Gramatyka opisowa języka angielskiego i afrikaans z elementami językoznawstwa 15-GOJAIAZEJ-PA-12
(Pierwszy semestr kursu dwusemestralnego. Następny semestr: 15-GOJAIAZEJ-PA-22.)
Treści kształcenia:
Język, językoznawstwo, fonetyka, fonologia.
Anatomia aparatu mowy.
Opis artykulacyjny dźwięków mowy.
Ortografia; transkrypcja fonemiczna i fonetyczna; zasady transkrypcji IPA.
Fonem.
Głoski języka angielskiego i ich warianty.
Głoski języka afrikaans i ich warianty.
Fonetyka porównawcza języka angielskiego, afrikaans i polskiego.
Transkrypcja fonemiczna i fonetyczna języka angielskiego.
Cechy suprasegmentalne języka angielskiego: sylaba, akcent wyrazowy.
Cechy suprasegmentalne języka afrikaans: akcent wyrazowy.
Procesy fonostylistyczne (mowa łączona) języka angielskiego.
Fonetyka odmian regionalnych języka angielskiego.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
- posiada umiejętność podstawowego opisu artykulacji dźwięków mowy języka angielskiego i afrikaans
- umie wymienić elementy fonemiczne języka angielskiego i afrikaans oraz przeprowadzić ich ogólną systematyzację
- potrafi przeprowadzić podstawowe porównanie artykulacji dźwięków angielskich, afrikaans i polskich oraz systemów fonemicznych tych języków
- rozumie zasady transkrypcji fonemicznej i fonetycznej oraz potrafi z nich korzystać
- umie opisać i przeanalizować główne zjawiska mowy ciągłej w języku angielskim
- potrafi nazwać główne zjawiska suprasegmentalne
- ma umiejętność korzystania z podstawowych źródeł piśmienniczych dziedziny
- potrafi odnieść zdobytą wiedzę do własnej wymowy w języku angielskim i afrikaans oraz do wymowy innych osób, zarówno rodzimych użytkowników, jak i uczących się
- uświadamia sobie potrzebę dalszego doskonalenia swoich umiejętności oraz wie, jak to robić
Kryteria oceniania
Ocenianie formujące: dyskusja podczas zajęć; sprawdzenie przygotowania do zajęć (krótkie sprawdziany na początku zajęć sprawdzające znajomość zadanego materiału); obserwacja podczas dyskusji i moderowanie dyskusji; średniej długości testy w ciągu roku.
Ocenianie podsumowujące: egzamin pisemny polegający na rozwiązaniu dziesięciu zadań.
Literatura
Ashby, Michael and John Maidment. 2005. Introducing phonetic science. Cambridge: Cambridge University Press.
Coetzee, Anna. 1992. Fonetiek. (Vierde druk.) Pretoria: Academia.
Collins, Beverley and Inger Mees. 2003. Practical phonetics and phonology. A resource book for students. London: Routledge.
Cruttenden, Alan. 2008. Gimson’s pronunciation of English. (7th edition.) London: Hodder Arnold.
Donaldson, Bruce. 1993. A grammar of Afrikaans. Berlin: Mouton de Gruyter.
Jones, Daniel. 2006. Cambridge English pronouncing dictionary. (17th edition by Peter Roach, James Hartman and Jane Setter. With CD-ROM including spoken pronunciations for both British and American English.) Cambridge: Cambridge University Press.
Ladefoged, Peter. 2001. A course in phonetics. (4th edition.) Boston: Heinle&Heinle.
Roach, Peter. 2001. English phonetics and phonology. (3rd edition.) Cambridge: Cambridge University Press.
Sobkowiak, Włodzimierz. 2004. English phonetics for Poles. (3rd edition.) Poznań: Wydawnictwo Poznańskie.
Wells, John C. 2008. Longman pronunciation dictionary. (3rd edition.) London: Longman.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: