Historia cywilizacji Zachodu (XIX-XXI w.) 16-HCZXIXXXIw-11
Pierwszy wykład zawiera wprowadzenie do głównych problemów metodologicznych i terminologicznych. Omówiony zostaną terminy cywilizacja, cywilizacja zachodnia i zachodnioeuropejska; przedyskutowane granice Europy i Europy Zachodniej, ich przemiany w omawianym okresie. Dalsze wykłady dotyczą historii cywilizacji zachodnioeuropejskiej: dziewiętnastowiecznej modernizacji i zjawisk z nią związanych: urbanizacji, migracji ze wsi do miast, przemian obyczajowych; I wojny światowej - życia w okopach, zastosowania nowoczesnych broni (gaz, łodzie podwodne, cepeliny, czołgi); okresu międzywojennego - układ wersalski, rewolucja i hiperinflacja w Niemczech, lata dwudzieste i rozwój życia kulturalnego, nowoczesne budownictwo i przemiany obyczajowe, kryzys gospodarczy i jego następstwa; II wojny światowej, ze szczególnym uwzględnieniem zagłady osób chorych psychicznie; okresu zimnej wojny - rozpad koalicji antyhitlerowskiej i blokada Berlina, żelazna kurtyna i budowa muru berlińskiego, inwazja na Czechosłowację, upadek reżimów autorytarnych w Europie Zachodniej, budowa struktur Europejskich; okresu po 1989 r. - upadek komunizmu, transformacje, rozszerzenie UE, migranci, Brexit, inne symptomy kryzysu cywilizacji zachodu. W ramach wykładów ukazane zostaną główne nurty modernizmu i postmodernizmu, ze szczególnym uwzględnieniem architektury. Wykłady uwzględniają kontakty Europy Zachodniej z innymi kulturami, zwłaszcza z kulturą amerykańską i islamską oraz ich wpływ na cywilizację Zachodu.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:
- Poprawnie wykorzystywać terminologię z zakresu wiedzy o historii i wiedzy o kulturze Europy Zachodniej
- Dogłębnie rozumieć dzieje cywilizacji Zachodniej od początku XIX do współczesności
- Wykorzystywać zdobytą wiedzę w celu rozszerzania własnych horyzontów poznawczych
- Przetwarzać i komentować nowe informacje dotyczące cywilizacji Zachodu
- Opisywać i wyjaśniać procesy zachodzące w ramach cywilizacji Zachodu
Kryteria oceniania
Podstawę oceny stanowi aktywność podczas zajęć i wiedza wykazana podczas zaliczenia ustnego na ostatnich zajęciach.
Oceniana jest osiągnięcie pożądanych efektów kształcenia, w tym: znajomość omówionych zagadnień, zrozumienie procesów zachodzących w ramach cywilizacji Zachodu, umiejętność samodzielnego komentowania i wyjaśniania procesów zachodzących w Europie Zachodniej.
Praktyki zawodowe
-
Literatura
Z. Bauman, Kultura w płynnej nowoczesności, Warszawa 2011
M. Burleigh, Ziemska władza. Polityka jako religia, Tom II, Warszawa 2011;
R. Cowley (red.), Zimna wojna, Warszawa 2009;
N. Davies, Europa. Rozprawa historyka z historią, Kraków 2010;
M. Eksteins, Święto wiosny. Wielka wojna i narodziny nowego wieku, Warszawa 1996;
G.Gajewska, M.Tomczak (red.), Zachodnioeuropejska mozaika kulturowa (1848-2010), Gniezno 2015;
S.P. Huntington, Zderzenie cywilizacji i nowy kształt ładu światowego, Warszawa 2004;
K. Łastawski, Historia integracji europejskiej, Toruń 2008;
P. Rietbergen, Europa. Dzieje kultury, Warszawa 2001;
M.Tomczak, G.Gajewska, Kulturowy bricolage (po)nowoczesnej Europy Zachodniej, Gniezno 2015.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: