Seminarium dyplomowe 09-SD-ROS-ZL-22
SEMINARIUM DYPLOMOWE (literaturoznawcze):
Formułowanie tematu pracy. Propozycję tematów prac licencjackich koncentrują się wokół literatury, kultury i myśli rosyjskiej
Podstawowe informacje nt. metodologii analizy filologicznej i historyczno-literackiej
Pogłębienie wiadomości w zakresie podstawowych kategorii kulturowych (np. mit, tragizm, piękno, karnawalizacja) oraz zjawisk decydujących o specyfice kultury i literatury rosyjskiej (np. antyzachowanie, rosyjski personalizm, idea eurazjatycka),
Wykonanie pracy licencjackiej spełniającej wymagania sformułowane przez Wydział Neofilologii UAM
SEMINARIUM DYPLOMOWE (językoznawcze):
Wyznaczenie obszarów tematu pracy dyplomowej na podstawie współczesnych tendencji badawczych. Określenie tematu pracy.
Metodologie analizy językowej. Paradygmaty i szkoły językoznawcze.
Leksykologia i morfologia współczesnego języka rosyjskiego.
Słowotwórstwo współczesnego języka rosyjskiego. Analiza słowotwórcza wyrazów.
Słowotwórstwo i fonologia. Alternacje.
Semantyka leksykalna, pole semantyczne, struktura znaczeniowa wyrazów. Systemowość leksyki.
Składnia współczesnego języka rosyjskiego. Związki wyrazowe. Analityzm w morfologii i składni.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
SEMINARIUM DYPLOMOWE (literaturoznawcze):
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:
rozpoznać i sformułować problem badawczy na podstawie uzyskanej wiedzy i w oparciu o metodologię badań literaturoznawczych
samodzielnie analizować i interpretować tekst literacki z wykorzystaniem literatury przedmiotu
i poznanych metod badawczych
właściwie formułować i merytorycznie argumentować wnioski z przeprowadzonej analizy
przeprowadzić selektywną kwerendę bibliograficzną, korzystać z uzyskanej wiedzy przedmiotowej, przedstawić i ocenić stanowiska badaczy i twórczo wykorzystać je do sformułowania własnych tez
prawidłowo interpretować podstawowe zjawiska historyczno-literackie w oparciu o zdobytą wiedzę
przygotować prace licencjacką w języku rosyjskim (polskim, jeśli wymaga tego zakres pracy) spełniającą wymagania określone przez Wydział Neofilologii UAM
odnieść się i uwzględnić uwagi formułowane przez promotora i (ewentualnie) innych uczestników seminarium
SEMINARIUM DYPLOMOWE (językoznawcze):
Po zakończeniu przedmiotu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:
Sformułować problem badawczy na podstawie nabytej wiedzy oraz dobrać prawidłową metodologię badań do postawionego zadania.
Samodzielnie przeanalizować zebrany materiał badawczy z wykorzystaniem literatury przedmiotu i metod badawczych.
Właściwie formułować, weryfikować i argumentować wnioski z przeprowadzonej analizy.
Swobodnie posługiwać się literaturą przedmiotu w zakresie badanego obszaru językowego
Napisać pracę dyplomową spełniającą wszystkie wymogi stawiane pracom licencjackim.
Samodzielnie wyszukiwać literaturę przedmiotu, korzystając z tradycyjnych źródeł informacji i najnowszych technik informatycznych, zachowując przy tym prawa autorskie (własności intelektualnej).
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania:
- obecność na zajęciach;
- aktywność udział w trakcie zajęć (np. udział w dyskusji);
- przygotowanie propozycji projektu pracy dyplomowej;
- ocena prezentacji opracowanej/-ych części pracy;
- wartość merytoryczna prezentacji oraz sposób jej przedstawienia;
- stymulacja do dalszych poszukiwań i przemyśleń
- umiejętność zaprezentowania wiedzy nabytej w ramach przedmiotu.
Metody oceniania:
• Metody kształtujące:
monitorowanie i ewentualna korekta realizacji zadań wykonywanych przez studentów (redagowanie tekstu pracy, opracowywanie rozdziałów, analiza materiału źródłowego, itd.)
• Metody podsumowujące:
Ocena końcowa polegająca na merytorycznej wartości przygotowanej pracy oraz zaangażowaniu studentów w ich opracowywanie.
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:
bardzo dobry (bdb; 5,0): terminowe wywiązanie się z obowiązku napisania pracy licencjackiej spełniającej wymagania określone przez Wydział Neofilologii UAM, znacznie poszerzającej zakres wiedzy i zachęcającej do dalszych badań oraz znakomita wiedza i umiejętności w zakresie analizy materiału badawczego
dobry plus (+db; 4,5): terminowe wywiązanie się z obowiązku napisania pracy licencjackiej spełniającej wymagania określone przez Wydział Neofilologii UAM, poszerzającej zakres dotychczasowych badań oraz bardzo dobra wiedza i umiejętności w zakresie analizy materiału badawczego
dobry (db; 4,0): terminowe wywiązanie się z obowiązku napisania pracy licencjackiej spełniającej wymagania określone przez Wydział Neofilologii UAM oraz dobra wiedza i umiejętności w zakresie analizy materiału badawczego
dostateczny plus (+dst; 3,5): terminowe wywiązanie się z obowiązku napisania pracy licencjackiej spełniającej wymagania określone przez Wydział Neofilologii UAM, ale ze znacznymi niedociągnięciami, oraz wystarczająca wiedza i umiejętności w zakresie analizy materiału badawczego
dostateczny (dst; 3,0): terminowe wywiązanie się z obowiązku napisania pracy licencjackiej spełniającej wymagania określone przez Wydział Neofilologii UAM, ale z licznymi błędami, oraz wystarczająca wiedza i umiejętności w zakresie analizy materiału badawczego
niedostateczny (ndst; 2,0): niewywiązanie się w terminie z obowiązku napisania pracy licencjackiej spełniającej wymagania określone przez Wydział Neofilologii UAM, niewystarczająca wiedza i umiejętności w zakresie analizy materiału badawczego
Literatura
SEMINARIUM DYPLOMOWE (literaturoznawcze):
Odpowiednio do ustalonego tematu pracy licencjackiej
SEMINARIUM DYPLOMOWE (językoznawcze):
1. Ю.Д. Апресян, Лексическая семантика, Москва 1995.
2. О.С. Ахманова, М.Л. Грушко, И.М. Долгополова и др., Основы компонентного анализа, Москва 1969.
3. Русская грамматика, ред. Н. Ю. Шведова, т.1-2, Москва 1980.
4. Грамматика современного русского литературного языка, под ред. Н. Ю. Шведовой, Москва 1970.
5. В.В. Виноградов, Русский язык (грамматическое учение о слове), Москва 1972.
6. Русский язык конца XX столетия (1985-1995), под ред. Е.А. Земской, Москва 1996.
7. Современный русский язык, под ред. В.А. Белошапковой, Москва 1981.
8. В.В. Лопатин, Русская словообразовательная семантика, Москва 1977.
9. Русский язык и советское общество. Словообразование современного русского литературного языка, под ред. М.В. Панова, Москва 1968.
10. Методы изучения лексики, под ред. А.Е. Супруна, Минск 1975.
11. Е.А. Земская, Современный русский язык. Словообразование, Москва 1973.
12. Е.А. Земская, Язык как деятельность. Морфема, Слово. Речь, Москва 2004.
13. Л.П. Крысин, О лексике русского языка наших дней, В: Русский язык в школе и дома, 2002, №1.
Pozostałe pozycje uzależnione od wyboru konkretnego tematu.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: