Kognitywna analiza dyskursu 15-KAD-JIK-11
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu student lub studentka:
1. Posiada szeroką wiedzę z zakresu językoznawstwa kognitywnego (poznawczego) oraz analizy kognitywnej w dyskursie
2. Potrafi rozpoznać i nazwać zjawiska językoznawstwa kognitywnego w dyskursie medialnym
3. Potrafi dokonać analizy kognitywnej tekstu i wskazać które wyrażenia językowe odpowiedzialne są za tworzenie konkretnych implikacji
4. Potrafi przewidzieć jakie skojarzenia wzbudzi dana metafora, rama poznawcza, amalgamat lub schemat wyobrażeniowy
5. Potrafi ocenić użycie metafor, ram poznawczych, amalgamatów i schematów wyobrażeniowych w różnych typach tekstów
6. Potrafi przekształcić tekst tak, aby uzyskać zakładane cele retoryczne
7. Potrafi napisać krótki tekst publicystyczny z wykorzystaniem zjawisk opisywanych przez językoznawstwo kognitywne jako elementów strukturyzujących tekst
8. Potrafi krytycznie czytać i porównywać teksty naukowe z zakresu językoznawstwa kognitywnego
9. Potrafi wskazać cel, pytania i hipotezy badawcze, oraz określić metodykę badań w czytanych artykułach naukowych
10. Potrafi przygotować i przedstawić prezentację na wybrany temat z zakresu kognitywnej analizy dyskursu
11. Potrafi napisać krótka analizę metafor w tekście prasowym
12. Potrafi współpracować w grupie w celu określenia celu, pytania i hipotezy badawczej oraz metodyki badań w danym artykule
13. Potrafi podjąć merytoryczną dyskusję, skrytykować wystąpienia innych, odpowiedzieć na krytykę własnych argumentów
Kryteria oceniania
Metody oceniania:
(P): Pisemna analiza wybranego tekstu, (F): prezentacje na ocenę, ocena uczestnictwa w zajęciach, debaty, ocena przygotowania do zajęć, dyskusja
Kryteria oceniania:
5.0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje w zakresie wykładanego przedmiotu
4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje w zakresie wykładanego przedmiotu
4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje w zakresie wykładanego przedmiotu
3.5 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje w zakresie wykładanego przedmiotu, ale ze znacznymi niedociągnięciami
3.0 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje w zakresie wykładanego przedmiotu, ale z licznymi błędami
2.0 – niezadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje w zakresie wykładanego przedmiotu
Literatura
Charteris-Black, Jonathan. 2004. Corpus Approaches to Critical Metaphor Analysis. Basingstoke: Palgrave Macmillan.
Dancygier, B., & Sweetser, E. 2014. Figurative language. Cambridge University Press.
Fabiszak, Małgorzata. 2007. A Conceptual Metaphor approach to war discourse and its implications. Poznań: Wydawnictwo Uniwersytetu Adama Mickiewicza.
Forceville, Charles. 2004. “The identification of target and source in pictorial metaphors”, Journal of Pragmatics 34/1: 1-14.
Goatly, Andrew. 2007. Washing the brain. Metaphor and hidden ideology. Amsterdam: John Benjamins.
Hart, Christopher. 2010. Critical Discourse Analysis and Cognitive Science. New perspectives on immigration discourse. Basingstoke: Palgrave Macmillan.
Kövecses, Zoltán. 2002. Metaphor. A practical introduction. Oxford: Oxford University Press.
Lakoff, George. 1996. Moral Politics. How Liberals and Conservatives think. Chicago: Chicago University Press.
Lakoff, George and Paul Chilton. 1989. “Foreign policy by metaphor”, CRL Newsletter 3/5: 5-19.
Musolff, Andreas. 2004. Metaphor and political discourse. Analogical reasoning in debates about Europe. Basingstoke: Palgrave Macmillan.
Nerlich, Brigitte – Craig A. Hamilton – Victoria Rowe. 2002. “Conceptualising Foot and Mouth Disease: The socio-cultural role of metaphors, frames and narratives”, metaphorik.de 02.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: