Kultura i literatura pamięci 16-KILP-11
Podczas wykładów zanalizowane są podstawowe terminy, takie jak kultura pamięci, polityka historyczna, pamięć kulturowa, retropia. Stają się one punktem wyjścia do analizowania problemów z pamięcią kulturową
Studia nad pamięcią w Polsce i na świecie
Pamięć w służbie władzy: polityka historyczna
Wojny o pomniki
Miejsca pamięci w kontekście konfliktów pamięci
Kultura a konflikty pamięci: łagodzenie czy podsycanie sporów?
Druga wojna światowa i Holocaust w dyskursie społecznym, politycznym i literackim i filmowym (Gross, Arendt, Nałkowska, filmy")
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Kod ECTS
Liczba godzin przedmiotu
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021/SZ: | W cyklu 2018/SZ: | W cyklu 2022/SZ: | W cyklu 2020/SZ: |
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu)
i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:
Sprawnie posługiwać się terminologią z zakresu kultury pamięci;
Wyjaśnić na czym polega polityka historyczna i jej wpływ na świadomość zbiorową/kulturę pamięci
opisać problemy pamięci kulturowej w wybranych krajach;
Wykazać związek między stanem pamięci kulturowej i polityką historyczną
Kryteria oceniania
Po zakończeniu modułu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student/ka:
operuje podstawowym aparatem pojęciowym studiów nad pamięcią
objaśnia istotę wybranych konfliktów pamięci
wyjaśnia zależności pomiędzy kulturą a konfliktami pamięci;
przywołuje przykłady działań w obszarze kultury pamięci, zna przykłady literatury i filmu w tematyce kultury pamięci i proponuje własną ich analizę.
bardzo dobry (bdb; 5,0): Student osiąga pożądane EK w stopniu wysokim, uczestniczy aktywnie we wszystkich zajęciach, wykazuje znajomość omówionych zagadnień.
dobry plus (+db; 4,5):Student osiąga pożądane EK w stopniu wysokim, uczestniczy aktywnie prawie we wszystkich zajęciach, wykazuje znajomość większości omówionych zagadnień.
dobry (db; 4,0): Student osiąga pożądane EK w stopniu średnim, uczestniczy aktywnie w zdecydowanej większości zajęć, wykazuje znajomość większości omówionych zagadnień.
dostateczny plus (+dst; 3,5):student osiąga pożądane EK w stopniu średnim, uczestniczy aktywnie w 2/3 zajęć, wykazuje znajomość mniej niż połowy omówionych zagadnień.
dostateczny (dst; 3,0) Student osiąga pożądane EK w stopniu minimalnym, uczestniczy aktywnie przynajmniej w połowie zajęć, wykazuje się znajomością tylko części omówionych zagadnień.
niedostateczny (ndst; 2,0): Student nie osiąga pożądanych EK, uczestniczy aktywnie w mniej niż połowie zajęć, nie wykazuje znajomości omówionych zagadnień.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Golka M., Pamięć społeczna i jej implanty, 2009
Assmann G., Między historią a pamięcią: antologia, red. naukowa i posłowie M. Saryusz-Wolska, Warszawa 2013;
M.Pollack., Skradzione krajobrazy, Wołowiec 2014
M.Pollack., Topografia pamięci, Wołowiec 2017.
Z. Nałkowska, Medialiony
H.Arendt, Korzenie totalitaryzmu, 2021
Modi Memorandi, Leksykon kultury pamięci, Wydawnictwo naukowe Scholar, Warszawa 2014
Uzupełniająca:
Politeja, Nr 1(70), 2021
Cichocki M. A. (2005), Władza i pamięć. O politycznej funkcji historii, Kraków.
Studia Kulturoznawcze (2017), 1(11), Pamięć kulturowa. Kultury pamięci.
Kultura i Społeczeństwo (2014), 3, Pamięć – badania i źródło sporów.
Kultura i Społeczeństwo (2011), 4, Przeszłość i pamięć.
Uwagi
W cyklu 2021/SZ:
sylabus w części ogólnej zmieniony wrzesień 2021 (po zmianie osoby prowadzącej) sylabus opr. dr Katarzyna Jędraszczyk - informacje i wymagania dla studentów cyklu 2021/22 tożsame z opisem w części |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: