Klasyczna literatura arabska 09-KLITARAB-22
1) Poezja mistyczna
2) Poezja i filozofia Andaluzji
3) Proza abbasydzka
4) Średniowieczne arabskie piśmiennictwo historyczne i geograficzne
5) Literatura okresu upadku (XIII-XVI wiek)
6) Literatura arabska w okresie osmańskim (XVI-XVIII wiek)
7) Arabska literatura ludowa
Dokładniejszy opis zagadnień wraz z literaturą przedmiotu do każdego tematu studenci otrzymają w pliku Word podczas pierwszych zajęć w semestrze.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
- zna etapy rozwoju klasycznej literatury arabskiej,
- zna i stosuje podstawową terminologię dotyczącą literaturoznawstwa arabskiego,
- zna najważniejszych klasycznych twórców arabskich oraz ich dzieła,
- zna miejsce klasycznej literatury arabskiej w światowym dorobku kulturowym,
- wykazuje się otwartością na inne wzorce kulturowe.
Kryteria oceniania
- obecność podczas zajęć (możliwa 1 nieusprawiedliwiona nieobecność podczas semestru, w przypadku braku obecności na 50% zajęć – brak zaliczenia przedmiotu bez możliwości odrobienia nieobecności w postaci dodatkowych zadań),
- przedstawienie 1 prezentacji w ciągu semestru (w przypadku osób, które nie przedstawią prezentacji, obowiązkowe będzie oddanie krótkiej pracy na zadany temat pod koniec semestru),
- rozmowa ustna (z omówionej tematyki i wskazanych lektur) na zakończenie semestru.
Kryteria oceniania:
5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4,0 - dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami
3,0 - zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami
Kryteria punktacji:
ocena bardzo dobra - od 90 %
ocena dobra + - od 83 %
ocena dobra - od 75%
ocena dostateczna + - od 68 %
ocena dostateczna - od 60%
ocena niedostateczna - poniżej 60%
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Materiały źródłowe:
Al-Hamadani. 1983. Opowieści łotrzykowskie. Tłum. Janusz Danecki. Wrocław: Ossolineum.
Al-Hariri. Makama eufracka i makama samarkandzka. Tłum. Marcin Michalski, „Przekładaniec” 18/19 (2007), s. 114-129.
Bielawski, Józef. 2000. Ibn Chaldun. Warszawa: Wiedza Powszechna.
Dziekan, Marek. 1997. Jak modlą się muzułmanie. Warszawa: Verbinum.
Ibn Battuta. 2008. Osobliwości miast i dziwy podróży. Tłum. Tadeusz Majda, Halina Natorf. Warszawa: Książka i Wiedza.
Ibn Hazm. 1976. Naszyjnik gołębicy. Tłum. Janusz Danecki. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Ibn Hazm. 1998. Traktat o leczeniu dusz, kształceniu moralności i poskramianiu wad. Tłum. Janusz Danecki. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie DIALOG.
Ibn Munkidh, Usama. 1975. Kitab al-I’tibar. Księga pouczających przykładów. Wrocław: Ossolineum.
Jamsheer, Hassan. 2003. Ibn Chaldun i jego Muqaddima. Antologia myśli społeczno-politycznej. Łódź: Ibidem.
1974. Księga tysiąca i jednej nocy, t. 1-9. Red. Tadeusz Lewicki. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
1968. Opowieść o Sindbadzie Żeglarzu. Tłum. Władysław Kubiak. Warszawa: Książka i Wiedza.
1997. Opowieść o Az-Zirze Salimie Abu Lajli al-Muhalhilu. Saga arabska. Tłum. Danuta Madeyska: Literatura arabska. Dociekania i prezentacje, t. 1. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie DIALOG.
1998. Wspaniały świat Oceanu Indyjskiego Sulajmāna Kupca Abū Zajda as-Sīrāfīego i Buzurga Ibn Šahrijāra. Tłum. Andrzej Zaborski. Kraków: Księgarnia Akademicka.
Opracowania:
Allen, Roger. 1998. The Arabic Literary Heritage. The Development of its Genres and Criticism. Cambridge: Cambridge University Press.
Allen, Roger. 2000. Introduction to Arabic Literature. Cambridge: Cambridge University Press.
Allen, Roger, D.S. Richards. 2008. Arabic Literature in the Post-Classical Period. Cambridge: Cambridge University Press.
Bielawski, Józef, Krystyna Skarżyńska-Bocheńska, Jolanta Jasińska (red.). 1978. Nowa i współczesna literatura arabska 19 i 20 wieku: literatura arabskiego Wschodu. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Bielawski, Józef. 1995. Klasyczna literatura arabska. Zarys. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie DIALOG.
Danecki, Janusz. 1982. Literatura i kultura w imperium kalifów. Studium twórczości adabowej al-Mubarrada. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
Dziekan, Marek. 2003. Pisarze muzułmańscy VII-XX w. Mały słownik. Warszawa: Verbinum.
Kowalska, Maria. 1973. Średniowieczna arabska literatura podróżnicza. Kraków: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego. Prace Historyczno-Literackie, zeszyt 25.
Madeyska, Danuta. 1993. Poetyka siratu. Studium o arabskim romansie rycerskim. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
Michalski, Marcin. Warstwa formalna średniowiecznej arabskiej prozy rymowanej w przekładzie, czyli „Makamy Al-Haririego” po polsku, „Przekładaniec” 18/19 (2007), s. 130-141.
Ostafin, Barbara. 2013. Intruz przy stole. Tufaylī w literaturze adabowej do XI wieku. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Prochwicz-Studnicka, Bożena. 2006. Żebracy, włóczędzy i oszuści na arabsko-muzułmańskim wschodzie X-XIV wiek. Kraków: Universitas.
Schimmel, Annemarie. 1982. As Through a Veil. Mystical Poetry in Islam. New York: Columbia University Press.
Skarżyńska-Bocheńska, Krystyna. 2009. Pochwała sztuki słowa. Al-Ğāḥiẓ i jego teoria komunikacji. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie DIALOG.
Starkey, Paul, Julie Scott (red.). 2010. The Routledge Encyclopedia of Arabic Literature. London, New York: Routledge.
Styszyński, Marcin. 2008. Retoryka arabska w twórczości Al-Gāhiẓa. Poznań: Katedra Studiów Azjatyckich UAM.
Walther, Wiebke. 2008. Historia literatury arabskiej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: