Doradztwo w problemach edukacyjnych z elementami terapii pedagogicznej 11-M17-p
Podstawowe pojęcia z obszaru psychopatologii rozwojowej;
koncepcje rozwoju zaburzeń wieku dziecięcego
wybrane problemy w rozwoju i zachowaniu
elementy psychopatologii rozwojowej
analiza i interpretacja problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych
ujęcia teoretyczne w analizie motywów, diagnozie i prognozie sytuacji oraz konstruowaniu strategii działań w odniesieniu do zaburzeń rozwojowych
środowiska wychowawcze, ich specyfika i procesy w nich zachodzące
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
słuchacz potrafi:
definiować i wyjaśniać podstawowe pojęcia z obszaru psychopatologii rozwojowej
charakteryzować podstawowe koncepcje rozwoju zaburzeń wieku dziecięcego
charakteryzować wybrane problemy w rozwoju i zachowaniu
wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu psychopatologii rozwojowej w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych
wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu psychopatologii rozwojowej w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych
posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania motywów, diagnozowania i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do zaburzeń rozwojowych
zademonstrować podstawową, uporządkowaną wiedzę o różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących
aktywnie uczestniczyć w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania pedagogiczne i zdolny do porozumiewania się z osobami będącymi i niebędącymi specjalistami w dziedzinie zaburzeń rozwojowych
Kryteria oceniania
Przygotowanie w zespołach analizy problemu dziecka oraz systemowego modelu wsparcia.
Praktyki zawodowe
-
Literatura
Carson,R., Butcher,J.,Meka,S. (2005).Psychologia zaburzeń ,t.II.,Gdańsk:GWP
Hillenbrand C, (2007), Pedagogika zaburzeń zachowania, Gdańsk, GWP
Kendall, P. (2004).Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji. Gdańsk :GWP
Kendall, P. (2010). Terapia zaburzeń dzieci i młodzieży, Kraków: W-ctwo UJ
Józefik ,B.Anoreksja i bulimia psychiczna.(1999)Kraków : Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
Psychiatria dzieci i młodzieży, I.Namysłowska (red) (2005). Warszawa:PZWL
Seligman, M., Walker,E., Rosenham,D.(2003).Psychopatologia. Poznań: Zysk i S-ka
Obuchowska,I.(2005),Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży- wybrane zagadnienia w: Sęk,H.- red.,Psychologia kliniczna,t.II.,Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
Kołakowski. A., Wolańczyk. T.,Pisula.A.,Skotnicka M.,Bryńska.A, (2007), ADHD- zespół nadpobudliwości psychoruchowej, Gdańsk :GWP
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: