Język rosyjski czasów najnowszych w badaniach literaturoznawczych 09-MJRCZNL-12
1. Wpowiedź literacka jako przedmiot badań filologicznych.
2. Swoistość współczesnego języka tekstu literackiego.
3. Lingwistyczne aspekty analizy dzieła literackiego.
4. Aksjologia lingwistyczna.
5. Stereotypia językowa.
6. Wybrane aspekty współczesnego dyskursu teoretycznoliterackiego.
7. Współczesne strategie badawcze tekstu literackiego.
8. Warsztat językowy współczesnych badań literaturoznawczych
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:
- zna wybrane zagadnienia z zakresu teorii tekstu literackiego;
- rozumie i prawidłowo stosuje podstawowe terminy z zakresu współczesnego literaturoznawstwa;
- rozumie i potrafi określić specyfikę języka dzieła literackiego;
- zna i rozumie lingwistyczne aspekty analizy literackiej;
- rozwija umiejętności wykorzystania dyskursu teoretycznoliterackiego w odniesieniu do zjawisk literackich;
- korzysta z naukowo-badawczych źródeł bibliograficznych w języku polskim i rosyjskim;
- potrafi w formie ustnej i pisemnej wykazać się zasadniczymi umiejętnościami z zakresu opisu zjawisk literackich, z wykorzystaniem podstawowej, współczesnej terminologii naukowo-badawczej;
- stosuje zdobytą wiedzę we własnych badaniach filologicznych.
Kryteria oceniania
Metody i kryteria oceniania
Kryteria oceniania:
- obecność aktywny udział na zajęciach;
- systematyczne przygotowanie do zajęć;
- wykonywanie ustnych i pisemnych prac domowych i kontrolnych;
- zaliczenie śródsemestralnych prac kontrolnych, sprawdzających stopień opanowania materiału z zakresu zajęć oraz poszczególne umiejętności językowe;
- zaliczenie końcowe.
Metody oceniania:
• Metody kształtujące:
bieżąca ocena i ewentualna korekta realizacji zadań wykonywanych w trakcie zajęć oraz w domu.
• Metody podsumowujące:
ostateczna, końcowa ocena wykonania zadań polega na przeprowadzeniu zaliczenia podsumowującego.
SKALA OCEN:
• bardzo dobry (bdb; 5,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty;
• dobry plus (+db; 4,5): Osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty z pewnymi błędami lub nieścisłościami;
• dobry (db; 4,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych mniej istotnych aspektów;
• dostateczny plus (+dst; 3,5): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych istotnych aspektów lub z istotnymi nieścisłościami;
• dostateczny (dst; 3,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych ważnych aspektów lub z poważnymi nieścisłościami;
• niedostateczny (ndst; 2,0): brak osiągnięcia przez studenta zakładanych efektów kształcenia.
Literatura
1. A. Burzyńska, M.P. Markowski, Teorie literatury XX wieku, Kraków 2006.
2. Z. Mitosek, Teorie badań literackich, Warszawa 2004.
3. Poetyka. Wybór materiałów, pod red. A. Kubale, E. Nawrockiej, Gdańsk 1997.
4. В. Жирмунский, Поэтика русской поэззии, СПб 2000.
5. В.Е. Хализев, Теория литературы, Москва 2000.
6. Теория литературы, под ред. Н.Д. Тамарченко, Москва 2007.
7. Энциклопедический словарь литературных терминов и понятий, под ред. А.Н. Николюкина, Москва 2003.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: