Prawne aspekty zawodu nauczyciela 09-PAZN-11
Wykładnia terminów: odpowiedzialność prawna, system oświaty
Międzynarodowe i krajowe regulacje dotyczące praw człowieka, ucznia oraz osób z niepełnosprawnością
Prawo oświatowe. Karta Nauczyciela
Zakres pojęcia opiekun w kontekście władzy rodzicielskiej oraz opieki cywilno – prawnej.
Porządki normatywne: normy prawne a normy moralne, reguły odpowiedzialności opartej na różnych porządkach normatywnych.
Rodzaje odpowiedzialności prawnej opiekuna: cywilna, karna, porządkowa, dyscyplinarna, merytoryczna.
Specyfika odpowiedzialności cywilnej: odpowiedzialność kontraktowa a deliktowa, źródła odpowiedzialności (z tytułu nadzoru, szkody wyrządzonej przez podopiecznych, szkody na osobie powierzonej opiece), konstrukcja odpowiedzialności za cudze czyny
Specyfika odpowiedzialności karnej: cecha powszechności, rodzaje przestępstw popełnianych przez opiekunów, analiza typów kwalifikowanych, rodzaje stosowanych środków (kary i szczególne środki karne)
Specyfika odpowiedzialności porządkowej: charakterystyka pracowniczego stosunku pracy, dyrektor jako pracodawca, ochrona pracownika, zakres obowiązków pracowniczych, zasady pociągania do odpowiedzialności, rodzaje kar początkowych
Specyfika odpowiedzialności dyscyplinarnej: przesłanki pociągania do odpowiedzialności (analiza obowiązków nauczyciela w świetle prawa oświatowego), rygoryzm postępowań dyscyplinarnych, konsekwencje pociągnięcia do odpowiedzialności.
Specyfika odpowiedzialności merytorycznej: kryteria i tryb dokonywania oceny pracy nauczyciela, instytucja nadzoru pedagogicznego, kompetencje dyrektora, obowiązki nauczyciela
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student
Zna zakres odpowiedzialności prawnej osób pracujących w zawodzie nauczyciela
Zna prawo oświatowe
Zna podstawowe akty prawne regulujące problematykę praw człowieka, dziecka, ucznia oraz osób z niepełnosprawnością
Posiada umiejętność konstruktywnej analizy konkretnych sytuacji w celu zapobieżenia wypadkom na terenie szkoły oraz z udziałem osób poddanych pieczy
Literatura
Akty prawne:
Powszechna Deklaracja Praw Człowieka z dnia 10 grudnia 1948 r.
Konwencja o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności z dnia 04 listopada 1950 r.
Międzynarodowy Pakt Praw Obywatelskich i Politycznych z dnia 16 grudnia 1966 r.
Konwencja o prawach dziecka z dnia 20 listopada 1989 r.
Ustawa z dnia 06 stycznia 2000 r. o Rzeczniku Praw Dziecka
Konstytucja Rzeczpospolitej polskiej z dnia 02 kwietnia 1997 r.
Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks Cywilny
Ustawa z dnia 25 lutego 1964 r. – Kodeks rodzinny i opiekuńczy
Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny
Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy
Ustawa z dnia 07 września 1991 r. o systemie oświaty
Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela
Rozporządzenie Ministra Edukacji narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 02 listopada 2000 r. w sprawie kryteriów i trybu oceny pracy nauczyciela, trybu postepowania odwoławczego oraz składu i sposobu powoływania zespołu oceniającego.
Literatura:
Bieniek G., Ciepla H., Dmowski S. (2011), Komentarz do kodeksu cywilnego. Warszawa
Gardocki L. (2010), Prawo Karne. Warszawa
Król A., Kuzior P., Łyszczarz M. (2009), Prawo oświatowe – komentarz do ustawy o systemie oświaty. Warszawa – Bielsko – Biała
Świątkowski A.M. (2010), Kodeks pracy. Warszawa
Wąsek A. Zabłocki R. (2010), Kodeks karny. Warszawa
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: