Warsztatowe umiejętności nauczyciela w pracy terapeutycznej 11-F23-p
Charakterystyka procesu komunikowania się – przebieg, zakłócenia i warunki skuteczności w relacjach wychowawczych
Podstawowe wymiary komunikacji międzyludzkiej-zawartość rzeczowa, ujawnienie siebie, odniesienie wobec relacji, apel (wypowiedzi spójne i niespójne)
Klasa szkolna w procesie grupowym – charakterystyka poszczególnych etapów, ewolucja roli lidera (nauczyciela-wychowawcy)
Dyskryminacja rówieśnicza w środowisku szkolnym -
Zasady pracy wychowawczej z klasą ukierunkowanej na przeciwdziałanie dyskryminacji rówieśniczej
Rozwój zawodowy nauczyciela – charakterystyka przebiegu, pułapki, dylematy
Syndrom wypalenia zawodowego nauczycieli – przejawy, uwarunkowania, profilaktyka
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
- zna i potrafi stosować konstruktywne wzorce komunikacyjne w pracy terapeutycznej z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych
potrafi scharakteryzować dynamikę procesu grupowego i dostosować swoją rolę lidera do wymagań poszczególnych faz rozwoju grupy (zespołu klasowego)
- zna zasady pracy wychowawczej ukierunkowanej na przeciwdziałanie uprzedzeniom i dyskryminacji w grupie rówieśniczej
- zna uwarunkowania wypalenia zawodowego nauczyciela, przebieg tego procesu oraz skutki.
- zna etapy rozwoju zawodowego nauczyciela, potrafi wymienić zachowania nauczyciela charakterystyczne dla poszczególnych etapów.
potrafi wymienić przejawy wypalenia zawodowego, zna jego uwarunkowania i konsekwencje
- potrafi scharakteryzować zdrowe środowisko pracy oraz indywidualne strategie przeciwdziałania wypaleniu zawodowemu
Kryteria oceniania
Przedmiot jest zaliczany na podstawie pisemnej pracy, która obejmuje autoanalizę doświadczeń zawodowych nauczyciela.
Kryterium oceny jest stopień opanowania umiejętności analizowania własnej sytuacji zawodowej z wykorzystaniem kategorii analitycznych omówionych w ramach zajęć:
bardzo dobry, dobry, dostateczny, niedostateczny
Praktyki zawodowe
-
Literatura
Day Ch., Rozwój zawodowy nauczycieli. Uczenie się przez całe życie, Gdańsk 2004.
Dudzikowa M., Pomyśl siebie... Minieseje dla wychowawcy klasy, Gdańsk 2007.
Kofta M., Jasińska -Kania A. (red.), Stereotypy i uprzedzenia. Uwarunkowania psychologiczne i kulturowe, Warszawa 2001.
Kołakowski A., Pisula A., Sposób na trudne dziecko. Przyjazna terapia behawioralna, Gdańsk 2011.
Maslach Christina, Leiter Michael P., Prawda o wypaleniu zawodowym. Co zrobić ze stresem w organizacji? Warszawa 2011.
McWhirter J.J., McWhirter B.T., McWhirterA.M., McWhirter Zagrożona młodzież. Ujęcie kompleksowe dla nauczycieli, pracowników poradni, psychologów i pracowników socjalnych, Warszawa 2005.
Oyster C., K., Grupy, Poznań 2002.
Pieróg M., Dziecko nieśmiałe w klasie, „REMEDIUM” lipiec-sierpień 2005.
Pisula Agnieszka, Kołakowski Artur, Sposób na trudne dziecko. Przyjazna terapia behawioralna, Gdańsk.
Poznaniak W., Stygmaty i dylematy etyczne w warunkach zmiany społecznej. W: Edukacja wobec zmiany społecznej, red. J. Brzeziński i L. Witkowski, Poznań – Toruń 1994.
Rockwell S., A co mi zrobisz? Od chaosu do współpracy w klasie, Warszawa 2008.
Rogers Bill ., Trudna klasa. Opanować, wychować, nauczyć, Warszawa 2006.
Schulz von Thun F., Sztuka porozumiewania się (tom I-III), Kraków 2002.
Sęk H. (red.), Wypalenie zawodowe. Przyczyny. Mechanizmy. Zapobieganie, Warszawa 2000;
Sęk H., Wypalenie zawodowe u nauczycieli. Społeczne i podmiotowe uwarunkowania. W: Edukacja wobec zmiany społecznej, red. J. Brzeziński i L. Witkowski, Poznań – Toruń 1994.
Sprawcy i/lub ofiary działań pozornych w edukacji szkolnej, red. Dudzikowa Maria Knasiecka-Falbierska Karina, Kraków 2012.
Tyszka T., Psychologiczne pułapki oceniania i podejmowania decyzji. Gdańsk 1999.
Wiliński P., Dorośli jako autorytety dla dzieci i młodzieży, „REMEDIUM”, listopad- grudzień 2005.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: