Teorie kultury z elementami semiotyki 16-TEKZES-11
ajęcia mają charakter ćwiczeń, i obejmują wybrane koncepcje i szkoły teorii kultury. Prezentują refleksję w zakresie odmiennych teorii kultury. Stanowią próbę uchwycenia najbardziej znaczących zjawisk codzienności.
Poruszana problematyka:
- różne definicje kultury,
- typologia kultury,
- historia nauk o kulturze,
- kultura a antropologia kulturowa,
- ewolucjonizm,
- dyfuzjonizm,
- historyzm,
- strukturalizm,
- funkcjonalizm,
- postkolonializm,
- postmodernizm a kultura,
- podstawy semiotyki,
- cyberkultura.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/SL: | W cyklu 2021/SZ: | W cyklu 2024/SL: |
Efekty kształcenia
- potrafi formułować problemy badawcze, opracowywać, prezentować i interpretować wyniki badań, wyciągać wnioski oraz wskazywać kierunki badań,
- potrafi przy pomocy rozbudowanej argumentacji oraz przy zachowaniu obowiązujących zasad etycznych prezentować własne poglądy i pomysły, w oparciu o wiedzę i umiejętności z zakresu z nauk o kulturze i religii oraz praktyk komunikacyjnych,
- zna w sposób pogłębiony zaawansowaną terminologię i metodologię z zakresu komunikacji europejskiej tj. nauk o kulturze i religii, nauk o komunikacji kulturowej i mediach oraz literaturoznawstwa,
- zna procesy kulturowe kształtujące współczesną Europę,
- potrafi przyjmować postawy krytyczne wobec odbieranych treści.
Kryteria oceniania
bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu
dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu
dobry (db; 4,0): dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu
dostateczny (dst; 3,0): zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu
Literatura
- Burszta Wojciech Józef, Antropologia kultury. Tematy, teorie, interpretacje, Poznań 1998,
- Nowicka Ewa, Świat człowieka, świat kultury, Warszawa 2000,
- Bauman Zygmunt, Ponowoczesność jako źródło cierpień, Warszawa 2000,
- Barthes Roland, Mitologie, Warszawa 2000,
- Eco Umberto, Semiologia życia codziennego, Warszawa 1999,
- Lévi-Strauss Claude, Antropologia strukturalna, Warszawa 2000,
- Ritzer George, Makdonaldyzacja społeczeństwa. Wydanie na nowy wiek, Warszawa 2003.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: