Praktyczna nauka języka chińskiego - konwersacje 09-PNJChK-M-34
Zakres tematyczny poszczególnych bloków modułowych:
Młodzi ludzie i ich związki z rodziną, przyjaciółmi – tworzenie współczesnej kultury młodzieżowej.
Rozszerzone słownictwo i wyrażenia związane z biznesem i handlem w Chinach: prawo patentowe, umowy z kontrahentami, reklama, prawo związane z odszkodowaniem.
Nowe technologie i ich wpływ na pracę i naukę we współczesnym świecie.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu student:
bardzo sprawnie porozumiewać się w języku chińskim na różne tematy filozoficzne, osobiste, biznesowe, społeczne i kulturowe.
w wysokim stopniu rozumieć, analizować, krytycznie oceniać, syntezować treści przeczytane w tekstach źródłowych bądź obejrzane w mediach.
używać nowo poznanego słownictwa i wyrażeń z zachowaniem wszelkich zasad językowej poprawności.
sprawnie oraz w sposób poprawny identyfikować i rozumieć konteksty historyczne, społeczne i kulturowe wypowiedzi.
poprawnie stosować strategie komunikacyjne, dostosowywać wypowiedź, reakcję do kontekstu i sytuacji społecznej.
bardzo dobrze formułować i wyrażać własne poglądy oraz spostrzeżenia w dyskusji oraz samodzielnej prezentacji.
Kryteria oceniania
Metody oceniania:
ocena aktywności w trakcie zajęć.
ocena poprawności wypowiedzi i stopnia komunikatywności.
zaliczenie ustne
Kryteria oceniania:
aktywność w trakcie zajęć (udział w dyskusji i w pracy zespołowej);
sprawność rozumienia i analizowania tekstów źródłowych;
umiejętność stworzenia pełnej, logicznej prezentacji;
ocena wypowiedzi studenta oraz odpowiedzi na pytania podczas egzaminu ustnego.
Skala ocen:
5,0 – Opanowanie rozszerzonego słownictwa z zakresu chińskiego życia społecznego, kultury i ekonomii. Wysoki stopień komunikatywności, umiejętność odpowiedniej reakcji w danym kontekście/sytuacji. Wysoko rozwinięta umiejętność rozpoznawania i definiowania kontekstu kulturowego oraz zdolność do analizy i syntezy informacji zawartych w tekście źródłowym.
4,5 – jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami w zakresie opanowania nowego słownictwa oraz tłumaczenia i analizy artykułów/opowiadań czytanych w domu bądź na zajęciach.
4,0 – możliwy szerszy zakres niedociągnięć: dotyczących znajomości i umiejętności użycia nowo poznanych słów, idiomów i wyrażeń, dobierania odpowiedniej strategii komunikacyjnej, znajomości kontekstu kulturowego.
3,5 – zadowalająca znajomość nowego słownictwa, zadowalająca umiejętność wyrażania swoich poglądów w dyskusji oraz doboru odpowiedniej strategii komunikacyjnej do danej sytuacji i kontekstu społecznego.
3,0 - zadowalająca znajomość nowego słownictwa, zadowalająca umiejętność wyrażania swoich poglądów w dyskusji oraz doboru odpowiedniej strategii komunikacyjnej do danej sytuacji i kontekstu społecznego. Szersze niedociągnięcia w zakresie rozumienia i analizy tekstów źródłowych oraz komunikatywności.
2,0 - niezadowalająca znajomość omawianego na zajęciach zakresu słownictwa, niezadowalająca umiejętność tworzenia wypowiedzi ustnej, niezadowalająca umiejętność odnalezienia się w różnych sytuacjach komunikacyjnych.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
a. Chengyu zidian [《成语字典》]. 2002. Shangye Yinshuguan [商务印书馆].
b. Huang, Weizhi (red.). 2002. Shangwu Hanyu [《商务汉语》]. Pekin: Shangwu Chubanshe [商务出版社].
c. Liu, Chaoying (red.). 2011. Sucheng qianghua jiaocheng [《速成强化教程 高等》]. Pekin: Beijing She HSK Shuxi [北语社HSK书系], Beijing Yuyan Chubanshe [北京语言出版社].
d. Ma, Jianfei (red.). 1999. Hanyu kouyu sucheng [《汉语口语速成》]. Gaoji pian [高级篇]. Pekin: Beijing Yuyan Chubanshe [北京语言出版社].
e. Shen, Wenyu (red.). 2006. Xiang shijie shuoming Zhongguo [《向世界说明中国》]. Pekin: Xin Shijie Chubanshe [新世界出版].
f. Wen, Duazheng (red.). 2005. Xinhua yanyu cidian [《新华谚语词典》]. Pekin: Shangye Yinshuguan (商务印书馆).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: