Praktyczna nauka języka niemieckiego 09-PNJN-ZL-56
Drobne wykroczenia prawne
Futurystyczny projekt turystyczny
Dopasowywanie
Zasadność pomocy najuboższym
Udzielanie porad
Szkoła, studia, praca, kwalifikacje, stanowiska
Tryb przypuszczający i rozkazujący – budowa i funkcje
Gerundium jako alternatywa czasu teraźniejszego
Szyk wyrazów w zdaniu
Deklinacja przymiotnika
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:
zna dosyć dobrze słownictwo i gramatykę języka niemieckiego na poziomie B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
potrafi w języku niemieckim zrozumieć dosyć dobrze dłuższe wypowiedzi ustne pod warunkiem, że temat jest mu w miarę znany i prezentowane one są w standardowej odmianie języka.
czyta z prawie całkowitym zrozumieniem artykuły i reportaże dotyczące problemów współczesnego świata jak i współczesną prozę literacką
potrafi prawie bezbłędnie porozumiewać się w języku niemieckim prowadząc dość swobodne rozmowy z rodzimymi użytkownikami języka;
potrafi prawie bezbłędnie pisać zrozumiałe teksty na dowolne tematy związane ze swoimi zainteresowaniami przekazując informacje lub rozważając argumenty za i przeciw
umie niekiedy z niewielką pomocą nauczyciela zdobywać wiedzę językową i o świecie wykorzystując słowniki, leksykony oraz multimedialne źródła informacji
potrafi pracować w parach czy w grupie przyjmując różne role i wykazując się otwartością i tolerancją wobec innych osób i kultur
wykazuje otwartość na nowe idee i gotowość do zmiany opinii w świetle dostępnych danych lub argumentów
ma świadomość wartości dziedzictwa kulturowego polskiego i niemieckiego obszaru językowego
Kryteria oceniania
Na każde zajęcia studenci przygotowują wypowiedź ustną monologową lub dialogową, która jest oceniana przez nauczyciela pod kątem treści, poprawności strukturalnej, wymowy, bogactwa leksykalnego. Poza tym studenci ćwiczą materiał przerabiany na zajęciach w domu w formie ćwiczeń ustnych i pisemnych wg. podręcznika oraz zeszytu ćwiczeń.
pozytywne zaliczenie 2 testów gramatyczno- leksykalnych
ocena przygotowanych zadań domowych takich jak np.odegranie scenek
1 test na sprawdzenie umiejętności słuchania
W zakresie oceniania wypowiedzi ustnych kierujemy się kategoriami: poprawność fonetyczna, komunikatywność, bogactwo językowe, długość i tempo wypowiedzi, kompetencja społeczna i personalna, natomiast w zakresie poprawności gramatycznej obowiązuje następująca zasada: w czasie wypowiedzi student może popełnić 5-10 błędów w zakresie zagadnień gramatycznych skupionych na liście wypracowanej przez nauczycieli II roku PNJN. Przekroczenie powyższej liczby jest równoważne z oceną negatywną.
Skala ocen za wypowiedź ustną kształtuje się następująco:
5 – znakomita wiedza językowa, umiejętności językowe i kompetencje personalne i społeczne
4.5 – bardzo dobra wiedza językowa, umiejętności językowe i kompetencje personalne i społeczne
4.0 – dobra wiedza językowa, umiejętności językowe i kompetencje personalne i społeczne
3.5 – zadawalająca wiedza językowa, umiejętności językowe i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami
3.0 – zadawalająca wiedza językowa, umiejętności językowe i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami
2.0 – niezadawalająca wiedza językowa, umiejętności językowe i kompetencje personalne i społeczne
W zakresie oceniania prac pisemnych tekstowych brane są pod uwagę następujące kryteria:
treść i budowa pracy – maksymalnie 4 punkty,
bogactwo językowe i styl – maksymalnie 8 punktów,
poprawność gramatyczna i ortograficzna – maksymalnie 8 punktów.
W sumie maksymalna liczba punktów wynosi 20. Skala ocen za pracę pisemną kształtuje się następująco:
18,5 – 20 pkt bardzo dobry
16,5 – 18 pkt dobry+
14,5 – 16 pkt dobry
12,5 – 14 pkt dst+
10 – 12 pkt dst
0 – 9,5 pkt ndst
Skala ocen za testy leksykalno-gramatyczne kształtuje się następująco:
100-92% bardzo dobry
91-86% dobry+
85-77% dobry
76-68% dostateczny+
67-61% dostateczny
60% dostateczny-
59-0% niedostateczny
Literatura
- Dallapiazza R.-M; Evans, S.; Fischer,R.; Kilimann, A.;Schümann, A.; Winkler, M. (2009) Ziel B2/2 Lehrbuch und Arbeitsbuch
- Schmitt, R. (1999). Weg mit den typischen Fehlern! Teil I und II. Verlag für Deutsch.
- Földelak, H. (2001). Sag’s besser! Ein Arbeitsbuch für Fortgeschrittene. Teil I: Grammatik und Teil II: Ausdruckserweiterung. Ismaning: Hueber.
- Helbig, G; Buscha, J. (2000) Übungsgrammatik Deutsch
- Buscha, A.; Friedrich, K. (1996) Deutsches Übungsbuch
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: