Historia kulturowa Niderlandów do 1940 I 15-HKN3-NID-12
(Pierwszy semestr kursu dwusemestralnego. Następny semestr: 15-HKN3-NID-22.)
Treści kształcenia:
1. Oriënt en Occident 1-4 (Orient i Zachód) - średniowieczne eposy rycerskie, zwłaszcza o tematyce orientalnej, kontakty świata arabskiego i islamu ze średniowieczną Europą, afrikaans-malajska tradycja w południowoafrykańskiej kolonii, współczesne wpływy Wchodu w kulturze holenderskiej, tradycja orientalizmu w nauce holenderskiej
2. Klank en Woord 1-4 (Dźwięk i Słowo) - najwcześniejsze tradycje muzyczne w Niderlandach, flamandzcy polifoniści, przykłady średniowiecznych i renesansowych pieśni, zbiory zawierające utwory muzyczne (Gruuthuse, Antwerps Liedboek), najbardziej znani kompozytorzy z Niderlandów XVI-XX w.
3. Taal en Schrift (Język i Pismo) - najstarsze zabytki języka niderlandzkiego, piśmienność versus oralność (oratura, auratura), formy oralności w koloniach, współczesne formy oralności (City Books, Home Academy, Universiteit van Nederland).
4. Kleinkunstlidjes en cabaret 1-2 (Poezja śpiewana, piosenka aktorska i kabaret) - historia kabaretu w Holandii, przykłady ilustrujące różne formy poezji śpiewanej.
5. Koloniën/wingewesten 1-4 (Kolonie i obszary zamorskie) - historia zamorskich wypraw Holendrów, kompanie handlowe, podróżopisarstwo, wczesna krytyka kolonializmu (Haafner, Multatuli), XX-wieczn literatura o byłych koloniach (Debrot).
6. Socialibiliteit 1-3 (Stowarzyszeniowość) - izby retoryków, XIX-wieczne ruchy ożywienia religijnego (Réveil), filaryzacja społeczeństwa holenderskiego i belgijskiego, czasopisma kulturalno-literackie w sfilaryzowanym polu literackim.
11. Między romantyzmem a realizmem: Max Havelaar Multatulego
12. Realizm: Camera obscura Hildebranda, Piet Paaltjens
13. Naturalizm I: Holandia – Op hoop van zegen Hermana Heijermansa
14. Impresjonizm: Beweging van Tachtig, “De Nieuwe Gids”, Haagse School
15. Belgijskie imperium kolonialne
16. Filaryzacja
17. Modernizm: vorm-of-ventpolemiek
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zaliczeniu kursu student potrafi:
1. Scharakteryzować poszczególne okresy w dziejach Niderlandów.
2. Opisać i łączyć ze sobą kluczowe wydarzenia i procesy historyczne.
3. Zrozumieć tło historyczne w dziełach literatury i kultury niderlandzkiego obszaru językowego.
4. Potrafi scharakteryzować i ocenić działalność i wkład historyczny ważnych postaci w rozwój cywilizacyjny Niderlandów.
5. Rozpoznać odniesienia do historii we współczesnej literaturze, filmie i życiu codziennym.
6. Korzystać z literatury przedmiotu w języku niderlandzkim.
7. Prawidłowo posługiwać się podstawową terminologią przedmiotu.
Kryteria oceniania
Metody oceniania:
Zaliczenie na podstawie aktywności podczas zajęć, cotygodniowych kartkówek oraz referatów. Na koniec kursu (po drugim semestrze): pisemny egzamin obejmujący materiał z kursów historia kulturowa Niderlandów do 1940 I oraz II
Kryteria oceniania:
bardzo dobry (bdb; 5,0): >90% punktów uzyskanych z kartkówek i kolokwiów, bardzo dobre przygotowanie prezentacji, aktywność podczas dyskusji na zajęciach
dobry plus (+db; 4,5): >82,5 % punktów uzyskanych z kartkówek i kolokwiów, dobre przygotowanie prezentacji, aktywność podczas dyskusji na zajęciach
dobry (db; 4,0): >75 % punktów uzyskanych z kartkówek i kolokwiów, dobre przygotowanie prezentacji, aktywność podczas dyskusji na zajęciach
dostateczny plus (+dst; 3,5): >67 % punktów uzyskanych z kartkówek i kolokwiów, przygotowanie prezentacji
dostateczny (dst; 3,0): >60 % punktów uzyskanych z kartkówek i kolokwiów, przygotowanie prezentacji
niedostateczny (ndst; 2,0): < 60% punktów uzyskanych z kartkówek i kolokwiów
Literatura
Bejczy, István. 2010. Een kennismaking met de Nederlandse geschiedenis. Bussum: Coutinho.
Blom, J.C.H., E. Lamberts (ed.). 2006. History of the Low Countries. Oxford/New York: Berghahn.
Huizinga, Johan. 2008. Kultura XVII wiecznej Holandii. Kraków: Universitas.
Van Boven, Erica, Mary Kemperink. 2006. Literatuur van de moderne tijd: Nederlandse en Vlaamse letterkunde in de 19e en 20e eeuw.
www.entoen.nu [canon van de Nederlandse geschiedenis] http://www.literatuurgeschiedenis.nl/
http://www.dbnl.org/
http://www.let.leidenuniv.nl/Dutch/Renaissance/Ursicula.html http://www.bibliopolis.nl/handboek
http://cf.hum.uva.nl/dsp/ljc/
Własne materiały prowadzącego
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: