Współpraca z rodziną dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi 11-F27-p
Zaznajomienie studentów z zasadami współpracy z rodzicami dzieci ze SPE. Zapoznanie z procedurą informowania rodziców o niepełnosprawności dziecka
Przedstawienie czynników determinujących sposób przyjęcia informacji o niepełnosprawności dziecka
Zapoznanie z fazami przez jakie przechodzi rodzina dziecka niepełnosprawnego
Przedstawienie ewaluacji uczuć rodziców dzieci niepełnosprawnych
Prezentacja podstawowych zasad i metod terapii rodzin
Zapoznanie ze specyfiką funkcjonowania rodziny z dzieckiem autystycznym, niepełnosprawnym intelektualnie i ruchowo.
Współpraca z rodzicami w ramach terapii pedagogicznej
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Koordynatorzy przedmiotu
Cele kształcenia przedmiotu cyklu
Efekty kształcenia
Student:
- rozumie i charakteryzuje podstawowe mechanizmy funkcjonowania rodziny z dzieckiem ze SPE
- zna procedurę informowania rodziców o niepełnosprawności dziecka
- charakteryzuje podstawowe zasady i metody terapii rodzin
- charakteryzuje specyfikę funkcjonowania rodziny z dzieckiem autystycznym, niepełnosprawnym intelektualnie i ruchowo
- dobiera metody pracy adekwatnie do indywidualnych potrzeb rodziców
- zna podstawowe zasady i metody współpracy z rodzicami w ramach terapii pedagogicznej
- świadomy wagi refleksji nad swoją postawą wobec rodziców uczniów ze SPE.
Kryteria oceniania
test, obecność, aktywność na zajęciach
Kryteria oceniania
5.0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
3.5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami
3.0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami
2.0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
Kryteria oceny podsumowującej:
40% oceny podsumowującej stanowi ocena z kolokwium
60% oceny podsumowującej stanowi ocena realizacji zadań przygotowywanych w ramach ćwiczeń
Literatura
Babich M. (2002), Jak współpracować z rodzicami trudnych uczniów, WSiP, Warszawa.
Kielin J.(2002), Jak pracować z rodzicami dziecka upośledzonego, GWP. Gdańsk.
Kościelska M. (1995), Oblicza upośledzenia, PWN, Warszawa.
Kościelska M. (2000) Być kobietą, być mężczyzną - co to znaczy w odniesieniu do osób niepełnosprawnych intelektualnie. Nowiny Psychologiczne Nr 2, s. 5-15
Kościelska M., Oblicze upośledzenia, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 1995.
Kośćielska M. (1998), Trudne macierzyństwo, WSiP, Warszawa.
Kowalik S. (1999), Psychospołeczne podstawy rewalidacji osób niepełnosprawnych, Wyd. Śląsk, Katowice
Liberska J. (red.)(2011) Rodzina z dzieckiem niepełnosprawnym : możliwości i ograniczenia rozwoju Warszawa : Difin.
Lohe M. (1996) Przygotowanie rodziców/opiekunów do wychowania seksualnego dzieci niepełnosprawnych umysłowo. Tematy Nr 3, s.28-31
Obuchowska I.(red.) (1991) Dziecko niepełnosprawne w rodzinie. WSiP Warszawa.
Parchomiuk M (2007). Rodzice dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym wobec sytuacji trudnych /. - Lublin : Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
Pisula E, Danielewicz D. (red.) (2007) Rodzina z dzieckiem z niepełnosprawnością . - Gdańsk : Wydawnictwo Harmonia.
Pisula E. (1998), Psychologiczne problemy rodziców dzieci z zaburzeniami w rozwoju, Wydawnictwo UW, Warszawa.
Pisula E. (2004), Potrzeby rodziców dzieci z zaburzeniami w rozwoju, W: Dykcik W., Twardowski A.(red.) Wspomaganie rozwoju i rehabilitacja dzieci z genetycznie uwarunkowanymi zespołami zaburzeń, Wyd. PTP Poznań
Pisula E. (2007) Rodzice i rodzeństwo dzieci z zaburzeniami rozwoju - Warszawa : Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
Sińska J., Gałkowski T., (2002), Radzenie sobie ze stresem i plany życiowe rodzin wychowujących dzieci z autyzmem w wieku przedszkolnym, W: Dziecko Autystyczne, 10, 5-28
Stelter Ż. (2009), Dorastanie osób z niepełnosprawnością intelektualną. Warszawa : Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Szymanowska J. (2008) Rodzina z dzieckiem niepełnosprawnym : pomoc i wsparcie - Białystok : Trans Humana
Twardowski A. (2005), Sytuacja rodzin dzieci niepełnosprawnych, [w:] Dziecko niepełnosprawne w rodzinie, pod red. I. Obuchowskiej, Warszawa, WSiP
Ziemska M., Postawy rodzicielskie, WPiS, Warszawa 1973.
Żyta A. (red.) (2010) Rodzina osób z niepełnosprawnością intelektualną wobec wyzwań współczesności : heurystyczny wymiar ludzkiej egzystencji - Toruń : Wydawnictwo Edukacyjne "Akapit",
Twardowski A. (red.) (2005), Wspomagane rozwoju dzieci ze złożonymi zespołami zaburzeń, Wyd. PTP, Poznań
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: