Praktyczna nauka języka niemieckiego 09-PNJN-ZL-66
Prezentacja na dowolnie wybrany temat skupiony wokół zagadnienia: osiągnięcia ludzkości
Zapominanie – jego wady i zalety
Podrabianie produktów, prawo patentowe
Bionika jako nauka łącząca dokonania biologii i techniki
Odkrycia, rodzaje odkryć, wartość odkryć
Miejsca warte poznania, opisywanie i przedstawianie miejsc
Muzyka i jej wpływ na człowieka
Recenzje
Roczna przerwa w pracy jako czas odzyskiwania sił twórczych
Partykuły i ich funkcje w zdaniu
Formy bezosobowe w różnych kontekstach.
Subiektywne użycie czasownika modalnego – przypuszczenia
Czasowniki rozdzielnie i nierozdzielnie złożone
Strona bierna
Rodzajniki i ich pochodne
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:
zna słownictwo i gramatykę języka niemieckiego na poziomie B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
potrafi w języku niemieckim zrozumieć dłuższe wypowiedzi ustne pod warunkiem, że temat jest mu w miarę znany i prezentowane one są w standardowej odmianie języka.
czyta ze zrozumieniem artykuły i reportaże dotyczące problemów współczesnego świata jak i współczesną prozę literacką.
potrafi porozumiewać się w języku niemieckim prowadząc dość swobodne rozmowy z rodzimymi użytkownikami języka;
potrafi pisać zrozumiałe teksty na dowolne tematy związane ze swoimi zainteresowaniami przekazując informacje lub rozważając argumenty za i przeciw
umie samodzielnie zdobywać wiedzę językową i o świecie wykorzystując słowniki, leksykony oraz multimedialne źródła informacji
potrafi pracować w parach czy w grupie przyjmując różne role i wykazując się otwartością i tolerancją wobec innych osób i kultur
wykazuje otwartość na nowe idee i gotowość do zmiany opinii w świetle dostępnych danych lub argumentów
ma świadomość wartości dziedzictwa kulturowego polskiego i niemieckiego obszaru językowego
Kryteria oceniania
Na każde zajęcia studenci przygotowują wypowiedź ustną monologową lub dialogową. Poza tym studenci ćwiczą materiał przerabiany na zajęciach w domu w formie ćwiczeń ustnych i pisemnych wg. podręcznika oraz zeszytu ćwiczeń.
odnoszącą się do wylosowanego tematu.
przygotowanie 1 ustnej prezentacji o długości 6-8 min.
pozytywne zaliczenie 4 testów gramatyczno- leksykalnych
pozytywne zdanie egzaminu pisemnego i ustnego. Część pisemna obejmuje test leksykalno-gramatyczny, test na czytanie ze zrozumieniem oraz test na słuchanie ze zrozumieniem. Część ustna obejmuje odegranie scenki wg wylosowanych ram sytuacyjnych oraz wypowiedź monologową
ocena przygotowanych zadań domowych takich jak odegranie scenek
2 testy na sprawdzenie umiejętności słuchania oraz pozytywne rozwiązanie testu na rozumienie tekstu słuchanego w ramach egzaminu końcowego
kontrola zrozumienia czytanego tekstu z użyciem ćwiczeń testujących czytanie do przerabianych tekstów
1 test na sprawdzenie umiejętności czytania w ramach egzaminu
W zakresie oceniania wypowiedzi ustnych kierujemy się kategoriami: poprawność fonetyczna, komunikatywność, bogactwo językowe, długość i tempo wypowiedzi, kompetencja społeczna i personalna, natomiast w zakresie poprawności gramatycznej obowiązuje następująca zasada: w czasie wypowiedzi student może popełnić 5-10 błędów w zakresie zagadnień gramatycznych skupionych na liście wypracowanej przez nauczycieli II roku PNJN. Przekroczenie powyższej liczby jest równoważne z oceną negatywną. Skala ocen wypowiedzi ustnych kształtuje się następująco:
5 – znakomita wiedza językowa, umiejętności językowe i kompetencje personalne i społeczne
4.5 – bardzo dobra wiedza językowa, umiejętności językowe i kompetencje personalne i społeczne
4.0 – dobra wiedza językowa, umiejętności językowe i kompetencje personalne i społeczne
3.5 – zadawalająca wiedza językowa, umiejętności językowe i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami
3.0 – zadawalająca wiedza językowa, umiejętności językowe i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami
2.0 – niezadawalająca wiedza językowa, umiejętności językowe i kompetencje personalne i społeczne
W zakresie oceniania prac pisemnych tekstowych brane są pod uwagę następujące kryteria:
treść i budowa pracy – maksymalnie 4 punkty,
bogactwo językowe i styl – maksymalnie 8 punktów,
poprawność gramatyczna i ortograficzna – maksymalnie 8 punktów. W sumie maksymalna liczba punktów 20.
Skala ocen za pracę pisemną kształtuje się następująco:
18,5 – 20 pkt bardzo dobry
16,5 – 18 pkt dobry+
14,5 – 16 pkt dobry
12,5 – 14 pkt dst+
10 – 12 pkt dst
0 – 9,5 pkt ndst
Skala ocen za testy leksykalno-gramatyczne kształtuje się następująco:
100-92% bardzo dobry
91-86% dobry+
85-77% dobry
76-68% dostateczny+
67-61% dostateczny
60% dostateczny-
59-0% niedostateczny
Literatura
- Dallapiazza R.-M; Evans, S.; Fischer,R.; Kilimann, A.;Schümann, A.; Winkler, M. (2009) Ziel B2/2
- Schmitt, R. (1999). Weg mit den typischen Fehlern! Teil I und II. Verlag für Deutsch.
- Földelak, H. (2001). Sag’s besser! Ein Arbeitsbuch für Fortgeschrittene. Teil I: Grammatik und Teil II: Ausdruckserweiterung. Ismaning: Hueber.
- Helbig, G; Buscha, J. (2000) Übungsgrammatik Deutsch
- Buscha, A.; Friedrich, K. (1996) Deutsches Übungsbuch
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: