Academically-oriented English practice: pronunciation: General British / General American 15-AOEP-PH-EL-1BA-12
(Pierwszy semestr kursu dwusemestralnego . Następny semestr: 15-AOEP-PH-EL-1BA-22.)
Tresci kształcenia:
1. Monoftongi języka angielskiego.
2. Dyftongi języka angielskiego
3. Spółgłoski języka angielskiego
4. Formy słabe słów funkcyjnych
5. Podstawy cech suprasegmentalnych: akcent wyrazowy i zdaniowy oraz rytm
6. Rozwijanie świadomości wariantywności
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
- umie artykułować dźwięki angielskie z zachowaniem niezbędnych kontrastów fonemicznych.
- stosuje podstawowe procesy alofoniczne języka angielskiego we własnej wymowie.
- umie artykułować słowa z uwzględnieniem poprawnego akcentu wyrazowego.
- ma świadomość znaczenia społecznego niektórych wariantów wymowy angielskiej.
- potrafi pracować nad swoją wymową samodzielnie.
- potrafi refleksyjnie odnosić się do własnych ustnych wypowiedzi językowych i modyfikować je pod kontrolą wykładowcy/opiekuna naukowego.
- jest gotów do krytycznej oceny posiadanej przez siebie wiedzy i umiejętności oraz konieczności ich stałej aktualizacji w kontekście wykonywanego zawodu.
- jest gotów do krytycznej oceny możliwości i ograniczeń wynikających z uzyskanej na danym kierunku kompetencji językowej.
- jest gotów do ciągłego dokształcania się, ciągłości praktyki komunikacyjnej w języku angielskim i uczenia się przez całe życie.
- jest gotów do zmiany opinii w świetle dostępnych danych lub argumentów i otwartości na nowe idee.
Kryteria oceniania
Metody oceniania:
Ocena formująca: sprawdzenie przygotowania do zajęć; obserwacja i komentarz podczas ćwiczeń na zajęciach; oceny nagrań i zadań zaliczeniowych. Ocena podsumowująca – ocena podczas końcowego egzaminu ustnego
Kryteria oceniania:
bardzo dobry (bdb; 5,0): student posiada dystynktywne cechy brytyjskiej lub amerykańskiej wymowy standardowej, znakomicie opanował wszystkie fonemy, poprawnie akcentuje słowa wielosylabowe, stosuje formy słabe, wpływ języka ojczystego jest znikomy
dobry plus (+db; 4,5): student posiada dystynktywne cechy brytyjskiej lub amerykańskiej wymowy standardowej, bardzo dobrze opanował wszystkie fonemy, poprawnie akcentuje słowa wielosylabowe, stosuje formy słabe, sporadycznie popełnia drobne błędy; wpływ języka ojczystego jest minimalny;
dobry (db; 4,0): student posiada dystynktywne cechy brytyjskiej lub amerykańskiej wymowy standardowej, dobrze opanował podstawowe fonemy, poprawnie akcentuje słowa wielosylabowe, stosuje formy słabe, popełnia sporadyczne błędy; wpływ języka ojczystego jest minimalny
dostateczny plus (+dst; 3,5): student posiada cechy brytyjskiej lub amerykańskiej wymowy standardowej, w zadowalającym stopniu opanował podstawowe fonemy, jednak nadal popełnia okazjonalne błędy w produkcji kontrastów dźwięków lub akcentowaniu wyrazów, nie stosuje form słabych we wszystkich potencjalnych kontekstach; okazjonalna interferencja z języka ojczystego nie zakłóca komunikacji
dostateczny (dst; 3,0): student posiada cechy brytyjskiej lub amerykańskiej wymowy standardowej, dostatecznie opanował podstawowe fonemy, jednak nadal popełnia okazjonalne błędy w produkcji kontrastów dźwięków lub akcentowaniu wyrazów, nie stosuje form słabych we wszystkich potencjalnych kontekstach; okazjonalna interferencja z języka ojczystego nie zakłóca komunikacji
niedostateczny (ndst; 2,0): student nie posiada dystynktywnych brytyjskich i amerykańskich cech wymowy, popełnia poważne błędy w podstawowych kontrastach fonemicznych (np. pary typu FLEECE vs KIT, kontrast dźwięczności na końcu słowa, kontrast długości samogłosek); błędnie akcentuje wyrazy wielosylabowe a nawet dwusylabowe, nie stosuje form słabych, nie potrafi monitorować własnej wymowy, nie posiada świadomości językowej, ani umiejętności kontrolowania i poprawy własnych błędów; zauważalna jest silna interferencja z języka ojczystego
Literatura
Słowniki:
- Jones, D. 2006. Cambridge English pronouncing dictionary. (17th edition by P. Roach, J. Hartman and J. Setter. With CD-ROM.) CUP.
- Kenyon, J.S and T.A. Knott. 1953. A pronouncing dictionary of American English. G.C. Merriam Co.
- Lindsey, G. and Péter Szigetvári. CUBE pronunciation dictionary, with sound links: http://seas3.elte.hu/cube/
- Upton, C. and W. Kretzschmar. 2017. The Routledge Dictionary of Pronunciation for Current English. (2nd edition). Routledge.
- Wells, J. 2008. Longman pronunciation dictionary. (3rd edition. With CD-ROM.) Pearson Education.
Podręczniki:
British English
- Bowler, B. and S. Cunningham. 1991. Headway (Intermediate and Upper Intermediate) pronunciation. OUP.
- Bradford, B. 1988. Intonation in context. CUP.
- Brazil, D. 1994. Pronunciation for advanced learners of English. CUP.
- Espeseth, M. 1999. Academic listening encounters. CUP.
- Gimson, A.C. 1975. A practical course of English pronunciation. Edward Arnold.
- Hancock, M. 1995. Pronunciation games. CUP.
- Hancock, M. 2003. English pronunciation in use (Intermediate). CUP. [With audio CDs and CD-ROM.]
- Hewings, M. 2007. English pronunciation in use (Advanced). CUP. [With audio CDs and CD-ROM.]
- Morris-Wilson, I. 1984. English phonemic transcription. Blackwell.
- Mortimer, C. 1984. Elements of pronunciation. CUP.
- Nadstoga, Z. and W. Sobkowiak. 1997. The lighter side of English. Wiedza Powszechna.
- O’Connor, J.D. 1971. Advanced phonetic reader. CUP.
- O’Connor J.D. 1973. Phonetic drill reader. CUP.
- O’Connor, J.D. and G.F. Arnold 1973. Intonation of colloquial English. (2nd ed.) Longman.
- O’Connor, J.D. and J. Fletcher. 1991. Sounds English. Longman.
- Ponsonby, M. 1982. How now, brown cow? Pergamon Press.
- Reszkiewicz, A. 1981. Correct your English pronunciation. PWN.
- Sawala K., T. Szczegóła, and M. Jankowski. 2017. Say It Right - A Multimedia Course in English Pronunciation and Vocabulary 5.0. Poznań: Oficyna Wydawnicza Atena Krzysztof Sawala; Motivex.
- Thompson, I. 1985. Intonation practice. OUP.
- Vaughan-Rees, M. 1994. Rhymes and rhythm: A poem-based course for English pronunciation. Macmillan.
- Wells, J. 2006. English intonation: An introduction. CUP. [With audio CD.]
American English:
- Bifulco, B., A. Popiel, M. Woynarowski and G. Blick. 1996. Young people talk. Wydawnictwo Idea.
- Boyd, F. and D. Quinn. 1990. Stories from Lake Wobegon. Advanced listening and conversation skills. Longman.
- Cook, A. 2000. American accent training. A guide to speaking and pronouncing colloquial American English. (2nd ed.) Hauppauge, NY: Barrons.
- Dąbrowski, K. 1991. American kaleidoscope. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
- Gilbert, J.B. 1984. Clear speech. CUP.
- Hagen, S. and P. Grogan. 1992. Sound advantage. A pronunciation book. Prentice Hall.
- Jones, L. and C. Von Baeyer. 1983. Functions of American English. CUP.
- Leigh, S. 1990. Tuning in the USA. (Radio plays.)
- Orion, G.F. 1990. Pronouncing American English. Newbury House Publishers.
- Prator, C. and B. Robinett. 1985. Manual of American English pronunciation. Harcourt College.
- Sawala K., T. Szczegóła, and M. Jankowski. 2017. Say It Right - A Multimedia Course in English Pronunciation and Vocabulary 5.0. Poznań: Oficyna Wydawnicza Atena Krzysztof Sawala; Motivex.
- Tillit, B. and M.N. Bruder.1985. Speaking naturally. CUP.
- Trager, E.C. 1982. Pd’s in depth. Prentice-Hall.
- Wong, R. 1987. Teaching pronunciation. Prentice-Hall.
- Weinstein, N. 1982. Whaddaya say? Prentice-Hall.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: