Praktyczna nauka języka chińskiego - kurs podstawowy 15-PNJCH-BC-1BA-12
(Pierwszy semestr kursu dwusemestralnego. Następny semestr: 15-PNJCH-BC-1BA-22.)
Praktyczna nauka języka chińskiego – kurs podstawowy jest przeznaczony dla studentów rozpoczynających naukę języka chińskiego (mandaryńskiego). Jego celem jest kształtowanie umiejętności skutecznego komunikowania się na poziomie podstawowym poprzez rozwijanie podstawowych sprawności językowych: rozumienia ze słuchu, czytania, mówienia i pisania (ze szczególnym uwzględnieniem umiejętności poprawnego stosowania struktur gramatycznych), a także rozwijanie kompetencji interkulturowych, czyli umiejętności wypowiadania się zgodnie z zasadami obowiązującymi w odmiennym kręgu społeczno-kulturowym i z poszanowaniem kulturowej odmienności rozmówców.
Po ukończeniu kursu studenci będą w stanie zrozumieć proste konwersacje i krótkie teksty mówione dotyczące życia codziennego, zrozumieć i zinterpretować (z pomocą słownika) krótkie teksty zapisane uproszczonymi znakami chińskimi, wypowiedzieć się na interesujące ich tematy, opisać ludzi, miejsca, wydarzenia i osobiste doświadczenia, a także napisać krótki tekst na omawiane wcześniej tematy z zastosowaniem poprawnego słownictwa i struktur gramatycznych.
Szczegółowy sylabus obejmuje następujące tematy i treści:
Autoprezentacja
Rodzina i przyjaciele
Uczelnia i nauka
Praca zawodowa
Charakterystyka osoby
Życie codzienne
Zainteresowania i udział w życiu kulturalnym
Zakupy
Korzystanie z usług
Mieszkanie i jego wyposażenie
Życie w mieście
Podróże i atrakcje turystyczne
Życie towarzyskie
Przyrządzanie i spożywanie posiłków
Opis wydarzenia
Charakterystyka przedmiotu
Podstawowe modele zdań w języku chińskim
Wyrażanie stosunków temporalnych
Wyrażanie stosunków przestrzennych
Wyrażanie stosunków ilościowych
Wyrażanie aspektu
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021/SZ: | W cyklu 2018/SZ: | W cyklu 2019/SZ: | W cyklu 2020/SZ: |
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
- ma świadomość kompleksowej natury języka, jego złożoności i różnorodności;
- zna niektóre metody interpretacyjne mające zastosowanie do tekstów użytkowych;
- określa główną myśl tekstu wypowiedzianego w naturalnym tempie, ze standardowym akcentem, dotyczącego omawianych wcześniej zagadnień;
- wyszukuje w słuchanym tekście informacje szczegółowe, analizuje je i odpowiednio wykorzystuje;
- czyta proste teksty zapisane uproszczonymi znakami pisma chińskiego;
- streszcza tekst pisany dotyczący znanych mu zagadnień;
- wyszukuje w tekście pisanym informacje szczegółowe, selekcjonuje je i analizuje;
- formułuje spójne i logiczne wypowiedzi ustne, poprawne pod względem gramatyczno-leksykalnym i pod względem wymowy, na omawiane wcześniej tematy;
- wygłasza przygotowaną wcześniej prezentację na zadany temat;
- wypełnia formularze, ankiety, kwestionariusze;
- przygotowuje spójną i logiczną wypowiedź pisemną na zadany temat zachowując poprawność gramatyczną;
- przetwarza teksty ustnie lub pisemnie;
- poprawnie stosuje omówione struktury gramatyczno-leksykalne;
- współdziała w grupie przy wykonywaniu zadań językowych;
- śledzi bieżące trendy kulturowe i cywilizacyjne obszaru języka chińskiego korzystając z różnych źródeł;
- wykazuje się otwartością i tolerancją wobec innych kultur.
Kryteria oceniania
Oceny formujące
Ocena wypowiedzi studenta (przygotowanych lub spontanicznych) podczas zajęć, ocena wygłoszonych prezentacji, ocena samodzielnie napisanych tekstów, ocena ćwiczeń wykonywanych podczas zajęć, kartkówki, śródsemestralne testy gramatyczne.
Oceny podsumowujące
zaliczenie: pisemny test gramatyczny, praca pisemna na zadany temat, ustna prezentacja na zadany temat.
egzamin: część pisemna - test gramatyczny, część ustna - prezentacja na zadany temat, wypowiedź na wylosowany temat i rozmowa z nauczycielem.
Kryteria oceny:
5,0 – pełne: wiedza, umiejętności oraz kompetencje personalne i społeczne (90,5-100 pkt.)
4,5 – bardzo dobre: wiedza, umiejętności oraz kompetencje personalne i społeczne (85,5-90 pkt.)
4,0 – dobre: wiedza, umiejętności oraz kompetencje personalne i społeczne (75,5-85 pkt.)
3,5 – zadowalające: wiedza, umiejętności oraz kompetencje personalne i społeczne (70,5-75 pkt)
3,0 – słabe: wiedza, umiejętności oraz kompetencje personalne i społeczne (60-70 pkt.)
2,0 - niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne (poniżej 60 pkt.)
Literatura
Szkudlarczyk-Brkić, Wisława. 2011. Akademicki podręcznik do nauki języka chińskiego. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Li, Dejin, Cheng Meizhen. 1988. A Practical Chinese Grammar for Foreigners. Beijing: Sinolingua.
Zemanek, Adina. 2013. Chińszczyzna po polsku. Praktyczna gramatyka języka chińskiego. Poznań: Nowela.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: