Historia myśli pedagogicznej 11-HMP-1PPW-pw-s
Treści programowe dla zajęć/przedmiotu:
Narodziny myśli pedagogicznej: Starożytny Wschód i Starożytna Grecja (misteria dionizyjskie oraz orfickie i wpływ soteriologii na wychowanie, edukacja holistyczna Pitagorasa, filozofia Platona).
Pedagogika w nurcie retoryki - od sofistów, poprzez szkołę Isokratesa, filozofię i teorię retoryczną Cycerona do Kwintyliana. Wpływ teorii retorycznej na sytuację w szkolnictwie starożytnym w okresie klasycznym, hellenistycznym i rzymskim.
Średniowieczna myśl pedagogiczna: wpływ filozofii Ojców i Doktorów Kościoła na szkolnictwo i wychowanie; renesans karoliński; powstanie uniwersytetów i ich wpływ na wychowanie średniowieczne; poglądy Augustyna z Hippony i Tomasza z Akwinu na rolę nauczyciela.
Wychowanie w okresie renesansu, reformacji i kontrreformacji. Myśl pedagogiczna w czasach nowożytnych: M. Montaigne, F. Bacon, Kartezjusz - cel nauki, metoda i treści nauczania; J.A. Komeński - dydaktyka i system szkolny; J. Locke; idee pedagogiczne oświecenia (Diderot, Rousseau).
Wpływ pedagogicznej myśli oświeceniowej na szkolnictwo polskie w XVIII w.; Komisja Edukacji Narodowej.
Modernizacja w XIX w.: J.H. Pestalozzi; A. Diesterweg i F. Froebel i powstanie nowych typów szkół; pedagogika J.F. Herbarta i H. Spencera.
Pedagogika na ziemiach polskich w XIX w. - sytuacja w oświacie i teoria pedaogiczna.
Główne kierunki pedagogiczne przełomu XIX i XX w. Pedagogika Nowego Wychowania.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/SL: | W cyklu 2024/SL: |
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU
student/ka:
Posiada podstawową wiedzę w zakresie historii myśli pedagogicznej w szerokim, interdyscyplinarnym ujęciu.
Potrafi przeprowadzić krytyczną analizę źródła historycznego. Potrafi powiązać fakty źródłowe z wiedzą interdyscyplinarną, bazującą na osiągnięciach pedagogiki, historii, socjologii, filozofii.
W analizie zjawisk historycznych wykorzystuje szeroki kontekst uwarunkowań społecznych, politycznych, gospodarczych.
Swobodnie wypowiada się i formułuje wnioski na piśmie. Poprawnie przygotowuje przypisy i zestawia bibliografię.
Posiada umiejętność czytania ze zrozumieniem prac naukowych oraz tekstów źródłowych, streszczania ich i komentowania;
Potrafi porównać różne koncepcje teoretyczne; rekapituluje i podsumowuje dyskusję wyciąga wnioski.
Potrafi współpracować w grupie, np. przy tworzeniu projektów.
Kryteria oceniania
Egzamin ustny
Kolokwium ustne
Esej
Prezentacja multimedialna
Literatura
Teksty źródłowe
Materiały do ćwiczeń z historii wychowania. Wybór: S. Kot, Warszawa 1994
Teksty źródłowe do dziejów wychowania, oprac. S. Możdżeń, t. 1-8, Kielce 1993
Źródła do dziejów myśli pedagogicznej, t. 1-11, Wrocław 1956-1969
Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej, oprac. S. Wołoszyn, t. 1, Warszawa 1993
Podręczniki
Bartnicka K., Szybiak I., Zarys historii wychowania, Warszawa 2001
Historia wychowania, red. Ł. Kurdybacha, t. 1-2, Warszawa 1965-1967
Historia wychowania. Słownik biograficzny, red. A. Gąsiorowski, Olsztyn 2002
Kot S., Historia wychowania, t. 1-2, Warszawa 1994
Krajewski M., Dzieje wychowania i doktryn pedagogicznych, Płock 2003
Krajewski M., Dzieje wychowania i doktryn pedagogicznych. Zarys wykładu, Płock 2005
Litak S., Historia wychowania, Kraków 2004
Markiewiczowa H., Wybrane zagadnienia z historii wychowania, Warszawa 2001
Massalski A., Bożyk I., Historia wychowania i myśli pedagogicznej. Skrypt dla studentów, Warszawa 2020.
Możdżeń S., Zarys historii wychowania, Kielce 1992-1995
Orczyk A., Zarys historii szkolnictwa i myśli pedagogicznej, Warszawa 2008
Pedagogika, t. I, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Warszawa 2004.
Perroy E., Doucet R., Lareille A., Historia wychowania, Warszawa 1969
Wołoszyn S., Dzieje wychowania i myśli pedagogicznej w zarysie, Warszawa 1996
Wroczyński R., Dzieje oświaty polskiej, t. 1-2, Warszawa 1987
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: