Pisanie akademickie 15-AW-11
Jednosemestralny kurs przygotowujący do pisania pracy magisterskiej. Kurs zorientowany jest na na retorykę, organizację i aspekty językowe prac magisterskich.
Treści kształcenia:
1. Poznanie kryteriów określających sytuację i badacza naukowego, w tym magistranta ("academic positioning").
2. Organizacja tekstu pracy magisterskiej jako rozbudowanego argumentu: typowe elementy (rozdziały i sekcje), ich układ, struktura retoryczna, możliwe zróżnicowanie dyscyplinarne. Praca licencjacka a magisterska.
3. Język akademicki vs nie-akademicki (słownictwo, gramatyka). Powtórzenie podstaw struktury dobrego tekstu w kontekście pisania akademickiego (podstawowe wzorce organizacji tekstu ("General-Specific", "Problem-Solution", ) akapit i jego struktura, typy akapitów, jedność, spójność i połączenia logiczne), oraz podstaw wywodu i argumentu naukowego (logika, metajęzyk i inne formy ewaluacji, krytyki, auto-projekcji itp.).
4. WA Stylesheet - omówienie i ćwiczenia utrwalające. (Odsyłacz ("citation") a dzieło cytowane ("Reference") vs bibliografia (podręczna)).
5. Utrwalenie / optymalizacja pracy ze źrodłami: poslugiwanie się bibliografią, ocena materiału źródłowego, techniki integracji źródeł z tekstem (streszczanie, parafrazowanie, cytat, unikanie plagiatu synteza informacji z źródeł w połączeniu z tezą własną.)
6. Poznanie i przećwiczenie struktury, cech językowych i aspektów pragmatycznych podstawowych typów rozdziałów pracy magisterskiej (teoretyczny, metodologiczny, analityczny/empiryczny, dyskusja, wstęp i zakończenie/konkluzje).
7. Poznanie typowych błędów i problemów występujących w pracach magisterskich i sposobów ich uniknięcia.
8. Zastosowanie zdobytej / powtórzonej wiedzy i umiejętności w pracy nad optymalizacją fragmentów własnych tekstów naukowych, np. pracy licencjackiej (fragment rozdziału teoretycznego/opartego o źródła oraz fragment rozdziału analitycznego/pracy z danymi).
9. (Opcjonalnie) Poznanie innych niż praca magisterska form prezentacjii treści naukowych lub aspektów warsztatu pracy naukowca - w zależności od potrzeb i specjalizacji grupy (abstrakt do artykułu, referat lub poster konferencyjny, podanie o grant, korespondencja naukowa, oprogramowanie bibliograficzne itp.).
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2019/SL: | W cyklu 2022/SL: | W cyklu 2020/SL: | W cyklu 2018/SL: | W cyklu 2024/SL: | W cyklu 2023/SL: | W cyklu 2021/SL: |
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
1. Zna i potrafi zastosować (także w porozumieniu z promotorem) podstawy konstruowania dłuższego wywodu naukowego, w szczególności pracy magisterskiej z jej elementami składowymi (rozdziały i sekcje), w odniesieniu do głównych założeń i tytułu pracy i potrzeb sytuacyjnego kontekstu akademickiego ("academic positioning").
2. Rozpoznaje i potrafi konstruować wywód / argument naukowy, właściwie (bez dogmatyzmu czy plagiatyzmu) wykorzystujący / integrujący / syntetyzujący informacje teoretyczne lub empiryczne dobrane z (kilku) zewnętrznych źródeł.
3. Zna i potrafi zastosować typowe zasady opisywania badania / analizy danych - w tym dotyczące: a) opisu metodologicznego (dane, założenia, procedury itp.), b) opisu i komentowania wyników ogólnych i szczegółowych (przykładów), c) dyskusji / podsumowania najważniejszych wyników badania - oraz potrafi odnieść ogólne zasady do potrzeb i kontekstu własnego badania i dziedziny (także w porozumieniu z promotorem).
4. Zna i potrafi selektywnie zastosować zasady organizacji rozdziału wstępnego i końcowego pracy.
5. Zna i poprawnie stosuje słownictwo, frazeologię i gramatykę właściwe dla rejestru akademickiego, z uwzględnieniem podstawowego rozróżnienia specjalizacji (zwł. języka nauk ścisłych vs. humanistycznych).
6. Rozumie i potrafi sprawnie zastosować standard dokumentacyjny i bibliograficzny: IFA / WA Stylesheet oraz IFA / WA Template.
Kryteria oceniania
Metody oceniania:
Metody formatywne:
1. Dyskusja przykładów i ćwiczeń na w podgrupach i na forum grupy.
2. Uwagi prowadzącego do wybranych prac pisemnych.
3. Dyskusja online na forum kursowym Moodle.
4. Ocena ćwiczeń pisemnych (np. poprawy fragmentu pracy licencjackiej)
Kryteria oceniania:
bardzo dobry (bdb; 5,0): ...
dobry plus (+db; 4,5): ...
dobry (db; 4,0): ...
dostateczny plus (+dst; 3,5): ...
dostateczny (dst; 3,0): ...
niedostateczny (ndst; 2,0): ...
Literatura
Carter, Ronald and Michael McCarthy. 2006. Cambridge grammar of English: A comprehensive guide. Spoken and written English grammar and usage. Cambridge: Cambridge University Press.
Hinkel, Eli. 2004. Teaching academic ESL writing: Practical techniques in vocabulary and grammar. New York: Lawrence Erlbaum Associates.
Hyland, Ken. 2006. English for academic purposes: An advanced resource book. London: Routledge.
McPherson, Robin. 1994. University English. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Jordan, Robert R. 1997. English for academic purposes. A guide and resource book for teachers. Cambridge: Cambridge University Press.
Swales, John M. and Christine B. Feak. 2004. Academic writing for graduate students: Essential tasks and skills. (2nd edition.) Ann Arbor, MI: University of Michigan Press.
Swales, John M. and Christine B. Feak. 2000. English in today's research world: A writing guide. Ann Arbor, MI: University of Michigan Press. [several chapters from this book complement the main textbook]
Swales, John M. 2004. Research genres: Explorations and applications. New York: Cambridge University Press.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: