Biograficzne ścieżki rozwoju - studia przypadków 11-BSR-3POW-pw-s
źródła danych w metodzie biograficznej
znaczenie teorii narracyjnych w pracy pedagogicznej
projektowanie własnego życia poprzez tworzenie opowieści autobiograficznych
uczenie się poprzez opowiadanie o życiu- wykorzystanie gry autobiograficznej D. Demetrio oraz autorskiej grupowej gry (auto)biograficznej
analiza indywidualnych przypadków z wykorzystaniem znanych koncepcji rozwojowych
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończonych zajęciach student(ka) może:
-rozumieć znaczenie narracji biograficznych w konstruowaniu projektów życiowych
-skonstruować i przeprowadzić badania biograficzne
-dokonać analizy indywidualnych biografii z wykorzystaniem koncepcji rozwoju człowieka oraz procesu uczenia się z biografii
-podejmować autorefleksję nad własną ścieżką rozwoju
-zastosować zdobyte umiejętności w doskonaleniu zawodowym i samorozwoju
-aktywnie uczestniczyć w grupach profesjonalnych o charakterze ogólnorozwojowym
animować prace nad planowaniem rozwiązań biograficznych wśród uczestników grup ogólnorozwojowych
Kryteria oceniania
bardzo dobry (bdb; 5,0): aktywny udział w zajęciach i poprawne przygotowanie prezentacji spełniającej wszystkie kryteria wskazane przez prowadzącego, poprawny styl prezentacji
dobry plus (+db; 4,5): aktywny udział w zajęciach i poprawne przygotowanie prezentacji spełniającej wszystkie kryteria wskazane przez prowadzącego, błędy w stylu prezentacji
dobry (db; 4,0): aktywny udział w zajęciach i poprawne przygotowanie prezentacji spełniającej większość kryteria wskazane przez prowadzącego, błędy w stylu prezentacji
dostateczny plus (+dst; 3,5): aktywny udział w zajęciach i przygotowanie prezentacji z błędami niewymagającymi poprawy, błędy w stylu prezentacji
dostateczny (dst; 3,0): aktywny udział w zajęciach i przygotowanie prezentacji z błędami wymagającymi poprawy, błędy w stylu prezentacji
niedostateczny (ndst; 2,0): brak aktywnego udziału w zajęciach, brak prezentacji
Praktyki zawodowe
-
Literatura
Alheit P., Podejście biograficzne do całożyciowego uczenia się, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja: kwartalnik myśli społeczno-pedagogicznej” 3 (2011), s. 7-21.
Alheit P., Teoria biografii jako fundament pojęciowy uczenia się przez całe życie, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja: kwartalnik myśli społeczno-pedagogicznej” 4 (2015), s. 23-35.
Buhler, Ch. (1999). Bieg życia ludzkiego. Warszawa: PWN
Dubas, E. (2011). "Uczenie się z biografii Innych"-wprowadzenie, w: E. Dubas, W. Świtalski (red.), Uczenie się z biografii Innych", Łódź: Wydawnictwo UŁ.
Dubas, E. (2011). Uczenie się z (własnej) biografii-wprowadzenie, w: E. Dubas, W. Świtalski (red.), Uczenie się z (własnej) biografii, Łódź: Wydawnictwo UŁ.
Maruszewski, T. (2005). Pamięć autobiograficzna. Gdańsk: GWP
Trzebiński, J. (2002) Narracja jako sposób rozumienia świata. Gdańsk: GWP
Urbaniak-Zając, D. (2011). Biograficzna perspektywa badawcza, w: E. Dubas, W. Świtalski (red.), Uczenie się z (własnej) biografii, Łódź: Wydawnictwo UŁ.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: