Wstęp do komunikacji interkulturowej 09-WKIL-11
Wyjaśnienie i omówienie pojęć komunikacja, kultura, interkulturowość
Omówienie pojęć relatywizm kulturowy i etnocentryzm. Zwrócenie uwagi na problem ksenofobii jako przyczyny niechęci przed poznaniem innych kultur. Wyjaśnienie istoty grupy własnej i grupy obcej
Stereotypy, uprzedzenia, postrzeganie siebie i innych przez pryzmat kultury własnej i obcej na podstawie W. Lippmanna, J. Dąbrowskiej, U. Quasthoff i in.
Sposoby, możliwości i problemy związane z komunikowaniem niewerbalnym, wpływ elementów parawerbalnych na efekt komunikacji
Ukazanie najistotniejszych cech różniących poszczególne kultury, jak np. wysoki i niski kontekst, hierarchizacja, poczucie czasu, działanie w grupie, negowanie wypowiedzi
Przedstawienie problematyki dotyczącej szoku kulturowego na przykładach a także w formie graficznej wg J. Boltena, C. Obero, K. DuBois.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:
Zna i rozumie treść, formę i funkcję terminologii związanej z komunikacją interkulturową i jej cywilizacyjnymi, kulturowymi i historycznymi kontekstami
Uzasadnia sensowność działań relatywizujących komparatywne postrzeganie obcych kultur
Zna mechanizmy powodujące powstawanie stereotypów, umie odnaleźć się w stereotypowym postrzeganiu siebie i innych
Posiada wiedzę z zakresu komunikowania niewerbalnego i para werbalnego
Potrafi wykazać zróżnicowanie kulturowe na wielu płaszczyznach życia
Jest świadomy zjawiska szoku kulturowego i potrafi go opanować
Kryteria oceniania
5 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne wykazane podczas prezentacji referatu
4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne wykazane podczas prezentacji referatu
4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne wykazane podczas prezentacji referatu
3.5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami wykazane podczas prezentacji referatu
3.0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami wykazane podczas prezentacji referatu
2.0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne i niezaprezentowanie referatu
Literatura
Assmann, Aleida, 2008, Einführung in die Kulturwissenschaft. Grundbegriffe, Themen, Fragestellungen, Schmidt Verlag, Berlin.
Boski, Paweł, 2009, Kulturowe ramy zachowań społecznych, PWN, Warszawa.
Fleischer, Michael, 2001, Kulturtheorie. Systemtheoretische und evolutionäre Grundlagen, Athena-Verlag, Oberhausen.
Heringer, Hans-Jürgen, 2004, Interkulturelle Kommunikation. Grundlagen und Konzepte
Hiller, Gundula Gwenn, Vogler-Lipp, Stefanie, 2010,Schlüsselqualifikation Interkulturelle Kompetenz: Grundlagen, Konzepte, Methoden, VS Verlag für Sozialwissenschaften, Wiesbaden
Hofstede, Geert, Hofstede, Jan, Gert, 2007, Kultury i organizacje, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
Huntington, Samuel, 1996, Kampf der Kulturen. Die Neugestaltung der Weltpolitik im 21. Jahrhundert, München, Wien.
Knapp-Potthoff, Annelie, 1997, Interkulturelle Kommunikationsfähigkeit als Lernziel, in: Knapp-Potthoff, Annelie, Liedke, Martina (Hrsg.), Aspekte interkultureller Kommunikationsfähigkeit, München.
Liebe, Frank, 1996, Interkulturelle Mediation – eine schwierige Vermittlung. Eine empirisch-analytische Annäherung zur Bedeutung von kulturellen Unterschieden, Berghof Report Nr. 2, Berlin.
Lüsebrink, Hans-Jürgen, 2008, Interkulturelle Kommunikation: Interaktion, Fremdwahrnehmung, Kulturtransfer. Stuttgart; Weimar: Verlag J. B. Metzler.
Thomas, Alexander; Kinast, Eva-Ulrike; Schroll-Machl, Sylvia (Hrsg.), 2003, Handbuch Interkulturelle Kommunikation und Kooperation. Bd.1 Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht.
Thomas, Alexander, 1993, Psychologie interkulturellen Lernens und Handelns, in: Thomas, Alexander (Hrsg.), Kulturvergleichende Psychologie. Eine Einführung. Göttingen.
Thomas, Alexander, 1999, Handwirksamkeit von Kulturstandards. Beispiele aus deutsch-amerikanischen und deutsch-chinesischen Interaktionen, in: Hahn, Heinz (Hrsg.), Kulturunterschiede. Interdisziplinäre Konzepte zu kollektiven Identitäten und Mentalitäten, Frankfurt am Main.
Quasthoff, Uta, 1973, Soziales Vorurteil und Kommunikation, Frankfurt am Main.
Wimmer, Andreas, 2005, Kultur als Prozess. Zur Dynamik des Aushandelns von Bedeutungen, VS Verlag für Sozialwissenschaften, Wiesbaden.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: