Seminarium licencjackie 09-SLL-12
Seminarium licencjackie (Językoznawcze):
Wyznaczenie obszarów tematu pracy dyplomowej na podstawie współczesnych tendencji badawczych. Określenie tematu pracy.
Metodologie analizy językowej. Paradygmaty i szkoły językoznawcze.
Słowotwórstwo współczesnego języka rosyjskiego. Gniazda słowotwórcze. Słowotwórstwo synchroniczne.
Stosunki paradygmatyczne w słowotwórstwie. Gniazda słowotwórcze. Paradygmat słowotwórczy. Analiza słowotwórcza wyrazów.
Słowotwórstwo i fonologia. Alternacje.
Semantyka leksykalna, pole semantyczne, struktura znaczeniowa wyrazów. Systemowość leksyki.
Wzajemne zależności pomiędzy słowotwórstwem a składnią. Abrewiacja. Skrótowce. Analityzm w morfologii.
Seminarium licencjackie (Komparatystyka Literacko-Kulturowa):
Formułowanie tematu pracy. Propozycję tematów prac licencjackich koncentrują się wokół literatury i kultury rosyjskiej od romantyzmu, poprzez twórców II poł. wieku XIX, Srebrnego wieku, aż po czasy współczesne
Tradycyjne metodologie analizy filologicznej i historyczno-literackiej (w zależności od zainteresowań uczestników seminarium)
Propozycje interpretacji tekstów literackich w następujących kontekstach (do wyboru):
- fundamentalne kategorie kultury (kategoria domu, maski, tragizm, karnawał itp.);
- kultura i duchowość rosyjska (ikona, jurodiwi, raskoł itp.);
- myśl rosyjska np. „renesans prawosławny” (M. Bierdiajew, P. Florenski), rosyjski komizm czy eurazjatyzm;
- współczesna mentalność i miejsce rosyjskiej wizji człowieka w dyskursie wielokulturowym;
- komparatystyka intersemiotyczna – czytanie dzieła literackiego w kontekście innych sztuk: muzyka, malarstwo, film (np. problem adaptacji)
Wykonanie pracy licencjackiej spełniającej wymagania sformułowane przez Wydział Neofilologii UAM
Seminarium licencjackie (Literackie):
Wyznaczenie obszarów tematu pracy dyplomowej na podstawie współczesnych tendencji badawczych. Określenie tematu pracy.
Metodologie analizy tekstu literackiego.
Literatura trzeciej fali emigracji rosyjskiej. Przedstawiciele, prądy.
Literatura przełomu XX i XXI wieku. Przedstawiciele, prądy.
Postmodernizm. Przedstawiciele, reprezentatywne utwory
Nowy typ bohatera w kontekście przemian społeczno-ustrojowych.
Literatura popularna i literatura pogranicza.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:
Seminarium licencjackie (Językoznawcze):
Sformułować problem badawczy na podstawie nabytej wiedzy oraz dobrać prawidłową metodologię badań do postawionego zadania.
Samodzielnie przeanalizować zebrany materiał badawczy z wykorzystaniem literatury przedmiotu i metod badawczych.
Właściwie formułować, weryfikować i argumentować wnioski z przeprowadzonej analizy.
Swobodnie posługiwać się literaturą przedmiotu w zakresie badanego obszaru językowego
Napisać pracę dyplomową spełniającą wszystkie wymogi stawiane pracom licencjackim.
Samodzielnie wyszukiwać literaturę przedmiotu, korzystając z tradycyjnych źródeł informacji i najnowszych technik informatycznych, zachowując przy tym prawa autorskie (własności intelektualnej).
Seminarium licencjackie (Komparatystyka Literacko-Kulturowa):
rozpoznać i sformułować problem badawczy na podstawie uzyskanej wiedzy i w oparciu o standardowe techniki badań literaturoznawczych
prowadzić samodzielną analizę tekstu literackiego z wykorzystaniem literatury przedmiotu
i poznanych metod badawczych
właściwie formułować i merytorycznie argumentować wnioski z przeprowadzonej analizy
prawidłowo interpretować podstawowe zjawiska historyczno-literackie w oparciu o zdobytą wiedzę
przygotować prace licencjacką w języku rosyjskim (polskim, jeśli wymaga tego zakres pracy) spełniającą wymagania określone przez Wydział Neofilologii UAM
Seminarium licencjackie (Literackie):
Sformułować problem badawczy na podstawie nabytej wiedzy oraz dobrać prawidłową metodologię badań do postawionego zadania.
Samodzielnie przeanalizować zebrany materiał badawczy z wykorzystaniem literatury przedmiotu i metod badawczych.
Właściwie formułować, weryfikować i argumentować wnioski z przeprowadzonej analizy.
Swobodnie posługiwać się literaturą przedmiotu w zakresie badanego obszaru językowego
Napisać pracę dyplomową spełniającą wszystkie wymogi stawiane pracom licencjackim.
Samodzielnie wyszukiwać literaturę przedmiotu, korzystając z tradycyjnych źródeł informacji i najnowszych technik informatycznych, zachowując przy tym prawa autorskie (własności intelektualnej).
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania:
- obecność na zajęciach;
- aktywność udział w trakcie zajęć (np. udział w dyskusji);
- przygotowanie propozycji projektu pracy dyplomowej;
- ocena prezentacji opracowanej/-ych części pracy;
- wartość merytoryczna prezentacji oraz sposób jej przedstawienia;
- stymulacja do dalszych poszukiwań i przemyśleń
- umiejętność zaprezentowania wiedzy nabytej w ramach przedmiotu.
Metody oceniania:
• Metody kształtujące:
monitorowanie i ewentualna korekta realizacji zadań wykonywanych przez studentów (redagowanie tekstu pracy, opracowywanie rozdziałów, analiza materiału źródłowego, itd.)
• Metody podsumowujące:
Ocena końcowa polegająca na merytorycznej wartości przygotowanej pracy oraz zaangażowaniu studentów w ich opracowywanie.
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:
bardzo dobry (bdb; 5,0): terminowe wywiązanie się z obowiązku napisania pracy licencjackiej spełniającej wymagania określone przez Wydział Neofilologii UAM, znacznie poszerzającej zakres wiedzy i zachęcającej do dalszych badań oraz znakomita wiedza i umiejętności w zakresie analizy materiału badawczego
dobry plus (+db; 4,5): terminowe wywiązanie się z obowiązku napisania pracy licencjackiej spełniającej wymagania określone przez Wydział Neofilologii UAM, poszerzającej zakres dotychczasowych badań oraz bardzo dobra wiedza i umiejętności w zakresie analizy materiału badawczego
dobry (db; 4,0): terminowe wywiązanie się z obowiązku napisania pracy licencjackiej spełniającej wymagania określone przez Wydział Neofilologii UAM oraz dobra wiedza i umiejętności w zakresie analizy materiału badawczego
dostateczny plus (+dst; 3,5): terminowe wywiązanie się z obowiązku napisania pracy licencjackiej spełniającej wymagania określone przez Wydział Neofilologii UAM, ale ze znacznymi niedociągnięciami, oraz wystarczająca wiedza i umiejętności w zakresie analizy materiału badawczego
dostateczny (dst; 3,0): terminowe wywiązanie się z obowiązku napisania pracy licencjackiej spełniającej wymagania określone przez Wydział Neofilologii UAM, ale z licznymi błędami, oraz wystarczająca wiedza i umiejętności w zakresie analizy materiału badawczego
niedostateczny (ndst; 2,0): niewywiązanie się w terminie z obowiązku napisania pracy licencjackiej spełniającej wymagania określone przez Wydział Neofilologii UAM, niewystarczająca wiedza i umiejętności w zakresie analizy materiału badawczego
Literatura
Seminarium licencjackie (Językoznawcze):
1. Ю.Д. Апресян, Лексическая семантика, Москва 1995.
2. О.С. Ахманова, М.Л. Грушко, И.М. Долгополова и др., Основы компонентного анализа, Москва 1969.
3. Русская грамматика, ред. Н. Ю. Шведова, т.1-2, Москва 1980.
4. Грамматика современного русского литературного языка, под ред. Н. Ю. Шведовой, Москва 1970.
5. В.В. Виноградов, Русский язык (грамматическое учение о слове), Москва 1972.
6. Русский язык конца XX столетия (1985-1995), под ред. Е.А. Земской, Москва 1996.
7. Современный русский язык, под ред. В.А. Белошапковой, Москва 1981.
8. В.В. Лопатин, Русская словообразовательная семантика, Москва 1977.
9. Русский язык и советское общество. Словообразование современного русского литературного языка, под ред. М.В. Панова, Москва 1968.
10. Методы изучения лексики, под ред. А.Е. Супруна, Минск 1975.
11. Е.А. Земская, Словообразование//Совремный русский язык, Москва 1981.
12. Е.А. Земская, Современный русский язык. Словообразование, Москва 1973.
13. Е.А. Земская, Язык как деятельность. Морфема, Слово. Речь, Москва 2004.
14. Е.А. Земская, Словообразование, Москва 1973.
15. Л.П. Крысин, О лексике русского языка наших дней, В: Русский язык в школе и дома, 2002, №1.
16. И.А. Ширшов, Множественность словообразовательной мотивации в современном русском языке, Ростов н/Дону 1981.
Pozostałe pozycje uzależnione od wyboru konkretnego tematu.
Seminarium licencjackie (Komparatystyka Literacko-Kulturowa):
Odpowiednio do ustalonego tematu pracy licencjackiej
Seminarium licencjackie (Literackie):
Mitosek Z., Teorie badań literackich. Przegląd historyczny, Warszawa 183.
Emigracja i tamizat, pod red. L. Suchanka, Kraków 1993
Скоропанова И., Русская постмодернистская литература, Москва 2001
Skotnicka-Maj A., Model prozy „innej” w literaturze rosyjskiej p roku 1985 Wrocław 2001
Wołodźko-Butkiewicz A., Od pieriestrojki do laboratoriów netliteratury. Przemiany we współczesnej prozie rosyjskiej, Warszawa 2004
Sałajczykowa J., Dziesięciolecie przemian. Proza rosyjska lat 1985–1995, Gdańsk 1998.
Pozostałe pozycje uzależnione od wyboru konkretnego tematu.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: