Dydaktyka ogólna 13-ISL4BDYO11
Geneza i rozwój dydaktyki. Dydaktyka jako nauka – przedmiot i zadania. Metody badań dydaktycznych.
Główne systemy dydaktyczne a współczesny model procesu kształcenia ogólnego.
Podstawowe pojęcia dydaktyczne. Wartości i cele kształcenia ogólnego.
Proces kształcenia ogólnego. Zasady w procesie dydaktycznym – doboru treści, nauczania, uczenia się.
Metody kształcenia i współczesne trendy w tym zakresie. Koncepcja kształcenia wielostronnego.
Formy organizacyjne kształcenia. Rola środków dydaktycznych w kształceniu.
Planowanie pracy dydaktycznej – założenia projektowania dydaktycznego.
Osiągnięcia szkolne uczniów i ich pomiar.
Indywidualizacja kształcenia na gruncie projektowania dydaktycznego.
Ewaluacja procesu kształcenia – ocenianie wyników procesu kształcenia.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Poziom przedmiotu
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
potrafi przedstawić wiedzę o dydaktyce, jako subdyscyplinie pedagogiki oraz charakteryzuje jej zmienność i zadania;
rozróżnia główne nurty myślenia o edukacji i szkole i umiejętnie weryfikuje modele współczesnej szkoły;
prawidłowo interpretuje cele kształcenia i treści tych celów; podmioty stanowienia celów; wybrane koncepcje formułujące cele kształcenia;
charakteryzuje treści kształcenia, kryteria oraz zasadach ich doboru i układu; wykorzystuje wiedzę o treściach kształcenia do konstruowania procesu dydaktycznego;
wykorzystuje wiedzę o modelach procesu kształcenia oraz zasadach organizujących przebieg procesów nauczania – uczenia się do jego projektowania;
potrafi wskazać i poprawnie klasyfikować metody nauczania i uczenia się; rozróżnia metody stymulujące myślenie uczniów i metody samodzielnego dochodzenia do wiedzy oraz metody projektów;
dostrzega i poprawnie stosuje materiał dydaktyczny jako przedmiot pracy nauczyciela i ucznia – kryteria i narzędzia doboru programów i podręczników szkolnych oraz innych nośników materiału dydaktycznego;
potrafi poprawnie ocenić osiągnięcia szkolne ucznia w procesie kształcenia, analizować objawy i przyczyny niepowodzeń szkolnych; wskazać źródła profilaktyki i terapii niepowodzeń szkolnych;
odpowiedzialnie projektuje indywidualizację procesu nauczania – uczenia się zgodnie z założeniami projektowania dydaktycznego;
potrafi wyróżnić rezultaty procesu kształcenia, kontrolę, oceny, błędy oceniania, zewnątrzszkolny i wewnątrzszkolny system oceniania jakości szkoły;
Kryteria oceniania
ocena prac, sprawdzian pisemny;
Ocena 2,0 - student, który zrealizuje mniej niż 51% zadań dotyczących zdefiniowanych efektów kształcenia (niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne).
Ocena 3,0 - student, który zrealizuje 51% do 60% zadań dotyczących zdefiniowanych efektów kształcenia (zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami).
Ocena 3,5 - student, który zrealizuje 61% do 70% zadań dotyczących zdefiniowanych efektów kształcenia (zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami).
Ocena 4,0 - student, który zrealizuje 71% do 80% zadań dotyczących zdefiniowanych efektów kształcenia (dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne).
Ocena 4,5 - student, który zrealizuje 81% do 90% zadań dotyczących zdefiniowanych efektów kształcenia (bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne).
Ocena 5,0 - student, który zrealizuje 91% i więcej zadań dotyczących zdefiniowanych efektów kształcenia (znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne).
Literatura
Podstawowa:
• Bereźnicki F. Podstawy kształcenia ogólnego. Kraków 2011.
• Davis R.H., Aleksander L.T., Yelon S.L., Konstruowanie systemu kształcenia, Warszawa 1983.
• Gagné R.M., Briggs L.J., Wager W.W., Zasady projektowania dydaktycznego, Warszawa 1992.
• Kupisiewicz Cz. Dydaktyka. Podręcznik akademicki. Kraków 2012.
• Okoń W. Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej. Warszawa 2003.
Uzupełniająca:
• Arends R. I. Uczymy się nauczać. Warszawa 1995.
• Denek K. Wartości i cele edukacji szkolnej. Toruń 1994.
• Kupisiewicz Cz. Szkice z dziejów dydaktyki. Kraków 2010.
• Półturzycki J. Dydaktyka dla nauczycieli. Toruń 1997.
• Okoń W. Słownik pedagogiczny
• Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela. (red. nauk) Kruszewski K. Warszawa 2008.
• Sztuka nauczania. Szkoła. (red. nauk. Konarzewski K.) Warszawa 2008.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: