Przedmiot specjalizacji magisterskiej 09-PSM-ZU-44
Poezja „srebrnego wieku”
Religijne konteksty poezji „nowochłopskiej”.
Poezja wojenna.
Poezja lat 60-tych XX wieku.
Pieśń autorska.
Współczesna poezja rockowa.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:
zna biografię i twórczość wybranego pisarza/wybranych pisarzy i charakteryzuje w tym kontekście daną epokę literacką
rozumie i prawidłowo stosuje terminy z zakresu literaturoznawstwa
rozumie i wyjaśnia istotę oraz mechanizmy funkcjonowania poszczególnych epok literackich
zna i stosuje w wypowiedzi pisemnej metody analizy interpretacji dzieła literackiego
wybiera właściwe metody interpretacyjne
prawidłowo interpretuje teksty literackie wybranych pisarzy
identyfikuje treści ideowe oraz charakterystyczne cechy poetyki utworów literackich w szerokim kontekście kulturowym
korzysta ze źródeł bibliograficznych w języku polskim, rosyjskim oraz innym języku obcym
potrafi w formie pisemnej wykazać się umiejętnościami z zakresu analizy działa literackiego
stosuje zdobytą wiedzę w kształtowaniu i wzbogacaniu własnych wypowiedzi ustnych i w przygotowaniu pracy magisterskiej
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania:
- obecność oraz aktywny udział w zajęciach;
- znajomość zalecanej literatury przedmiotu;
- systematyczne przygotowanie do zajęć;
Obowiązująca skala ocen:
5 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
3.5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami
3.0 – wystarczająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami
2.0 – niewystarczająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
Literatura
1. B. Mucha, Historia literatury rosyjskiej od początków do czasów najnowszych, Wrocław 2002;
2. Dać świadectwo prawdzie. Portrety współczesnych pisarzy rosyjskich, pod red. L. Suchanka, Kraków 1996;
3. Emigracja i tamizdat, pod red. L. Suchanka, Kraków 1993.
4. S. Pollak, Srebrny wiek i później : szkice o literaturze rosyjskiej, Warszawa 1971.
5. G. Przebinda, J. Smaga, Kto jest kim w Rosji po 1917 roku, Kraków 2000;
6. Historia literatury rosyjskiej 1917-1991, pod red. G. Porębina, S. Poręba, Katowice 1994;
7. Historia literatury rosyjskiej XX w., pod red. A. Drawicza, W-wa 1997;
8. Kasack W., Leksykon literatury rosyjskiej XX wieku, przeł. B. Kodzis, Wrocław 1996.
9. Sylwetki współczesnych pisarzy rosyjskich, pod red. P. Fasta i L. Rożek, Katowice 1994
10. T. Klimowicz, Obywatele Arkadii, Wrocław 1993;
11. T. Klimowicz, Przewodnik po współczesnej literaturze rosyjskiej i jej okolicach (1917–1996), Wrocław 1996;;
12. Русские писатели ХХ века. Биографический словарь, pod red. П.А. Николаева, Москва 2000.
Kanon lektur
Liryka (do wyboru 4 wiersze/poematy z 10 zaproponowanych przez prowadzącego): A. Achmatowa, O. Mandelsztam, W. Chlebnikow, L. Gumilow, M. Cwietajewa, Z. Gippius, A. Bieły, A. Błok, W. Majakowski, B. Pasternak, S. Jesienin, N. Klujew, K. Simonow, S. Gudzenko, A. Tarkowski, J. Jewtuszenko, A. Wozniesienki, B. Okudżawa, W. Wysocki, A. Galicz, W. Coj, J. Szewczuk, S. Sznurow)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: