Antropologia kulturowa 16-AK-11
Na zajęciach studentki i studenci będą:
- zapoznawać się z podstawową terminologią antropologii kulturowej
- zapoznawać się specyfiką tematów i badań w antropologii
- poznawać różnorodnośc kulturową świata (w ujęciu diachronicznym i synchronicznym)
- analizować wybrane zagadnienia z kultury współczesnej.
W tym celu analizowane będą teksty źródłowe, fragmenty wspomnień podróżników, ukazujące problem zetnięcia i opisu z innymi kulturami (np. w okresie wielkich odkryć geograficznych).
Na zajęciach omawiane będą wybrane zagadnienia z kultury ukazujące różnorodność świata (w ujęciu diachronicznym i synchronicznym), ze szczególnym wskazaniem na problemy komunikacyjne wynikające z różnic światopoglądowych, religijnych, stylów życia. Omówione zostaną także wybrane zagadnienia z antropologii współczesnej, np. globalizacja, multikulturalizm.
Zajęcia prowadzone będą z wykorzystaniem rozmaitych pomocy dydaktycznych, np. literatury źródłowej, czy narzędzi multimedialnych. przewiduje się aktywizację studentów na zajęciach, np. poprzez prowadzenie dyskusji i samodzielne przygotowywanie oraz prezentowanie materiałów.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Liczba godzin przedmiotu
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu studenti i studenci będą potrafili:
1. Opisać podstawową terminologię stosowaną w obszarze antropologii kulturowej.
2. Scharakteryzować genezę i specyfikę antropologii kulturowej oraz jej znaczenie we współczesnej humanistyce.
3. Dostrzec specyfikę i trudności związane z antropologicznymi badaniami terenowymi.
4. Dostrzec specyfikę kulturową współczesnego świata.
5. Scharakteryzować najważniejsze szkoły badawcze i metodologię antropologii kulturowej.
Kryteria oceniania
1. Indywidualna praca studentów.
2. Praca zespołowa.
3. Aktywność na zajęciach - udział w dyskusjach.
4. Przystąpienie do egzaminu pisemnego.
Studenci by uzyskać pozytywną ocenę powinni znać i poprawnie wykorzystywać terminologię z zakresu antropologii kulturowej. jednoczesnie powinni kreatywnie stosować ją w wielopoziomowym opisie zjawisk kulturowych.
Literatura
Campbell Joseph, Potęga mitu, przeł. Ireneusz Kania, Kraków 2009
Schipper Mineke, Na początku nie było nikogo. Jak pojawili się ludzie? (księga pierwsza: Pierwsi ludzie, s. 29-160 oraz księga druga: Jak pojawili się ludzie?, s. 161-192), przeł. Robert Pucek, Warszawa 2012
Jameson Fredric, Postmodernizm i społeczeństwo konsumpcyjne, przeł. Przemysław Czapliński, w: Postmodernizm. Antologia przekładów, pod red. Ryszarda Nycza, Wydawnictwo Baran i Suszczyński: Kraków 1998.
Kulikowski Waldemar, Antropologia współczesności: wiele światów, jedno miejsce, Universitas: Kraków 2007.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: