Lingwistyka tekstu i dyskursu 09-LTIDL-11
Lingwistyka tekstu jako dziedzina badań
Definicje tekstu
Tekstualność, kryteria tekstualności
Tekst jako działanie językowe
Teoria aktów mowy i pragmatyka tekstu
Znaczenie, implikatura, pośrednie akty mowy
Analiza illokucyjna tekstu
Gatunki tekstu i ich typologia
Aspekty analizy dyskursu
Aspekty analizy tekstów użytkowych
Podstawy analizy konwersacyjnej
Cele kształcenia
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:
Definiuje podstawowe pojęcia z zakresu lingwistyki tekstu i dyskursu i stosuje ją w analizie wybranych tekstów
Dysponuje wiedzą na temat istniejących typów i gatunków tekstu
Na podstawie przyswojonej wiedzy potrafi zanalizować zjawiska tekstowe i dyskursywne
Jest przygotowany do kompetentnej interpretacji procesów komunikacji za pomocą tekstu w celu jej optymalizacji
Ma pogłębioną wiedzę o pragmalingwistycznych procesach i uwarunkowaniach zachodzących między uczestnikami komunikacji
Umie zastosować poznaną wiedzę w praktyce tworząc samodzielnie wybrane egzemplarze gatunków tekstów
Kryteria oceniania
Student oceniany jest na podstawie egzaminu
bdb 92-100%
db+ 85-91%
db 76-84%
dst+ 68-75%
dst 60-67%
ndst 0-59%
Skala ocen:
• bardzo dobry (bdb; 5,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty;
• dobry plus (+db; 4,5): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty z pewnymi błędami lub nieścisłościami;
• dobry (db; 4,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych mniej istotnych aspektów;
• dostateczny plus (+dst; 3,5): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych istotnych aspektów lub z istotnymi nieścisłościami;
• dostateczny (dst; 3,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych ważnych aspektów lub z poważnymi nieścisłościami;
• niedostateczny (ndst; 2,0): brak osiągnięcia przez studenta zakładanych efektów kształcenia.
Literatura
VATER, Heinz 2009: Wstęp do lingwistyki tekstu. Struktura i rozumienie tekstów. Wrocław.
VATER, Heinz 2015: Wprowadzenie do lingwistyki. Wrocław. Rozdz. 6 i 10.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: