Praktyczna nauka języka angielskiego 09-PNJAA-16
Wymowa
Samogłoski języka angielskiego – aspekty fonemiczne i allofoniczne.
Spółgłoski 'nga' i 'th'
Konsolidacja aspektów segmentalnych wymowy.
Gramatyka
Omówienie teorii podstawowych zagadnień, pojęć i terminów z gramatyki języka angielskiego: czasy, aspekt czasowy, zaimek, przyimek, przedimek, liczebnik, określnik; zagadnienia dodatkowe: strona bierna, gerundium; konstrukcje bezokolicznikowe i imiesłowowe;
Intensywne ćwiczenia gramatyczno-leksykalne, rozwijające i sprawdzające umiejętność stosowania struktur językowych i zasad poprawnej gramatyki języka angielskiego: parafraza, test luk, rozumienie tekstu pisanego, słowotwórstwo, test gramatyczny wielokrotnego wyboru i odnajdywanie błędów.
General English
Słownictwo związane z blokami tematycznymi: Rodzina i osobowość; czasownik posiłkowy "have", Praca i sukces; spójniki, Nauka języków obcych; zaimki, Wspomnienia z dzieciństwa; czasy oraz formy wyrażające przeszłość, Czasowniki modalne oraz określenia wyrażające przypuszczenie, Książki i filmy
Ćwiczenia rozwijające spontaniczne i przygotowane wypowiedzi ustne w ramach zdefiniowanych bloków tematycznych
Czytanie i analizowanie krótkich autentycznych tekstów w ramach zdefiniowanych bloków tematycznych
Ekspozycja na różnorodne anglojęzyczne multimedialne materiały audiowizualne.
Pisanie
Czytanie, analiza i dyskusja akapitów wzorcowych w celu zidentyfikowania zasad organizacji typowego akapitu.
Ćwiczenia związane ze strukturą akapitu: idea przewodnia („controlling idea”), zdanie tematyczne / główne („topic sentence”), zdania rozwijające główne i podrzędne („major / minor supporting sentences”), zdanie podsumowujące, spójność (unity/cohesion), logika (coherence), kompletność.
Poznanie i wyćwiczenie poprzez pisanie i korektę 6 obowiązkowych typów rozwinięcia akapitu: przez listę / egzemplifikację, przez porównanie i różnice, przez klasyfikację, przez porządek przyczynowo-skutkowy (cause/effect), oraz 2 dodatkowych – przez definicję i przez opis / analizę procesu.
Ćwiczenia z praktycznego użycia języka: rejestr i styl, zdania złożone (complex, compound), efektywny dobór słownictwa, połączenia logiczne i wyrażenia łączące, podstawowe zasady interpunkcji.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:
Wymowa
Umie artykułować samogłoski angielskie oraz spółgłoski 'nga' i 'th' z zachowaniem niezbędnych kontrastów fonemicznych.
Stosuje podstawowe procesy allofoniczne języka angielskiego we własnej wymowie.
Ma świadomość znaczenia społecznego niektórych wariantów wymowy angielskiej.
Potrafi pracować nad swoją wymową samodzielnie.
Gramatyka
Rozumie różnice kontekstualne i znaczeniowe między różnorodnymi strukturami gramatycznymi w języku angielskim na poziomie średnio zaawansowanym wyższym i omawia je, posługując się odpowiednim zasobem stosownej terminologii.
Rozpoznaje i poprawnie stosuje w praktyce podstawowe formy gramatyczne w języku angielskim na poziomie średnio zaawansowanym wyższym w formie ustnej i pisemnej.
Stosuje w praktyce skuteczne strategie rozwiązywania różnorodnych zadań egzaminacyjnych na poziomie średnio zaawansowanym wyższym.
Potrafi samodzielnie pracować nad poszerzaniem własnej gramatyki w aspekcie teoretycznym i praktycznym.
General English
Potrafi prawidłowo posługiwać się szerokim zasobem słownictwa z wybranych zakresów tematycznych na poziomie średnio zaawansowanym wyższym.
Potrafi formułować przejrzyste, poprawne językowo i płynne wypowiedzi ustne na tematy ogólne.
Czyta ze zrozumieniem krótkie autentyczne teksty o tematyce ogólnej.
Pisanie
Potrafi skonstruować i napisać spójny, logiczny, wyczerpujący i generalnie poprawny językowo akapit ekspozycyjny o długości do 200 słów, także w warunkach ograniczenia czasowego (1-1,5 h).
Potrafi dobrać i zastosować w pisanym tekście właściwy retoryczny model rozwinięcia akapitu ekspozycyjnego, w zależności od postawionego bądź sformułowanego przez siebie tematu.
Kryteria oceniania
Egzamin z praktycznej znajomości języka angielskiego po dwóch semestrach nauki, składający się z części pisemnej - akapit i test gramatyczno-leksykalny oraz części ustnej - rozmowa z komisją egzaminacyjną na zadany temat. Studenci odpowiadają na pytania, które zostały im wcześniej przedstawione przez prowadzących zajęcia. Egzamin ustny PNJA na I roku sprawdza następujące sprawności językowe: wymowę (dystynktywne brytyjskie lub amerykańskie cechy), poprawność gramatyczna wypowiedzi ustnej, słownictwo, logiczność i płynność wypowiedzi. Studenci musza uzyskać co najmniej 60% z każdego komponentu aby pomyślnie zdać egzamin PNJA.
Skala ocen:
• bardzo dobry (bdb; 5,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty;
• dobry plus (+db; 4,5): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty z pewnymi błędami lub nieścisłościami;
• dobry (db; 4,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych mniej istotnych aspektów;
• dostateczny plus (+dst; 3,5): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych istotnych aspektów lub z istotnymi nieścisłościami;
• dostateczny (dst; 3,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych ważnych aspektów lub z poważnymi nieścisłościami;
• niedostateczny (ndst; 2,0): brak osiągnięcia przez studenta zakładanych efektów kształcenia.
Literatura
Wymowa:
Baker, A. 2006. Sheep or ship? Cambridge: Cambridge University Press.
Baker, A. and S. Goldstein. 2007. Pronunciation Pairs. Cambridge: CUP.
Cook, A. 2000. American Accent Training (2nd ed). Barron's Educational Series.
Gilbert, J.B. 1984. Clear speech. Cambridge: Cambridge University Press.
Hewings, M. 2007. English pronunciation in use: Advanced. Cambridge University Press.
Jones, D. 2011. English pronouncing dictionary. (18th ed.) Cambridge: Cambridge University Press.
O’Connor, J.D. and J. Fletcher. 1991. Sounds English. London: Longman.
Sadow C. and E. Sather. 1998. On The Air! Listening to Radio Talk. Cambridge: CUP.
Sawala, K. et al. 2011. Say it right. (Ver. 3.0.) Poznan: SuperMemo.
Wells, J.C. 2008. Longman pronunciation dictionary. (3rd ed.) London: Pearson.
Gramatyka:
Foley, M. and D. Hall. 2012. My Grammar Lab. Advanced. Pearson Education/Longman.
Bourke, K. 2003. Test It, Fix It: English Verbs and Tenses. Intermediate. Oxford: OUP.
Carter, R, and McCarthy, M. 2006. Cambridge Grammar of English. A Comprehensive Guide. Cambridge: CUP.
Foley, M. and D. Hall. 2003. Longman Advanced Learners’ Grammar. Longman.
French, A. 2003. CAE Testbuilder. Tests that Teach. Oxford: Macmillan.
Hewings, M. 2006. Advanced Grammar in Use. Second Edition. Cambridge: CUP.
Hurford, J. 2000. Grammar. A Student’s Guide. Cambridge: CUP.
Kenny, N. and P. Sunderland. 2001. CAE Practice Tests. Longman.
Matasek, M. 1997. English Advanced Vocabulary and Structure Practice. Altravox Press.
Scheffler, P. 2004. Repetytorium gramatyczne: język angielski. Wydawnictwo LektorKlett.
Swan, M. 2005. Practical English Usage. Second Edition. Oxford: OUP.
Vince, M. 2008. Macmillan English Grammar In Context. Advanced. Macmillan.
Woolard, G. 1999. Grammar with Laughter. Thomson.
General English:
Latham-Koenig, Ch. – C. Oxenden – J. Lambert. 2015. English File Advanced 3rd Edition. Oxford: Oxford University Press (Student’s Book with DVD-ROM, Workbook, and Teacher’s Book)
Sim, D.D. and B. Laufer-Dvorkin. 1984. Vocabulary Development. Collins ELT.
Vince, M. 1994. Advanced Language Practice. Heinemann.
McCarthy, M. and F. O’Dell. 2001. English Vocabulary in Use. Upper-intermediate. Cambridge University Press.
McCarthy, M. and F. O’Dell. 2005. English Collocations in Use. Cambridge University Press.
Maurer, J. 2000. Focus on Grammar. Advanced. Pearsons ESL
Pisanie:
Oshima, A. and A. Hogue Writing Academic English
Zemach D.E., Islam C. 2006. Writing in paragraphs: From sentence to paragraph.
Morenberg, M. 1998. The Writer’s Options
Smalley, R. L. and M. K. Ruetten. 1990. Refining Composition Skills
Smalzer, W. R. 1996. Write to Be Read
Arnaudet, Martin L. 1990. Paragraph Development (+teacher’s guide)
Packer, N. Huddleston. 1997. Writing Worth Reading.
Hamp-Lyons, L. and B. Heasley. 1992. Study Writing
Imhoof, M. and H. Hudson. 1975. From Paragraph to Essay
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: