Estetyka 16-EST-11
Wprowadzenie podstawowej terminologii i omówienie estetyki jako samodzielnej dziedziny nauki
Omówienie najważniejszych historycznych koncepcji estetycznych
Przedstawienie najważniejszych pojęć i zagadnień estetycznych kształtujących rozumienie dzieła sztuki i kultury artystycznej;
ukazanie związków estetyki ze sztuką;
wyodrębnienie kategorii pojęciowych i narzędzi badawczych, służących do interpretacji procesów artystycznych
wprowadzenie najnowszych koncepcji z obszaru estetyki poszerzonej; wskazanie relacji między procesami estetyzacji a kulturą współczesną
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Potrafi zastosować we właściwym kontekście terminologię używaną w obszarze estetyki
wszechstronnie i dogłębnie rozumie estetyczną tradycję kultury europejskiej, w ujęciu historycznym
rozumieć i właściwie interpretować zjawiska z obszaru kultury artystycznej, stosować właściwą terminologię w ocenie dzieła sztuki
właściwie interpretować procesy estetyczne zachodzące w kulturze współczesnej
wykorzystywać zdobytą wiedzę w celu poszerzania własnych horyzontów poznawczych
Literatura
Białostocki J., Sztuka i myśl humanistyczna. Studia z dziejów sztuki i myśli o sztuce, Warszawa 1966,
Dziamski G., Postmodernizm wobec kryzysu estetyki współczesnej, Poznań 1996.
Hauser A., Społeczna historia sztuki i literatury, Warszawa 1974,
Sauerland K., Od Diltheya do Adorna. Studia z estetyki niemieckiej, Warszawa 1986.
Wilkoszewska K., (red.) , Estetyki filozoficzne XX wieku, Kraków 2000,
Kuczyńska A., Piękny stan melancholii. Filozofia niedosytu i sztuka, Warszawa 1999
W. Tatarkiewicz, Historia estetyki, Warszawa 1996, t.1-3.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: