Kontakty językowe w Azji Środkowej 09-KJWAŚ-11
Tło historyczne – osiedla typu irańskiego, kolonizacja rosyjska
Kontakty językowe – słownictwo turkijskie (kazachski, uzbecki, kirgiski)
Kontakty językowe – gramatyka (języków turkijskich)
Polityka językowa w Azji Środkowej
Kontakty kulturalne i kontakty językowe
Zachowania językowe
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Umie wyjaśnić, jak przebiegał proces urbanizacji w Azji Środkowej
Rozpoznaje wyrazy z innych języków kontaktowych w danym języku na podstawie ich cech charakterystycznych
Rozpoznaje konstrukcje gramatyczne z innych języków kontaktowych w danym języku na podstawie ich cech charakterystycznych
Korzysta z literatury o polityce językowej
Jest świadom cech kulturowych przejawiających się w językach
Wskazuje na typowe zachowania językowe
Kryteria oceniania
- praca semestralna
- aktywność w trakcie zajęć
- jakość argumentów odpowiedzi
- wykonanie i zaliczenie wszystkich prac domowych
- wiedza w zakresie wszystkich tematów nabyta w wyniku zadań przewidzianych na zajęciach
Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia końcowego jest wykonanie wszystkich zadań domowych, kolokwium ustne i pisemne oraz obecność na zajęciach (dopuszcza się nieusprawiedliwioną nieobecność na dwóch zajęciach)
bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
dobry (db; 4,0): dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami
dostateczny (dst; 3,0): zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
Coşkun, Volkan. 2000. Özbek Türkçesi Grameri. Ankara: Türk Dil Kurumu.
Dave, Bhavna 2007. Ethnicity, language and power. London, New York: Routledge.
Fierman, William. 1991. Language planning and national development. The Uzbek experience. Berlin, New York: Mouton de Gruyter.
Fierman, William. 2006. Language and education in post-Soviet Kazakhstan: Kazakh-medium instruction in urban schools. The Russian Review 65, 98–116.
Jankowski, Henryk. 2010. Orta Asya Türk Dillerinin Bazi Ortak Özellikleri. Türkoloji Dergisi 17, 2, 131-142.
Öztopçu, Kurtuluş, Zhoumagaly Abouv, Nasir Kambarov, Youssef Azemoun. 1996. Dictionary of Turkic languages. London: Routladge.
Popiel-Machnicki, Wawrzyniec, Adam Pleskaczyński, Konstancja Pleskaczyńska. 2017. Podróże nieodkryte. Dziennik ekspedycji Bronisława Grąbczewskiego 1889–1890 jako świadectwo hıstorii i element dziedzictwa kulturowego. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: