Praktyka pedagogiczna w szkole dla osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną 11-N19-p
Prawne i etyczne zagadnienia w pracy pedagoga
Animacja działań edukacyjnych, rehabilitacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych w szkole podstawowej dla uczniów z umiarkowanym i znacznym stopniem niepełnosprawności intelektualnej.
Diagnozowanie i projektowanie w szkole podstawowej dla uczniów z umiarkowanym i znacznym stopniem niepełnosprawności intelektualnej..
Metody oddziaływań edukacyjnych, rehabilitacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych w szkole podstawowej dla uczniów z umiarkowanym i znacznym stopniem niepełnosprawności intelektualnej.
Systemy współdziałające ze szkołą podstawową dla uczniów z umiarkowanym i znacznym stopniem niepełnosprawności intelektualnej.
Zasady projektowania ścieżki własnego rozwoju zawodowego
Zasady bezpieczeństwa i higieny pracy w szkole podstawowej dla uczniów z umiarkowanym i znacznym stopniem niepełnosprawności intelektualnej.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Liczba godzin przedmiotu
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:
Opisuje zadania, strukturę oraz zasady działania szkoły podstawowej dla uczniów z umiarkowanym i znacznym stopniem niepełnosprawności intelektualnej.
Aktywnie uczestniczy w podstawowych formach oddziaływań opiekuńczych, wychowawczych, edukacyjnych i rehabilitacyjnych. Jest inicjatorem tych działań.
Samodzielnie projektuje na podstawie diagnozy i posiadanej wiedzy oddziaływania wobec ucznia z głębszą niepełnosprawnością intelektualną i oddziału klasowego.
Buduje poprawne relacje interpersonalne z uczestnikami procesów wychowawczych w szkole podstawowej dla uczniów z umiarkowanym i znacznym stopniem niepełnosprawności intelektualnej.
Stosuje nowoczesne i adekwatne do osoby i sytuacji strategie postępowania odnosząc się do posiadanej wiedzy.
Działa zgodnie z zaleceniami metodycznymi w sytuacjach typowych i nietypowych uwzględniając zasady bezpieczeństwa i higieny pracy.
Współpracuje ze specjalistami w instytucji oraz w jej otoczeniu.
Projektuje ścieżkę własnego rozwoju zawodowego i osobistego
Działa zgodnie z zasadami etycznymi
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia praktyki przez studenta jest złożenie pełnej dokumentacji praktyki. W skład dokumentacji powinny wejść:
- program każdego dnia praktyki zaznaczony w dzienniczku praktyk z podpisem nauczyciela,
- uwagi studenta dotyczące realizowanych zadań.
Każde z zadań praktyk (np. obserwacja zajęć, spotkanie z dyrektorem, wychowawcą, psychologiem) musi być potwierdzone przez odpowiedniego Pracownika Szkoły/Placówki.
Odbycie całej praktyki potwierdza Dyrektor Szkoły/Placówki swoim podpisem i pieczęcią szkoły/placówki.
Na ocenę końcową odbytych przez studenta praktyk wystawianą przez opiekuna praktyk na terenie szkoły/placówki składają się dwie oceny cząstkowe przyznawane studentowi za:
• dokumentację (w tym m.in. poprawne napisanie konspektów, prowadzenie dziennika praktyk i dostarczenie ich w wyznaczonym terminie),
• zaangażowanie w trakcie trwania praktyki, m. in. aktywne asystowanie nauczycielowi podczas prowadzonych przez niego zajęć.
Literatura
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 12 lutego 2002 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych , załącznik nr 2;
Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym w szkołach podstawowych i gimnazjach
Piszczek M. (red.) (2011). Diagnoza wielospecjalistyczna i konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych dla uczniów głębiej upośledzonych umysłowo.
Piszczek M. (red.) (2001), „Przewodnik dla nauczycieli uczniów upośledzonych umysłowo w stopniu znacznym i umiarkowanym”, Warszawa : Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej (tom 1 i 2)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: