Kultura audiowizualna 16-KAUDIO-11
Od czasów powstania gazet. radia, telewizji i Internetu, media towarzyszą najważniejszym wydarzeniom oraz ludzkiej codzienności. Tworzone przez zawodowców, ale i amatorów, wpisały się w szeroko pojętą kulturę. Odbiorniki mediów audiowizualnych (telefony, tablety, komputery) towarzyszą człowiekowi niemalże cały dzień, dostarczając coraz to nowych bodźców. Zatem celem tych zajęć jest przygotowanie studentów do krytycznej analizy tekstów kultury audiowizualnej oraz uwrażliwienie ich na niesione przez nie komunikaty. Spotkania opierać się będą na studiach przypadków, wybranych przykładach tworów przetwarzanych przez media takie jak fotografia, kino, telewizja i Internet. Podsumowaniem zajęć będzie zarysowanie największych zagrożeń oraz największych szans, jakie niesie ze sobą współczesna kultura audiowizualna.
Literaturę do zajęć tworzą najważniejsze dla metodologii badań monografie.
Zajęcia zakończone będą kolokwium ustnym.
W cyklu 2022/SZ:
Od czasów powstania gazet. radia, telewizji i Internetu, media towarzyszą najważniejszym wydarzeniom oraz ludzkiej codzienności. Tworzone przez zawodowców, ale i amatorów, wpisały się w szeroko pojętą kulturę. Odbiorniki mediów audiowizualnych (telefony, tablety, komputery) towarzyszą człowiekowi niemalże cały dzień, dostarczając coraz to nowych bodźców. Zatem celem tych zajęć jest przygotowanie studentów do krytycznej analizy tekstów kultury audiowizualnej oraz uwrażliwienie ich na niesione przez nie komunikaty. Spotkania opierać się będą na studiach przypadków, wybranych przykładach tworów przetwarzanych przez media takie jak fotografia, kino, telewizja i Internet. Podsumowaniem zajęć będzie zarysowanie największych zagrożeń oraz największych szans, jakie niesie ze sobą współczesna kultura audiowizualna. |
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Liczba godzin przedmiotu
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Cele kształcenia przedmiotu cyklu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć student/ka/osoba studiująca:
- potrafi dokonać krytycznej analizy materiałów audio i wideo, w tym także tych, które udostępniane są w sieci internetowej. K_W04, K_W06, K_U01, K_U02, K_U10, K_K01, K_K04
- stosuje prawidłową terminologię do analiz wybranych zagadnień z zakresu kultury audiowizualnej. K_W07, K_U01, K_U03
- podejmuje dyskusję na temat różnorodnego charakteru dzisiejszej kultury audiowizualnej K_W06, K_U01, K_U02, K_U03, K_K01, K_K04
- rozumie wpływ kultury audiowizualnej na kształtowanie kultury. K_W03, K_W09
Kryteria oceniania
bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje komunikacyjne w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu, prawidłowa odpowiedź na wszystkie pytania na kolokwium ustnym.
dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje komunikacyjne w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu, niepełna odpowiedź na wszystkie pytania na kolokwium ustnym.
dobry (db; 4,0): dobra wiedza, umiejętności i kompetencje komunikacyjne w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu, brak odpowiedzi na jedno pytanie na kolokwium ustnym.
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje komunikacyjne w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu, brak odpowiedzi na jedno pytanie i jedna odpowiedź niepełna na kolokwium ustnym.
dostateczny (dst; 3,0): dostateczna wiedza, umiejętności i kompetencje komunikacyjne w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu, brak odpowiedzi na dwa pytania na kolokwium ustnym.
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje komunikacyjne w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu, brak odpowiedzi na pytania na egzaminie ustnym, nie pojawienie się w wyznaczonym terminie na kolokwium ustnym.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
‒ Adamczak M., Globalne Hollywood, filmowa Europa i polskie kino po 1989 roku, Gdańsk 2010.
‒ Gwóźdź A., Zrozumieć McLuhana, czyli o gorącej telewizji naszych czasów, [w:] Kody McLuhana. Topografia Nowych Mediów, red. A. Maj, M. Derda-Nowakowski, Katowice 2009, 109-122.
‒ Jenkins H., Kultura konwergencji. Zderzenie starych i nowych mediów, Warszawa 2007.
‒ Keen A., Kult amatora. jak Internet niszczy kulturę, Warszawa 2007.
‒ Krajewski M., Kultury kultury popuralnej, Poznań 2005.
‒ Olsen B., W obronie rzeczy. Archeologia i ontologia przedmiotów, Warszawa 2013, 7-34.
‒ Sontag S., O fotografii, Kraków 2009.
‒ Zwierzęta, gender i kultura, Perspektywa ekologiczna, etyczna i krytyczna, red. A. Barcz, M. Dąbrowska, Lublin 2014
Uwagi
W cyklu 2022/SZ:
Brak. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: