Literatura niemieckiego obszaru językowego 09-LNOJL-22
Poezja starogermańska (tło historyczne, największe zabytki)
Kultura średniowiecza. Epos dworski. Rozwój mistyki
Reformacja w Niemczech. Martin Luther, życie i dzieło
Oświecenie niemieckie. Kontekst filozoficzny (G.W. Leibniz, I. Kant)
„Nathan der Weise” G.E. Lessinga. Wychowanie w duchu tolerancji
Okres „burzy i naporu”. Ballada jako gatunek literacki ( wybrane ballady J.W. Goethego i F. Schillera)
Wędrówka Fausta
Klasyka Weimarska. Wychowanie przez sztukę i piękno
Nowela jako gatunek literacki. „Die Marquise von O.“ H. Kleista
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:
rozpoznaje i nazywa główne tendencje historycznego rozwoju literatury niemieckiej w przerabianym zakresie
analizuje i interpretuje tekst literacki w kontekście historycznym
czyta ze zrozumieniem teksty literackie w języku niemieckim napisane w różnych epokach
proponuje własną interpretację tekstów i bierze aktywny udział w dyskusji na zajęciach
korzysta ze źródeł literaturowych w języku niemieckim
zna zasady pisania pracy dyplomowej i potrafi je zastosować w pisaniu pracy semestralnej z literatury
wykazuje otwartość na nowe idee i punkty widzenia
potrafi aktywnie uczestniczyć w projektach grupowych
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania:
- obecność aktywny udział na zajęciach;
- systematyczne przygotowanie do zajęć;
- wykonywanie ustnych i pisemnych prac domowych i kontrolnych;
- zaliczenie śródsemestralnych prac kontrolnych, sprawdzających stopień opanowania materiału z zakresu zajęć oraz poszczególne umiejętności językowe;
- zaliczenie końcowe
Metody oceniania:
• Metody kształtujące:
bieżąca ocena i ewentualna korekta realizacji zadań wykonywanych w trakcie ćwiczeń oraz w domu
• Metody podsumowujące:
ostateczna, końcowa ocena wykonania zadań polega na przeprowadzeniu zaliczenia podsumowującego.
Skala ocen:
• bardzo dobry (bdb; 5,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty;
• dobry plus (+db; 4,5): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty z pewnymi błędami lub nieścisłościami;
• dobry (db; 4,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych mniej istotnych aspektów;
• dostateczny plus (+dst; 3,5): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych istotnych aspektów lub z istotnymi nieścisłościami;
• dostateczny (dst; 3,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych ważnych aspektów lub z poważnymi nieścisłościami;
• niedostateczny (ndst; 2,0): brak osiągnięcia przez studenta zakładanych efektów kształcenia.
Literatura
• Baumann, B.,Oberle, B. (1985). Deutsche Literatur in Epochen. München
• Gössmann, W. (1996). Deutsche Kulturgeschichte im Grundriss. Mainz
• Geschichte der deutschen Literatur, Band 1-6.( 1983). Stuttgart
• Bark, J.,Steinbach, D.,Wittenberg, H. Hrsg.).(1989). Epochen der deutschen Literatur. Stuttgart
• Böttcher, K. (Hrsg,).(1987). Lexikon deutschsprachiger Schriftsteller, von den Anfängen bis zum Ausgang des 19.Jhs. Leipzig
• Müller, J.,D. (2003). Reallexikon der deutschen Literatur Wissenschaft. Band 1-3. Berlin
• Wetzel, Ch. (1986). Lexikon der Autoren und Werke. Stuttgart
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: