Metodyka śpiewu zbiorowego 13-MSL4HMES
Opis treści kształcenia:
Wiadomości z zakresu problematyki emisji głosu i higieny głosu i słuchu
Wokalne wprawki impostacyjne
Ćwiczenia rozwijające wolumen głosu
Ćwiczenia dykcyjne
Ćwiczenia udźwięczniające głos w szerszej skali
Ćwiczenia wyrównujące brzmienie i barwę głosu
Ćwiczenia na wyrazistość i interpretację tekstu literackiego w utworach
Opracowanie samodzielnych ćwiczeń emisyjnych dla zespołu
Opracowanie kilku pieśni zespołowych
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:
Operuje świadomie swoim głosem w śpiewie i wykorzystuje jego możliwości techniczne, w tym skalę głosu
Posiada brzmiący głos o estetycznej barwie i pełnym wolumenie
Interpretuje tekst muzyczny i literacki w wykonywanych utworach oraz stosuje prawidłową dykcję
Korzysta z wiadomości z teorii emisji głosu i jego higieny
Rozwiązuje problemy emisyjne w śpiewie zbiorowym
Potrafi samodzielnie opracować utwór
Kryteria oceniania
F- Obserwacja rozwoju wokalnego i świadomości wokalnej studenta
S- Ocena wykonania programu zaliczeń semestralnych
student
- wykorzystuje w stopniu jak najwyższym możliwości swego głosu
- ma świadomość swego głosu i operuje nim poprawnie
- ma rozwiniętą skalę głosu
- opanował zadany program w stopniu poprawnym pod względem wokalnym, muzycznym, pamięciowym
- potrafi pokonywać problemy emisyjne na kolejnych stopniach swojego rozwoju wokalnego
- umie rozwiązywać problemy wokalne, także uczestnicząc w śpiewie zbiorowym
- potrafi oddać głosem zmiany dynamiczne w utworze
- potrafi wykonać głosem frazy z różną artykulacją
- posługuje się nienaganną dykcją
- wykorzystuje zdobytą wiedzę z zakresu teorii emisji i higieny głosu i słuchu
- potrafi zademonstrować ćwiczenia emisyjne na różne problemy wykonawcze
- potrafi dostosować odpowiednie ćwiczenia do danego problemu emisyjnego
- potrafi samodzielnie opracować utwór pod względem jego zgodności z tekstem
- wykorzystuje zdobytą wiedzę muzyczną w praktyce
Praktyki zawodowe
nie obowiązują
Literatura
1) Pieśni 2, 3 i 4-głosowe różnych kompozytorów
2) J.K. Lasocki „Z Pieśnią”- wybór kilku pieśni
Lektury uzupełniające:
1) Bregy Wiktor-„ Elementy techniki wokalnej”
2) Czudowski Tadeusz-„ Organizacja i kształcenie zespołów śpiewaczych”.
3) Gałęska-Tritt Jadwiga- „Kształcenie głosu dziecka w śpiewie zespołowym”
4) Kiser Wiesław- „Organizacja i kształcenie zespołów chóralnych”
5) Łastik Aneta- „Poznaj swój głos”
6) Łukaszewski Ireneusz- „Zbiorowa emisja głosu”
7) Sobierajska Halina- „Uczymy się śpiewać”
8) Tarasiewicz Bogumiła- „Mówię i śpiewam świadomie”
9) Wojtyński Czesław- „Emisja głosu”
10) Zielińska Hanna- „Kształcenie głosu”
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: