Warsztat: szkolny doradca zawodowy 11-WASD-11-pw-s
Zajęcia ukierunkowane są na rozwijanie kompetencji w zakresie pracy doradczej z uczniem. Kontekstem działań doradczych są tu prawno-organizacyjne wymagania dotyczące pomocy uczniowi w różnych typach szkół. Studenci poznają kluczowe akty prawne regulujące organizację doradztwa edukacyjno-zawodowego w polskim systemie edukacyjnym.Celem zajęć jest także wskazanie możliwości i zasad budowania własnego warsztatu doradczego doradcy pracującego w systemie edukacyjnym. Studenci w tym kontekście zostaną zapoznaniu z wybranymi narzędziami i technikami pracy doradczej z uczniem.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Cele kształcenia przedmiotu cyklu
Efekty kształcenia
Po realizacji modułu student:
Wymienia i charakteryzuje zadania doradcy zawodowego w szkole
Wymienia i charakteryzuje kluczowe kompetencje merytoryczne i metodyczne szkolnego doradcy
Zna zasady dotyczące tworzenia wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zawodowego
Projektuje ofertę doradczą dla szkół ukierunkowaną na koordynację wszystkich działań z zakresu doradztwa zawodowego i na diagnozę potrzeb doradczych uczniów
Projektuje własny warsztat pracy w zakresie szkolnego doradztwa indywidualnego i grupowego
Opracowuje oddziaływania doradcze z wykorzystaniem podstawowych narzędzi i ćwiczeń ukierunkowanych na samopoznanie ucznia
Projektuje oddziaływania doradcze ukierunkowane na zapoznawanie uczniów ze światem zawodów, pracy i rynkiem usług edukacyjnych
Opracowuje program szkolnych „Dni przedsiębiorczości” dla gimnazjum i szkół ponadgimnazjalnych
Dokonuje refleksji na temat własnych zasobów i umiejętności przydatnych w pracy szkolnego doradcy zawodu
Kryteria oceniania
aktywność na zajęciach, projekt doradczy w postaci doradczej gry dydaktycznej
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
ABC poradnictwa zawodowego w szkole. Praca zbiorowa, Koweziu, Warszawa 2008 na: https://doradztwo.ore.edu.pl/abc-poradnictwa-zawodowego-szkole/
Paszkowska – Rogacz A., Tarkowska M., Metody pracy z grupą w poradnictwie zawodowym, Warszawa 2004.
Paszkowska-Rogacz A., Warsztat pracy europejskiego doradcy kariery zawodowej, Warszawa 2002
Publikacje metodyczne dostępne w formie plików PDF na: www.ore.edu.pl
Rosalska M., Wawrzonek A., Od marzeń do kariery, Poradnik dla uczniów i absolwentów szkół ponadgimnazjalnych, Warszawa 2013
Kwartalnik Doradca Kariery
www.mapakarier.org
W cyklu 2020/SZ:
ABC poradnictwa zawodowego w szkole. Praca zbiorowa, Koweziu, Warszawa 2008 |
W cyklu 2021/SZ:
ABC poradnictwa zawodowego w szkole. Praca zbiorowa, Koweziu, Warszawa 2008 |
Uwagi
W cyklu 2020/SZ:
W rakcie pandemii COVOD-19 zajęcia moga być realizowane w formie zdalnej |
W cyklu 2021/SZ:
W rakcie pandemii COVOD-19 zajęcia moga być realizowane w formie zdalnej |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: