Gatunki przekazów medialnych 16-GPME-11
Dziennikarstwo prasowe i gatunki prasowe. Gatunki informacyjne
Dziennikarstwo prasowe i gatunki prasowe. Gatunki publicystyczne
Tytułowanie Język i styl tekstu dziennikarskiego, dziennikarski warsztat językowy, Błędy językowe
Etyka i prawo w pracy dziennikarza
Styl propagandowy i perswazyjny.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Posiada wiedzę teoretyczną na temat gatunków informacyjnych i potrafi wykorzystać ją w praktyce, Potrafi napisać teksty informacyjne: krótkie formy, artykuł informacyjny, sylwetka, sprawozdanie, streszczenie.
Potrafi wskazać cechy charakterystyczne gatunków publicystycznych i mieszanych. Potrafi napisać felieton, reportaż, wywiad, recenzję
Jest świadom stosowania języka perswazji i cech języka obiektywnego, ma świadomość powszechnych błędów językowych
Zna uwarunkowania prawne i etyczne pracy dziennikarskie
Świadomie czyta i ogląda przekaz medialny, rozpoznaje gatunki wykorzystywane w prasie, wskazuje zalety i wady konkretnych przekazów
Kryteria oceniania
Student podczas zajęć przygotowuje portfolio na zajęcia zaliczeniowe, obejmujące teksty w zadanych gatunkach dziennikarskich. Obowiązkowe teksty: to reportaż, felieton i wywiad. Średnia ocen daje ocenę końcową.
Literatura
Bortnowski S., Warsztaty dziennikarskie, Warszawa 2007
Dziennikarstwo od kuchni, pod red. A. Niczyperowicza, Poznań 2001;
Fras J., Dziennikarski warsztat językowy, Wrocław 2005,
Kuziak M., Rzepczyński S., Jak dobrze pisać, Warszawa 2002;
Magdoń A., Reporter i jego warsztat, Kraków 1993,
Strupczewski J., Vademecum dziennikarza, Warszawa 1999;
O warsztacie dziennikarskim, pod red. J. Adamowskiego, Warszawa 2002;
Wiszniewski A., Jak pisać skutecznie, Katowice 2003;
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: