Kino europejskie 16-KE-11
Zajęcia "Kino europejskie" mają na celu wykształcenie umiejętności posługiwania się najbardziej podstawowymi pojęciami poetyki filmu: ujęcie, scena, montaż itp. Pozwalają wykorzystywać wiedzę teoretyczno i historyczno-filmową do zrozumienia pojęcia kina europejskiego w kontekście skomplikowanej i zmiennej sytuacji praktyki filmowej w Europie. W trakcie kursu omawiane są podstawowe elementy procesu historyczno-filmowego kina w Europie, a także identyfikowane najważniejsze osiągnięcia europejskiej tradycji filmowej: kierunki, nurty, nazwiska itp. Student w czasie zajęć ma okazję zapoznać się z fragmentami filmów, które weszły do kanonu filmu europejskiego, poznać sylwetki ich twórców, a także aktorów z nimi współpracujących. W ramach zajęć przedstawiona zostaje rzeczywistość europejskiej kultury filmowej: festiwale, konkursy, czasopisma, serwisy internetowe itp.
Zajęcia w podstawowym zakresie przybliżają pojęcie i specyfikę kona europejskiego.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu zajęć, student potrafi:
wykorzystywać wiedzę teoretyczno i historycznofilmową, która pozwala mu rozumieć pojęcie kina europejskiego w kontekście skomplikowanej i zmiennej sytuacji praktyki filmowej w Europie
omawiać podstawowe elementy procesu historycznofilmowego kina w Europie.
identyfikować najważniejsze osiągnięcia europejskiej tradycji filmowej: kierunki, nurty, nazwiska itp.
wykazywać się podstawową orientacją w rzeczywistości europejskiej kultury filmowej: festiwale, konkursy, czasopisma, serwisy internetowe itp.
Posługiwać się najbardziej podstawowymi pojęciami poetyki filmu: ujęcie, scena, montaż itp.
Kryteria oceniania
Zaliczenie ustne:
na ocenę 2 - Student zupełnie nie umie zaprezentować wiedzy na temat kina europejskiego w przedstawianych podczas zajęć aspektach
na ocenę 3 - Student poprawnie prezentuje wiedzę na temat kina europejskiego w przedstawianych podczas zajęć aspektach.
na ocenę 4 - Student prezentuje dogłębną wiedzę na temat kina europejskiego w przedstawianych podczas zajęć aspektach, potrafi na jej podstawie zweryfikować i zinterpretować pojedyncze problemy oraz porównać konkretne zjawiska z zakresu kina europejskiego.
na ocenę 5 - Student prezentuje dogłębną wiedzę na temat kina europejskiego w przedstawianych podczas zajęć aspektach, potrafi na jej podstawie zweryfikować i zinterpretować pojedyncze problemy oraz porównać konkretne zjawiska z zakresu kina europejskiego. Wprowadza też do swojej wypowiedzi elementy samodzielnej refleksji, połączonej z kontekstem historycznym i kulturowym.
Praktyki zawodowe
n/d
Literatura
Kino Europy pod red. Piotra Sitarskiego. Kraków 2001
Encyklopedia kina, pod red. Tadeusza Lubelskiego, Kraków 2003.
Filmowe zwierciadła Europy, pod red. Piotra Zwierzchowskiego, Bydgoszcz 2006.
Przestrzenie tożsamości we współczesnym kinie europejskim, pod red. Barbary Kity. Kraków 2006.
Kino, wehikuł magiczny: przewodnik osiągnięć filmu fabularnego. [Cz. 1], Podróż pierwsza 1913-1949 / red. Adam Garbicz, Jacek Klinowski. Kraków 1981.
Kino, wehikuł magiczny: przewodnik osiągnięć filmu fabularnego. [Cz. 2], Podróż druga 1950-1959 / red. Adam Garbicz, Jacek Klinowski, Kraków 1987.
Kino, wehikuł magiczny: przewodnik osiągnięć filmu fabularnego. [Cz. 3], Podróż trzecia 1960-1966 / red. Adam Garbicz, Kraków 1996.
Kino, wehikuł magiczny: przewodnik osiągnięć filmu fabularnego. [Cz. 4], Podróż czwarta 1967-1973 / red. Adam Garbicz, Kraków 2000.
Kino, wehikuł magiczny: przewodnik osiągnięć filmu fabularnego. [Cz. 5], Podróż piąta 1974-1980 / red. Adam Garbicz, Kraków 2009.
Mistrzowie kina europejskiego, (pod red. K. Sobotki), Łódź 1996.
Autorzy kina europejskiego, (pod red. Grażyny Stachówny i Joanny Wojnickiej) Kraków 2003.
Autorzy kina europejskiego II, (pod red. Alicji Helman i Andrzeja Pitrusa), Kraków 2005.
Autorzy kina europejskiego III, (pod red. Alicji Helman i Andrzeja Pitrusa), Kraków 2007.
Andrzej Werner, Dekada filmu, Warszawa 1997.
Europejskie manifesty kina: od Matuszewskiego do Dogmy, antologia / wybór, wstęp i oprac. Andrzej Gwóźdź, Warszawa 2002
Historia kina. Wybrane lata, pod red. A. Kołodyńskiego i K. J. Zarębskiego, Warszawa 1998.
Mirosława Mielcarek, Edward Pawlak, Ilustrowany leksykon filmu europejskiego, Poznań 2003.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: