Podstawy leksykologii i leksykografii 09-PLiL-11
Leksykologia i leksykografia – ich przedmiot, metody badawcze i odniesienie praktyczne do translatoryki i nauki języków obcych
Leksykon jako zbiór wyrazów, jego zróżnicowanie funkcjonalne, stylistyczne, specjalistyczne, terytorialne, historyczne i kulturowe
Rola doboru słownictwa w różnych rodzajach komunikacji (ustnej i pisemnej, ogólnej i specjalistycznej, jedno- i dwujęzycznej)
Rodzaje słowników jedno- i wielojęzycznych, tradycyjnych i elektronicznych, ich struktura i funkcja, budowa haseł słownikowych, elektroniczne bazy danych
Praktyczna analiza jednostek leksykalnych w różnych rodzajach tekstów przy pomocy odpowiednich słowników
Modyfikacja tekstów w ich warstwie leksykalnej w zależności od rodzaju tekstu i wymogów komunikacyjnych
Weryfikacja polskich i niemieckich tekstów użytkowych i publicystycznych pod kątem poprawności leksykalnej
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
dysponuje podstawową wiedzą dotyczącą terminologii i metodologii w zakresie leksykologii i leksykografii
ma praktyczną wiedzę o rodzajach słowników jedno- i wielojęzycznych, ogólnych, tłumaczeniowych i specjalistycznych, ich budowie i użyteczności w pracy filologa
samodzielnie korzysta ze słowników ogólnych i specjalistycznych, krytycznie ocenia i dobiera wariant adekwatny do użycia w pisanym lub tłumaczonym tekście
samodzielnie poszerza swoją wiedzę i umiejętności w zakresie zmian językowych, stylów funkcjonalnych i języków specjalistycznych
sprawnie posługuje się nowymi osiągnięciami leksykograficznymi w postaci słowników multimedialnych i specjalistycznych baz danych
Kryteria oceniania
- czynny udział w zajęciach (dopuszczalne 2 nieobecności)
- systematyczna lektura zadanych fragmentów literatury fachowej
- jakość i terminowość przygotowywania zadań domowych
- 2 kolokwia zaliczeniowe
Kryteria oceny testów pisemnych:
92 – 100% bardzo dobry
85 – 91% dobry plus
76 – 84% dobry
68 – 75% dostateczny plus
60 – 67% dostateczny
0 – 59% niedostateczny
Literatura
Wybrane fragmenty z następujących pozycji:
Czochralski, J. (1990): Gramatyka niemiecka dla Polaków. Warszawa.
Czochralski, J. (1994): Gramatyka funkcjonalna języka niemieckiego. Warszawa.
Markowski, A. (2012): Wykłady z leksykologii. Warszawa.
Żmigrodzki, P. (2008): Słowo - słownik - rzeczywistość. Kraków.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: