2A_W03
K_W03 zna i rozumie zależności między różnymi typami komunikacji
i porządkami kulturowymi na poziomie umożliwiającym interdyscyplinarne rozwijanie współpracy z przedstawicielami różnych dziedzin nauki H2A_W05
K_W04 zna rozszerzoną terminologię z zakresu wiedzy o komunikacji, kulturze i mediach H2A_W02
K_W05 ma gruntowną wiedzę o wpływie mediów na zachowania społeczne; dotyczy to również nowych mediów H2A_W04
K_W06 rozumie wpływ mediów w odniesieniu do kulturowych
i komunikacyjnych wymiarów życia indywidualnego i zbiorowego H2A_W10
K_W07 zna terminologię dyscyplin naukowych, z których korzysta komunikacja europejska H2A_W01
H2A_W02
K_W08 zna i rozumie zależności między głównymi dziedzinami wiedzy współkonstytuującymi komunikację europejską H2A_W05
K_W09 ma poszerzoną wiedzę na temat współczesnego życia kulturowego, w tym instytucji kultury H2A_W10
K_W10 wszechstronnie zna i dogłębnie rozumie poglądy wybranych teoretyków mediów i komunikacji oraz badaczy kultury H2A_W06
H2A_W07
K_W11 ma szeroką znajomość i rozumie zależności między kształtowaniem się form i stylów komunikacji werbalnej a zmianami w kulturze
oraz w społeczeństwach współczesnych H2A_W09
K_W12 ma pogłębioną wiedzę na temat rozwoju kultury europejskiej
w kontekście komunikacji medialnej H2A_W10
K_W13 ma uporządkowaną wiedzę o komunikacyjnych uwarunkowaniach współczesnych procesów kulturowych H2A_W10
K_W14 ma pogłębioną i rozszerzoną wiedzę na temat tworzenia wypowiedzi ustnej oraz pisania różnego rodzajów tekstów H2A_W09
K_W15 ma uporządkowaną wiedzę o strukturze i funkcjach podstaw prawnych w komunikacji medialnej H2A_W08
K_W16 ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych H2A_W08
UMIEJĘTNOŚCI
K_U01 posiada pogłębione umiejętności obserwowania, wyszukiwania
i przetwarzania informacji na temat zjawisk kulturowych, politycznych i społecznych przy użyciu różnych źródeł oraz interpretowania ich
z punktu widzenia problemów komunikacyjnych H2A_U01
K_U02 potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu komunikacji europejskiej oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów kulturowych, tożsamościowych oraz cywilizacyjnych, a także realizowania działań praktycznych H2A_U04
K_U03 potrafi sprawnie porozumiewać się przy użyciu różnych stylów wypowiedzi w mowie i na piśmie oraz przy wykorzystaniu technik komunikacyjnych dostępnych w nowych mediach H2A_U05
H2A_U08
H2A_U09
K_U04 posiada pogłębione umiejętności prezentowania samego siebie oraz własnych pomysłów – popierania ich rozbudowaną argumentacją
w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych, poglądów różnych autorów, kierując się przy tym zasadami etycznymi i normami językowymi H2A_U06
H2A_U10
K_U05 posiada poszerzone umiejętności badawcze: rozróżnia orientacje w metodologii badań interdyscyplinarnych oraz w metodologii badań poświęconych komunikacji oraz formułuje problemy badawcze; opracowuje, prezentuje i interpretuje wyniki badań, wyciąga wnioski, wskazuje kierunki badań H2A_U02
H2A_U05
K_U06 posiada pogłębioną wiedzę na temat funkcjonowania mediów; dotyczy to także wymiaru prawno-społecznego H2A_U08
K_U07 ma pogłębione umiejętności obserwowania oraz oceniania złożonych sytuacji kulturowych, społecznych i komunikacyjnych H2A_U05
H2A_U07
K_U08 potrafi sprawnie wykorzystywać poznane teorie dotyczące komunikacji, kultury i cywilizacji w praktycznych doświadczeniach społecznych H2A_U01
H2A_U02
H2A_W04
K_U09 potrafi twórczo określać własny rozwój oraz pomagać innym osobom w aktywnym i twórczym uczestnictwie w kulturze H2A_U03
H2A_U08
K_U10 umie inspirować do działań na rzecz uczenia się przez całe życie, doceniając przy tym społeczny status wiedzy humanistycznej H2A_U03
K_U11 ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego H2A_U11
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
K_K01 ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego H2A_K01
K_K02 jest przygotowany do podejmowania wyzwań zawodowych
i osobistych; nie traci przy tym wrażliwości etycznej oraz humanistycznej H2A_K04
K_K03 jest przygotowany do kompetentnej oraz wieloaspektowej współpracy z ludźmi reprezentującymi odmienne światopoglądy i konteksty kulturowe H2A_K02
K_K04 docenia znaczenie nauk humanistycznych w rozwoju jednostki i jej relacji z innymi osobami, chcąc przy tym korzystać z dóbr kulturowych; ma pozytywne nastawienie do nabywania wiedzy
z zakresu studiowanej dyscypliny naukowej i pokrewnych dziedzin wiedzy H2A_K03
H2A_K06
K_K05 jest przekonany o konieczności merytorycznego przygotowania się do wykonywanej przez siebie pracy; mając przy tym na uwadze wpływ mediów na relacje międzyludzkie H2A_K02
H2A_K04
K_K06 jest gotowy do komunikowania się i współpracy z otoczeniem, w tym z osobami niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie, oraz do aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach realizujących działania kulturowe, społeczne, medialne H2A_K01
H2A_K02
H2A_K06
K_K07 zna zakres posiadanej przez siebie wiedzy oraz potrafi ją wykorzystywać
H2A_K04
K_K08 Jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w działaniach mających na celu zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu, kraju i Europy H2A_K05
H2A_K06
Kryteria oceniania
oceny Na ocenę 2 Na ocenę 3 Na ocenę 4 Na ocenę 5
UEKM _01
Student zupełnie nie opanował umiejętności wiedzy w danym temacie Student poprawnie i dostatecznie opanował wiedzę i umiejętności na temat Student dobrze opanował wiedzę i umiejętności na temat Student wszechstronnie i dogłębnie opanował wiedzę na temat
UEKM _02
Student zupełnie nie opanował wiedzy umiejętności w danym temacie Student poprawnie i dostatecznie opanował wiedzę i umiejętności na temat Student dobrze opanował wiedzę i umiejętności na temat Student wszechstronnie i dogłębnie opanował wiedzę na temat
UEKM _03
Student zupełnie nie opanował wiedzy umiejętności w danym temacie Student poprawnie i dostatecznie opanował wiedzę i umiejętności na temat Student dobrze opanował wiedzę i umiejętności na temat Student wszechstronnie i dogłębnie opanował wiedzę na temat
UEKM _04
Student zupełnie nie opanował wiedzy umiejętności w danym temacie Student poprawnie i dostatecznie opanował wiedzę i umiejętności na temat Student dobrze opanował wiedzę i umiejętności na temat Student wszechstronnie i dogłębnie opanował wiedzę na temat
UEKM _05
Student zupełnie nie opanował wiedzy umiejętności w danym temacie Student poprawnie i dostatecznie opanował wiedzę i umiejętności na temat Student dobrze opanował wiedzę i umiejętności na temat Student wszechstronnie i dogłębnie opanował wiedzę na temat
UEKM_06 do UEKM_09 Student zupełnie nie opanował wiedzy umiejętności w danym temacie Student poprawnie i dostatecznie opanował wiedzę i umiejętności na temat Student dobrze opanował wiedzę i umiejętności na temat Student wszechstronnie i dogłębnie opanował wiedzę na temat
Ocenę niedostateczną uczestnik zajęć/ słuchacz otrzymuje jeżeli w stopniu niewystarczającym przyswoił materiał stanowiący przedmiot wykładu oraz treści powiązane z przedmiotem stanowiące materiał dodatkowy (np. literaturę przedmiotu)
Ocenę dostateczną uczestnik zajęć/ słuchacz otrzymuje jeżeli w wystarczającym stopniu przyswoił materiał stanowiący przedmiot wykładu oraz treści powiązane z przedmiotem stanowiące materiał dodatkowy (np. literaturę przedmiotu).
Ocenę dobrą uczestnik zajęć/ słuchacz otrzymuje jeżeli dobrze przyswoił materiał stanowiący przedmiot wykładu oraz treści powiązane z przedmiotem, stanowiące materiał dodatkowy (np. literaturę przedmiotu).
Ocenę bardzo dobrą uczestnik zajęć/ słuchacz otrzymuje jeżeli dobrze przyswoił materiał stanowiący przedmiot wykładu oraz treści powiązane z przedmiotem, stanowiące materiał dodatkowy (np. literaturę przedmiotu).
Literatura
Barcz J., Unia Europejska na rozstajach. Traktat z Lizbony. Dynamika i główne kierunki re¬formy ustrojowej, wyd. II, Warszawa 2010.
Cialdini R, Wywieranie wpływu na ludzi teoria i praktyka, Gdańsk 1998. (r. Społeczny dowód słuszności, Lubienie i sympatia, Autorytet).
Czapliński W., Wyrozumska A., Prawo międzynarodowe publiczne. Zagadnienia systemowe, Warszawa 2004.
Czaputowicz J., Rola państwa w Unii Europejskiej, Centrum Europejskie Natolin, Warszawa 2004, z. 11.
Dudzik S. (red.), Konstytucja dla Europy. Przyszły fundament Unii Europejskiej, Kraków 2005.
Grosse T., Europa na rozdrożu, Warszawa 2008.
Integracja Europejska w dokumentach, Warszawa 2008.
Jasińska-Kania A. (red.), Trudne sąsiedztwo. Z socjologii konfliktów narodowościowych, Warszawa 2001.
Kranz J. (red.), Suwerenność ponadnarodowość a integracja europejska, Warszawa 2006.
Łastawski K., Historia integracji europejskej, Totuń 2011
Milczarek D., Unia Europejska we współczesnym świecie, Warszawa 2005.
Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej, pod red. J. Stewarta, Warszawa 2003.
Międzynarodowe. Integracja Europejska. Politologia. Prawo” t. XII, 2004.
Nadolski M. Z dziejów integracji europejskej, Warszawa, 2004.
Posern-Zieliński A., Tolerancja i jej granice w relacjach międzykulturowych, Pozanń 2004.
Rosenberg M.B., Edukacja wzbogacająca życie, Warszawa 2006.
Rozwiązywanie konfliktów poprzez porozumienie bez przemocy, Marshall B. Rosenberg w rozmowie z Gabriele Seils, Warszawa 2008.
Skomerska-Muchowska I., Wyrozumska A., Obywatel w Unii Europejskiej, Warszawa 2010.
Studia Europejskie. Zagadnienia metodologiczne, red. R.A.Wojtaszczyk, W.Jakubowski, Warszawa 2010.
Szopski M., Komunikowanie międzykulturowe, Warszawa 2005.
Tyszka A., Kapciak A., Korporowicz L. (red.), Komunikacja międzykulturowa. Zderzenia i spotkania, Warszawa 1996.
Wojtaszczyk K. Integracja Europejska. Wstęp, Warszawa 2006.
Zielonka J. Europa jako imperium. Nowe spojżenie na Unię Europejską, Warszawa 2007.
Zięba Ryszard. Unia Europejska jako aktor stosunków międzynarodowych, Warszawa 2003.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: