Dziecko/uczeń z niepełnosprawnością i całościowymi zaburzeniami rozwoju w edukacji włączającej 11-DUN-2PS-s
Przedstawienie podstawy prawnej edukacji włączającej i inkluzyjnej w Polsce. Trzy formy kształcenia ucznia z niepełnosprawnością i całościowymi zaburzeniami rozwoju - podstawowe założenia.
Charakterystyka rozwojowa i specyfika uczenia się ucznia z niepełnosprawnością i całościowymi zaburzeniami rozwoju.
Diagnoza i zasady planowania, prowadzenia i ewaluacji zajęć dla dzieci z niepełnosprawnością i całościowymi zaburzeniami rozwoju w edukacji włączającej
Zasady pracy i metody wspierające rozwój ucznia z niepełnosprawnością i całościowymi zaburzeniami rozwoju w edukacji włączającej
Społeczne funkcjonowanie uczniów z niepełnosprawnością i całościowymi zaburzeniami rozwoju w edukacji włączającej.
W cyklu 2020/SZ:
Przedstawienie podstawy prawnej edukacji włączającej i inkluzyjnej w Polsce. Trzy formy kształcenia ucznia z niepełnosprawnością i całościowymi zaburzeniami rozwoju - podstawowe założenia. |
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Cele kształcenia przedmiotu cyklu
Efekty kształcenia
Student:
definiuje i wyjaśnia podstawowe przyczyny trudności w nauce szkolnej dzieci z niepełnosprawnością i całościowymi zaburzeniami rozwoju
Zna zaburzenia rozwoju dzieci z niepełnosprawnością i całościowymi zaburzeniami rozwoju, potrafi je zdiagnozować
rozumie i charakteryzuje podstawowe zasady i mechanizmy prowadzenia zajęć dla dzieci z niepełnosprawnością i całościowymi zaburzeniami rozwoju w edukacji włączającej
charakteryzuje i potrafi zastosować metody wspierające rozwój poszczególnych funkcji i umiejętności szkolnych dzieci z niepełnosprawnością i całościowymi zaburzeniami rozwoju w edukacji włączającej
Wie jak powinien być opracowany zgodnie z przesłankami metodycznymi IPET
Dobiera metody pracy do indywidualnych potrzeb i możliwości dziecka z niepełnosprawnością i całościowymi zaburzeniami rozwoju
Korzysta ze źródeł literaturowych
potrafi pracować w zespole, proponuje rozwiązania analizowanych problemów, przedstawia argumenty, uczestniczy w procesie osiągania wspólnych ustaleń
stosuje zasady etyczne oraz bezpieczeństwa i higieny pracy z dziećmi z niepełnosprawnością i całościowymi zaburzeniami rozwoju
Kryteria oceniania
test,
Kryteria oceniania
5.0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
3.5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami
3.0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami
2.0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
Literatura
• Arends R., (1995), Uczymy się nauczać, WSiP, Warszawa.
• Bąbka J.,(2001) Edukacja integracyjna dzieci niepełnosprawnych i pełnosprawnych: założenia i rzeczywistość, Poznań.
• Buchnat M. (2019), Percepcja klimatu szkoły przez uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną w trzech formach kształcenia a agresja i przemoc szkolna, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań
• Buchnat M., (2015) Formy organizacyjne kształcenia dziecka z lekką niepełnosprawnością intelektualną a jego kompetencje społeczne, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań
• Byers R., Rose R. (2002) Jak zaplanować pracę z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych, Warszawa;
• Chodkowska M.,(2004) Socjopedagogiczne problemy edukacji integracyjnej dzieci z obciążeniami biologicznymi i środowiskowymi, Warszawa.
• Chrzanowska I. (2020), Nauczyciele o szansach i barierach edukacji włączającej, PWN, Warszawa.
• Chrzanowska I., Szumski G., (2019), Edukacja włączająca w przedszkolu i szkole, Wyd. FRSE, Warszawa.
• Elliot J., Place M. (2000) Dzieci i młodzież w kłopocie. Warszawa
• Gajdzica Z., Edukacyjne konteksty bezradności społecznej osób z lekkim upośledzeniem umysłowym, Wyd. Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2007.
• Głodkowska J. (red.)(2010), Dydaktyka specjalna w przygotowaniu do kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi,, Wydawnictwo APS, Warszawa.
• Głodkowska J. (red.)(2011), Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkole ogólnodostępnej, Wydawnictwo APS, Warszawa.
• King G.(2004) Umiejętności terapeutyczne nauczyciela. Gdańsk;
• Klaro-Celej L., Lausch K., Lausch K., Mossakowska L.,(2001), Propozycja konstrukcji programu edukacji uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu znacznym i umiarkowanym [w:] M. Piszczek[ (red.) Przewodnik dla nauczycieli uczniów upośledzonych umysłowo w stopniu znacznym i umiarkowanym. Część I, CMPP-P, Warszawa.
• Krauze – Sikorska H , Kuszak K.,(2011) (red.)Wybrane problemy psychospołecznego funkcjonowania dzieci i młodzieży z utrudnieniami w rozwoju, cz. Terapia, wyd.2 zmienione, WSPIA, Poznań
• Łaska B., (2019) Prawo oświatowe a edukacja włączająca, ORE, Warszawa.
• Szczepkowska K., (2019) Edukacja włączająca w szkole – szanse i wyzwania, ORE, Warszawa.
• Szumski G., Firkowska-Mankiewicz A (2010)., Wokół edukacji włączającej. Efekty kształcenia uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim w klasach specjalnych, integracyjnych i ogólnodostępnych, Wydawnictwo APS, Warszawa.
• Wosik D., Wojnarska A. (2001) Wspomaganie rozwoju uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Lublin;
• Wyczesany J., Gajdzica Z., Uwarunkowania edukacji i rehabilitacji uczniów o specjalnych potrzebach rozwoju, Wyd. Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków 2006.
• Zadęcka E., (2019) Edukacja włączająca w aspekcie pomocy psychologiczno-pedagogicznej i kształcenia specjalnego, ORE, Warszawa.
W cyklu 2020/SZ:
• Arends R., (1995), Uczymy się nauczać, WSiP, Warszawa. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: